0700 42 003

   

bim. bg

 

avto@bim.bg

 

Зарядни за акумулатор - Акумулатори и аксесоари

        

Зарядно за акумулатор - електрическо устройство нужно да възстанови ниският капацитет и напрежение в акумулаторната батерия.

Зареждането на акумулатора със зарядно устройство е наложително в определен момент от експлоатацията му, независимо колко добър е и колко правилна е експлоатацията му. Той се зарежда от генератора по време на движение на автомобила. Напрежението, което се подава към батерията се регулира от реле - регулатор. То е монтирано на генератора с цел да ограничава напрежението подавано към акумулатора. Това напрежение е 14,1 V и е достатъчно за нормалната работа на акумулатора. Напрежението на напълно зареден акумулатор е 14,5 V. Тази разлика в напрежението няма как да се компенсира от генератора, за това е добре периодично батерията да се дозарежда. Ползването на зарядно устройство е необходимо и при дълъг престой на автомобила без движение, при дълбок разряд, особено при зимни условия и т.н.

Как да изберем зарядно за акумулатор?

Това зависи от акумулаторната батерия на автомобила. Устройствата се характеризират спрямо силата на тока, която подават към акумулаторите за час и напрежението по предназанчение - 12 V за автомобили, 6 V за мотори и 24V за камиони. Така, че най-важното е да знаете капацитета и напрежението на вашия акумулатор. При закупуване на зарядно устройство трябва да се съобразите с един основен параметър - изходящата сила на тока. Минималната стойност на този показател трябва да е 10% от капацитета на вашия акумулатор. Добре е да изберете устройство с малко по-голям ток, така че зарядното да не работи на предела на възможностите си - по този начин ще удължите живота му.

Също необходимо е да знаете какъв е видът на батерията: обслужваема или необслужваема, оловно кисела, AGM, гелова, калциева или друг вид.

На някои зарядни устройства има режим на зареждане Boost. Това е режим, който позволява зареждане на акумулатора с по-висока големина на тока, при който процесът значително се ускорява и времето за зареждане се съкращава. Но такъв режим на зареждане уврежда батерията и е добре да се използва само при необходимост.

Съществено при избора на зарядно устройство е и наличието на различни защити. Най-важните са защита от неправилно подвързване на клемите и защита от прегряване.

Видове зярядни за акумулатори:

  • Трансформаторни - това е старото добре познато зарядно. Устройството му е просто, състоящо се от трансформатор и токоизправител. Подава ток с постоянно напрежение 14,5V. При него трябва ръчна настройка и непрекъснат контрол, защото при кипене на акумулатора се разрушават пластините. Не е подходящ за гелови и AGM акумулатори, защото напрежението е високо в крайната фаза на зареждането. При геловите батерии това води до отделянето на електролита от активната маса на пластините и намаляване на площта на контакт на елекролита с плочата. Процеса е необратим и това постепенно ще унищожи вашия акумулатор. Подобно е и при AGM акумулаторите. Високото напрежение предизвиква кипене на електролита и отделените частици киселина и водород не могат да бъдат абсорбирани от стъкловлакната. Недостатък на тези устройства е и ниският коефициент на полезно действие, големите размери и теглото. Предимство е тяхната надеждност.
  • Импулсни зарядни устройства - при тях настройките при зареждане се извършват автоматично, като те сами определят видът на батерията, нивото на разреждане и задават необходимите параметри за възстановявянето и. Имат по-висок к.п.д., тъй като захранващият блок е израден на базата на трансформатора, а не на диодни мостове. Поради тази причина тези зарядни имат по-малко тегло и габаритни размери. Не се налага контрол на процеса, защото не може да доведе до презареждане. Препоръчва се необслужваемите акумулаторни батерии да се зареждат с импулсни зарядни. Съвременните импулсни зарядни устройства имат защита от късо съединение. Повечето от тях имат функция за поддържане на заряда, която се включва автоматично след приключване на зареждането на батерията.
  • Електронни зарядни устройства - програмируеми, може да се задават параметри като: време, алгоритъм, температура и други. Недостатък е, че са разчетени по средни стойности на силата на тока.
  • Пусково-зарядно устройство - подсигурява пуска на двигателя, когато акумулаторът е изтощен и го зарежда при нужда. Особено удачно, когато имате гараж и наличие на електричество. Съществуват и само пускови устройства. Те подават достатъчно силен ток за запалването на двигателя, но не зареждат акумулатора.

Колко често да зареждаме акумулатора?

През сезоните, когато температурата е над 0 градуса Целзий обикновенно няма проблем с работата на акумулатора. Такъв възниква при падането на температурите под нулата. Тогава капацитета на акумулатора пада от 1,5 до 2 пъти. Освен това за запалването на двигателя през зимата трябва и по-голям пусков на ток, защото вискозитета на маслото в картера е по-голям и на стартера е по-трудно да завърти коляновия вал. Като добавим и подгряването на стъклата, огледалата, седалките и др. то натоварването на акумулатора значително се увеличава. При тези условия акумулаторът в повечето случаи не успява да се зареди достатъчно. Затова зареждайте акумулатора със зарядно устройство веднъж годишно в топлите месеци и преди настъпване на минусовите температури, а след това при необходимост.

Как да заредим акумулатор?

  • Преди зареждането трябва да свалим акумулатора от автомобила ( или да го откачим от клемите) и да го почистим от замърсявания. При разлив на киселина, същата се почиства с разтвор на сода и вода. При обслужваемите акумулатори пробките на клетките се свалят, защото при процеса се отделят газове. Проверява се и нивото на електролита и при нужда се долива дестилирана вода.
  • Трябва да знаете вида на вашия акумулатор и дали зарядното ви устройство е подходящо за такъв вид. Ако акумулаторът е с течен електролит на практика всяко устройство може да свърши работа. При AGM, геловите и калциевите, както и при всички необслужваеми батерии ви е необходимо импулсно зарядно.
  • Свързваме акумулатора към зарядното. Тук се внимава за полярността. На акумулатора полюсите са обозначени с знак плюс (+) и минус (-). По същия начин са обозначени и на зарядното. И съответно плюс с плюс и минус с минус - в тази последователност ( първо +, после -)
  • Определяме големината на зарядния ток, който е не повече от 10% от капацитета на акумулатора. По-добре е зареждането с по-малък ток за по-дълго време. При превишаване на подавания ток се получава сулфатизация на плочите на акумулатора, което довежда до повреждането му. Проверяваме напрежението - за леки автомобили 12V.
  • При самото зареждане отделящите се пари са взривоопасни, затова зареждането трябва да се извършва в големи и проветриви помещения.
  • Вече може да вкючите зарядното. Ако сте с трансформаторно зарядно е добре да следите за повишаване на температурата и кипене. Ако това се случи незабавно изключете зарядното до изстиване на акумулатора. Такова кипене, както и презареждането на батерията води до сулфатизация на акумулатора.

В Авто Бим БГ ви предлагаме импулсни и портативни зарядни, зарядни станции и пускови устройства на различни производители сред които зарядно за акумулатор BOSCH, AEG, E-mark, Banner, Starline и др., изработени по последни технологии и съобразени с изискванията на пазара.

*Всички зарядни за акумулатор са внос от Европа.

Снимки на Зарядни за акумулатор

type_293-2.jpgtype_293-3.jpgtype_293-4.jpg
Прочети повече
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо
Промо

Зарядно устройство 12A 12V

105,80 лв.
74.06 лв.(-30%)