Шарнири

Няма автомобилно окачване без шарнир

Шарнирите са тези елементи от окачването на автомобила, които свързват носачите с шенкелите. Предназначението на всеки шарнир е да подсигури движение на колелото в хоризонтално направление и да ограничи вертикалното движение. Поради конструкцията си шарнирите поемат всеки удар от неравности по пътното платно, което води до бързото им износване. Това реално ги прави от резервна част едва ли не консуматив. Поради бързото износване на шарнирите, конструкторите на автомобили са предвидили и подмяната им да се извършва лесно и бързо.

Конструкция на шарнирен болт

Първоначално всички шарнири са се изработвали от метален корпус, с разположен в него ябълковиден болт с шайба и пружина. Върху корпуса се е поставяла предпазна капачка, която обикновено е гумен маншон. Поради бързото износване на тези шарнири, се е налагало те да се гресират често. В последствие конструкцията се е изменила и на мястото на пружината се поставят пластмасови втулки. Ябълковидният болт се поставя в полусфера от две пластмасови втулки. До днес конструкцията не е променяна, само пластмасовите втулки са заменени с по-износоустойчивия найлон.

Видове шарнири

  • Шарнирите се разделят на разглобяеми и неразглобяеми. При разглобяемите щарнири е възможна подмяна на втулките. При неразглобяемите това не е възможно. В новите модели автомобили всички шарнири са неразглобяеми.
  • Броят на шарнирите в автомобила зависи от типа на окачването. Колкото повече са носачите - толкова повече са и шарнирите. В зависимост от окачването може да има два долни шарнира, два долни и два горни или дори до пет броя на една страна.
  • Класификацията на шарнирите се извършва не по тяхната конструкция, а по начина на монтаж към носачите.
    • Най -простото закрепване към носача е с помощта на болтове, гайки и зегерки. Това закрепване гарантира сравнително бърза и лесна смяна на шарнирния болт.
    • В края на 90-те години все повече производители започват да използват интегрирани в носача шарнири. Това предполага подмяната на целия носач при повреден шарнир. Тази конструкция е по-скъпа, но подмяната на целия носач със шарнира е по-лесна.
    • Съществува и конструкция, при която опората на шарнира е запресована в носача и е възможна подмяна със специален инструмент за избиване на шарнири или така наречената скоба за шарнири.
  • Закрепване на шарнира към завъртащия механизъм: съществуват два варианта на закрепване: ябълковидния болт може да се захване с гайка с шплент или самозаконтряща гайка със зегерка. Вторият вариант е с пристягащ болт. Той е по-ненадежден, тъй като болта може да се скъса.

Защо се износват шарнирите?

Шарнирите работят в много тежък експлоатационен режим. Цялата маса на автомобила се опира на малката площ на шарнира. Като добавим пътниците в колата и допълнителния багаж се получава доста сериозно натоварване. Това придружено с високите скорости и лошите пътища увеличава многократно натоварването върху шарнирите. Съществуват множество причини за износването им:

  • Повишени ударни натоварвания на окачването като лош път, несъобразена скорост и т.н. - при попадане на колело в дупка по пътя и при висока скорост е напълно възможно един шарнир да се повреди.
  • Отсъствието на смазване в шарнира - това предполага триене при работа в съставните части и тяхното бързо износване.
  • Разрушаване на защитната капачка или маншона на шарнира - при скъсване на маншона в шарнирното съединение влиза пясък, мръсотия и прах. Всички тези замърсявания действат като абразив на полимерните втулки на шарнира. Те се износват и вследствие на това се появява хлабина, която позволява на ябълковидния болт да се движи нагоре и надолу и разрушава шарнира.
  • Времето на експлоатация - колкото по-дълго се експлоатира един автомобил, толкова и по-амортизирани са шарнирите му.
  • Независимо от конструктивните особености на окачването на вашия автомобил основното за разрушаването на шарнирите са ударите и триенето. Ето защо е от изключителна важност да се шофира със съобразена скорост и необходимото внимание по неравни участъци от пътя. При съвременните автомобили се препоръчва проверка на окачването и в частност на шарнирите на не повече от 75 000 км. При експлоатация на автомобила в тежки пътни условия е добре това да се прави на всеки 10 000 километра пробег.

Какви са признаците за износен шарнир?

  • Трудно завъртане на волана
  • Скърцане - показва износването на полимерните втулки
  • Чукане при ниска скорост на движение и неравна повърхност
  • Неустойчивост на предните колела при движение по прав участък
  • Неравномерно износване на гумите

По правило при разбит шарнир се сменят и двата противоположни, т. е. и левият и десният. Задължително се прави регулиране на сходимостта на колелата на автомобила.

Как да удължим експлоатационния срок на шарнирите?

  • Преди всичко периодично проверявайте гумените маншони за шарнири за напуквания и скъсвания. Скъсаният гумен маншон е една от основните причини за повреждането на шарнирите.
  • Следете за редовното смазване на всички шарнири.
  • Внимателно преминавайте през неравностите по пътното платно.
  • При лош път ограничете скоростта на движение.

При съмнение за разбит шарнир веднага направете диагностика и отстранете проблема. Това ще ви спести по-сериозни ремонти и ще предпази вас и пътниците от пътнотранспортни произшествия.

Прочети повече

Шарнири по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Шарнири ACURA
Шарнири ALFA ROMEO
Шарнири ASTON MARTIN
Шарнири AUDI
Шарнири AUTOBIANCHI

B

Шарнири BENTLEY
Шарнири BMW
Шарнири BUGATTI
Шарнири BUICK

C

Шарнири CADILLAC
Шарнири CHEVROLET
Шарнири CHRYSLER
Шарнири CITROEN
Шарнири CUPRA

D

Шарнири DACIA
Шарнири DAEWOO
Шарнири DAF
Шарнири DAIHATSU
Шарнири DODGE

F

Шарнири FERRARI
Шарнири FIAT
Шарнири FORD

G

Шарнири GREAT WALL

H

Шарнири HONDA
Шарнири HUMMER
Шарнири HYUNDAI

I

Шарнири IKARUS
Шарнири INFINITI
Шарнири ISUZU
Шарнири IVECO

J

Шарнири JAGUAR
Шарнири JEEP

K

Шарнири KIA
Шарнири KOENIGSEGG

L

Шарнири LADA
Шарнири LAMBORGHINI
Шарнири LANCIA
Шарнири LAND ROVER
Шарнири LEXUS
Шарнири LINCOLN
Шарнири LOTUS

M

Шарнири MAN
Шарнири MASERATI
Шарнири MAYBACH
Шарнири MAZDA
Шарнири MCLAREN
Шарнири MERCEDES
Шарнири MG
Шарнири MINI
Шарнири MITSUBISHI
Шарнири MOSKVICH

N

Шарнири NISSAN

O

Шарнири OPEL

P

Шарнири PAGANI
Шарнири PEUGEOT
Шарнири PONTIAC
Шарнири PORSCHE

R

Шарнири RENAULT
Шарнири ROLLS-ROYCE
Шарнири ROVER

S

Шарнири SAAB
Шарнири SCANIA
Шарнири SEAT
Шарнири SKODA
Шарнири SMART
Шарнири SSANGYONG
Шарнири SUBARU
Шарнири SUZUKI

T

Шарнири TESLA
Шарнири TOYOTA
Шарнири TRABANT

V

Шарнири VOLKSWAGEN
Шарнири VOLVO

W

Шарнири WARTBURG
✅ Шарнири: Всички марки и модели автомобили
✅ Шарнири марки: 555, BLUE PRINT, Borsehung, DELPHI, DJ PARTS, DT Spare Parts, E-mark, EU - Европа, FEBI BILSTEIN, ITN, LEMFORDER, MONROE, MOOG, NIPPARTS, Originalni dil PSA, SKF, STARLINE, SWAG, VAG, VAICO, VEMO, VIEROL
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Шарнири онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Шарнири: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 9 / 10 от 706 гласували

Популярни категории