Спирачни дискове и барабани

Спирачните дискове са основен елемент от спирачната система

Начинът на работа на дисковите спирачки е следният: след натискане на спирачния педал, супортът избутва спирачните накладки, които се притискат към спирачния диск и вследствие на триенето между тях се осъществява спирането на автомобила.

Всички спирачни дискове работят в много тежък експлоатационен режим. В процеса на спиране в резултат на триенето между накладките и дисковете кинетичната енергия на въртене на колелата се превръща в топлинна и спирачните дискове се нагряват.

Устройство на спирачните дискове

Един спирачен диск се състои от централна част и ротор.

  • Централната част на диска се захваща за главината на колелото. Тя препятсва нагряването на главината и лагерите при спиране. Централната част на спирачния диск се изработва от чугун, алуминий или други по-леки материали. Съществуват два вида: централна част, изработена от чугун, като една част с ротора, характерна за автомобилите масово производство или като отделен детайл, изработена от алуминиеви, титаниеви сплави, композитни материали или керамика. Този вид е характерен за спортните и състезателни автомобили.
  • Роторът на спирачния диск е пръстеновидна повърхност, върху която се допират спирачните накладки в процеса на спиране на автомобила. Това е най-голямата и най-тежката част от спирачните дискове. Изработва се от чугун, поради доброто триене на материала и високата му износоустойчивост. За по-доброто охлаждане са конструирани вентилирани дискове.

Работни характеристики на спирачни дискове

Температурен режим - в процес на спиране кинетичната енергия на колелата преминава в топлинна, посредством триенето между спирачния диск и накладките. На теория съществува идеален контакт между накладките и диска, когато температурата на накладките и диска е еднаква. На практика такъв контакт не съществува. Спирането е кратък и интензивно променящ се процес, при който фрикционният материал на спирачните накладки приема кинетичната енергия на ротора и се изтрива. Кинетичната енергия преминава в топлинна и се предава на диска. Това довежда до температурна разлика в повърхността на диска и накладките. Така по-хладния диск приема топлината на накладките и да го предаде на супорта. Той от своя страна отвежда топлината както от диска, така и от накладките.

Количеството топлина, което се създава в накладките зависи от скоростта на движение, теглото на автомобила и от силата на натискане на спирачния педал. Така например лек автомобил със скорост 60 км/час при спиране нагрява спирачния диск до 150 градуса Целзий. Резките спирания при състезателните автомобили повишават температурата на диска до 800 градуса Целзий. За градски условия температурния режим на дисковете е от 100 до 270 градуса Целзий. при състезания от 177 до 900 градуса Целзий.

Допустимо износване на спирачните дискове

Износването до голяма степен зависи от маниера на шофиране и условията. Няма еднозначен отговор на въпроса: "На колко километра се сменят спирачните дискове?" При спокойно каране спирачните дискове работят от 100 000 до 150 000 километра. При резки спирания и агресивно каране експлоатационният срок се съкращава до 30 000 - 40 000 километра. Минималната дебелина на спирачния диск е обозначена на него. Максималното износване представлява 2-3 мм от началната дебелина на диска. Дебелината на диска се измерва с шублер. Ширината на пукнатините и надраскванията не трябва да са по-големи от 0.01 мм. При по-големи надрасквания, дисковете трябва да се сменят. Подмяната се извършва в автосервиз.

Размери

Размерът на ротора се измерва по външен диаметър, а ширината му по общата дебелина между контактните повърхности. Размерът на контактуващата с накладките повърхност зависи от диаметъра на диска. Конструкторите на автомобили се стремят да направят спирачните дискове по-леки и малки, като увеличават спирачната сила за сметка на подобряването на спирачните характеристики. Вентилираният ротор винаги е по-широк от плътния.

Видове спирачни дискове

Според разположението си те биват предни спирачни дискове и задни спирачни дискове. По разпространени са предните.

Според конструкцията си спирачните дискове се разделят на:

  • Плътни спирачни дискове - изработени от чугун. Състоят се от еднороден ротор и централна част. Сравнително евтин и надежден. Основен недостатък е, че се нагряват бързо, но изстиват бавно и не са така ефективни както другите спирачни дискове.
  • Вентилирани дискове - най-използваните в съвременните автомобили. Те са съставени от два ротора с разположени между тях канали за охлаждане. Това предпазва дисковете от прегряване, напукване, усукване и удължава живота на накладките. Първоначално вентилираните дискове са изработвани с прави канали, но конструкторите непрекъснато ги усъвършенстват, с цел по-ефективно разпределение на въздушния поток.
  • Пробити дискове -когато спирачните наладки се използват при голямо натоварване те прегряват и от тях се отделят газове и прахови частици, които полепват по ротора. Такива дискове се използват в спортните автомобили, където натоварването на спирачната система е значително по-голямо. Те имат редица недостатъци като: образува се тънък слой, който влошава спирачното сцепление между накладките и ротора. Повърхността на диска охлажда накладките и намалявайки контактната повърхност се намалява и охлаждащата способност и качеството на охлаждане. Пробитите отверствия в роторите могат да станат точки на напрежение и да доведът до напукване на чугуна при рязко спиране. Разбира се при заводски произведени разпробити дискове вероятността от подобно напукване е минимална. С подобряване на качеството на спирачните накладки, необходимостта от тези дискове намалява.
  • Дискове с прорези - правят се по същата причина, както при разпробитите дискове - да отвеждат отделените газове. ази конструкция има своите преимущества: ръбовете на вдлъбнатините почистват спирачната повърхност на накладките от замърсявания и увеличават захващането при контакт. Недостатък е интензивното износване на накладките. Прорезите могат да имат различна форма и дизайн. Една от най-популярните форми е J образната форма, която отвежда отделените газове и прахови частици при минимални вибрации на диска при спиране.
  • Дискове с вдлъбнатини - при тях се прави повърхностно пробиване на част от материала на диска, което оставя структурната цялост на дисковете непокътната, като в същото време отстранява газовете и абразивите. Съществуват и дискове с канали и вдлъбнатини.
  • Вълнообразни спирачни дискове - характерни са при мотоциклетите, но Audi ги постави на един от спортните си автомобили. Предимствата са в по-малкото тегло и по-доброто отвеждане на топлината, както и в красивия дизайн.
  • Въглероднокерамични дискове - те са много по-устойчиви при нагряване, не се деформират при интензивно използване. Значително по-леки от чугунените, което подобрява управляемостта на автомобила. Единствен недостатък е високата цена на всички керамични дискове и накладки. В момента тези дискове се използват само в състезателни автомобили.

В Авто Бим БГ ви предлагаме качествени спирачни дискове на водещи производители на резервни части като: спирачни дискове ATE, спирачни дискове Ferodo, а също и на Bosch, VAG, Delphi, DJ parts и други.

Прочети повече

Спирачни дискове и барабани по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Спирачни дискове и барабани ACURA
Спирачни дискове и барабани ALFA ROMEO
Спирачни дискове и барабани ASTON MARTIN
Спирачни дискове и барабани AUDI
Спирачни дискове и барабани AUTOBIANCHI

B

Спирачни дискове и барабани BENTLEY
Спирачни дискове и барабани BMW
Спирачни дискове и барабани BUGATTI
Спирачни дискове и барабани BUICK

C

Спирачни дискове и барабани CADILLAC
Спирачни дискове и барабани CHEVROLET
Спирачни дискове и барабани CHRYSLER
Спирачни дискове и барабани CITROEN
Спирачни дискове и барабани CUPRA

D

Спирачни дискове и барабани DACIA
Спирачни дискове и барабани DAEWOO
Спирачни дискове и барабани DAF
Спирачни дискове и барабани DAIHATSU
Спирачни дискове и барабани DODGE

F

Спирачни дискове и барабани FERRARI
Спирачни дискове и барабани FIAT
Спирачни дискове и барабани FORD

G

Спирачни дискове и барабани GREAT WALL

H

Спирачни дискове и барабани HONDA
Спирачни дискове и барабани HUMMER
Спирачни дискове и барабани HYUNDAI

I

Спирачни дискове и барабани IKARUS
Спирачни дискове и барабани INFINITI
Спирачни дискове и барабани ISUZU
Спирачни дискове и барабани IVECO

J

Спирачни дискове и барабани JAGUAR
Спирачни дискове и барабани JEEP

K

Спирачни дискове и барабани KIA
Спирачни дискове и барабани KOENIGSEGG

L

Спирачни дискове и барабани LADA
Спирачни дискове и барабани LAMBORGHINI
Спирачни дискове и барабани LANCIA
Спирачни дискове и барабани LAND ROVER
Спирачни дискове и барабани LEXUS
Спирачни дискове и барабани LINCOLN
Спирачни дискове и барабани LOTUS

M

Спирачни дискове и барабани MAN
Спирачни дискове и барабани MASERATI
Спирачни дискове и барабани MAYBACH
Спирачни дискове и барабани MAZDA
Спирачни дискове и барабани MCLAREN
Спирачни дискове и барабани MERCEDES
Спирачни дискове и барабани MG
Спирачни дискове и барабани MINI
Спирачни дискове и барабани MITSUBISHI
Спирачни дискове и барабани MOSKVICH

N

Спирачни дискове и барабани NISSAN

O

Спирачни дискове и барабани OPEL

P

Спирачни дискове и барабани PAGANI
Спирачни дискове и барабани PEUGEOT
Спирачни дискове и барабани PONTIAC
Спирачни дискове и барабани PORSCHE

R

Спирачни дискове и барабани RENAULT
Спирачни дискове и барабани ROLLS-ROYCE
Спирачни дискове и барабани ROVER

S

Спирачни дискове и барабани SAAB
Спирачни дискове и барабани SCANIA
Спирачни дискове и барабани SEAT
Спирачни дискове и барабани SKODA
Спирачни дискове и барабани SMART
Спирачни дискове и барабани SSANGYONG
Спирачни дискове и барабани SUBARU
Спирачни дискове и барабани SUZUKI

T

Спирачни дискове и барабани TESLA
Спирачни дискове и барабани TOYOTA
Спирачни дискове и барабани TRABANT

V

Спирачни дискове и барабани VOLKSWAGEN
Спирачни дискове и барабани VOLVO

W

Спирачни дискове и барабани WARTBURG
✅ Спирачни дискове и барабани: Всички марки и модели автомобили
✅ Спирачни дискове и барабани марки: ABE, ATE, BLUE PRINT, BOSCH, DELPHI, DJ PARTS, DT Spare Parts, E-mark, FEBI BILSTEIN, FERODO, FERRON, ICER, IVECO, JURID, KWP, NIPPARTS, PILENGA, ROADHOUSE, SKF, SRL, STARLINE, VAG, VAICO, VIEROL, ZIMMERMANN
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Спирачни дискове и барабани онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Спирачни дискове и барабани: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 10 / 10 от 2442 гласували

Популярни категории