Как да изберем моторно масло за съвременния автомобил?

Arc_motor-oils-banner-jpg_articleId_78-1.jpg

Свойствата на моторните масла се променят в съответствие с изискванията към параметрите на новите двигатели

Когато трябва да сменим маслото на двигателя се сблъскваме с огромния асортимент от масла на пазара. А това води до редица въпроси: от "Какво да изберем?" до "Кое е най-подходящо за моя автомобил?".

Колкото и да сте запознати с видовете моторни масла и техните качества, продуктите непрекъснато се променят в съответствие с промените в двигателите. Освен това на пазара се появяват нови производители с нови продукти, които имат собствени качествени показатели.

Производството и пазара на моторни масла е динамично променящ се сектор.

Какво масло е подходящо за двигателя на автомобила ви?

Тази информация се намира в инструкцията за експлоатация на автомобила. Там е посочен вискозитета на маслото и други изисквания към него за да е подходящо за конкретния двигател. Освен това трябва да се съобразят климатичните условия, при които се експлоатира автомобила.

Какво е Long Life масло?

То е произведено по технология, която позволява да се увеличи интервалът на замяна. При нормална експлоатация този пробег може да надвиши 30 хиляди километра. Но това зависи от експлоатационния режим на конкретния автомобил. Най-точно времето за смяна показва бордовия компютър, който отчита различни показатели в периода на работа на двигателя.

Все пак моторните масла на всеки производител са с различни свойства и това също влияе върху пробега за смяна на маслото.

Използват ли се все още минерални масла?

Минералните масла все още са разпространени. Те се използват при автомобили с пробег, ако не е необходимо работа при много ниски температури. Те са по-евтини от синтетичните. Като експлоатационни свойства те имат ниво до категория API SL.

Но изискванията на съвременните производители са за икономия на гориво, което е възможно при продукти с нисък вискозитет. Границата между минерални и полусинтетични масла е приблизително при вискозитетен клас 10W 40. Всичко, което е с по-висок клас 15W и повече може да се произведе на напълно минерална основа и зависи от експлоатационните свойства, които се изискват.

При масло 10W вече е необходимо да се добавят синтетични компоненти, затова и повечето масла с такъв вискозитет са полусинтетични. Маслото с вискозитет 5W също може да се произвежда от смес на синтетични и минерални базови масла. Но при масла с вискозитет 0W добавянето на минерални компоненти е недопустимо, поради недостатъчните нискотемпературни свойства.

Предимствата на синтетичните масла пред минералните се изразяват в:

  • По-добра течливост на синтетичното масло, която позволява икономия на гориво, намалено триене и увеличена мощност на двигателя.
  • Химична стабилност през целия активен цикъл.
  • Изпаряването на маслото става при високи температури, което свежда до минимум прегряването на двигателя.
  • Бързото изпомпване дори при ниски температури намалява натоварването на двигателя при стартиране.

Как влияе на автомобила съдържанието на пепел в моторните масла?

Съдържанието на пепел е показател за това колко шлака остава при изгаряне на горивото. Ако системите за само почистване могат да се справят със саждите, то по отношение на пепелта те не работят. Съдържанието на пепел показва количеството на органични добавки в маслото, които оказват влияние върху работата на двигателя. Добавките са антикорозийни, миещи и антиокислителни.

Моторните масла са: с високо съдържание на пепел, средно сдържание и с ниско съдържание. Всеки вид има своето приложение и предимства и недостатъци.

  • Масла с високо съдържание на пепел - наричат се още пълно пепелни (Full SAPS). Те се маркират като ACEA A5/B5, A4/B4, A3B3. Основният недостатък е задръстването на DPF филтър, а също поврежда тристепенните катализатори. От друга страна тези масла има висока миеща и почистваща способност, което предпазва отделните части на двигателя и удължава живота му. Съдържанието на пепел при тях е от 1 до 1,1% и използването им в двигатели Евро 4,5 и 6 не се препоръчва.
  • Масла със средно съдържание на пепел - те се обозначават с ACEA C3, C4. Съдържанието на пепел е от 0,6 до 0,9%. Използват се при двигатели на газово гориво с турбокомпресор, защото контролират корозията и замърсяванията в био газовете. Способстват за увеличаване на експлоатационния срок на двигателя.
  • Масла с ниско съдържание на пепел - имат намалено съдържание на пепел, фосфор, сяра и др. Маркират се с ACEA С1, С2 и съдържат под 0,5% пепел. Те предотвартяват бързото замърсяване на изпускателната система, но драстично намаляват ресурса на съвременните двигатели. Използването на масла с ниско съдържание на пепел е обосновано от екологичните изисквания на Евро 4, 5 и 6. Необходимо е при използването на ниско пепелно масло задължително да се използва качествено гориво.
    • Нежелано ранно запалване

      За предотвартяване на нежелано ранно запалване LSPI (Low-speed pre-ignition) съществуват специални изисквания към моторните масла. От 2018 година действа спецификация API SN Plus.

      Тя е междинна спецификация между API SN и въведената през май 2020 година API SP. В нея е добавен специален тест, който оценява нежеланото ранно запалване в двигатели с турбокомпресор и директно впръскване на горивото.

      Маслата с API SN Plus и следващите спецификации предпазват двигателите от LSPI. Всички производители провеждат собствени изпитания за нежелателно ранно запалване с цел подобряване на маслата и избягване на този проблем.

По-добро ли е маслото в брандирани на автопроизводителя опаковки?

Ако двигателното масло е одобрено от производителя на конкретния автомобил, то няма значение в каква опаковка се продава. От подходящите масла може да се избере това, което ви харесва.

Предлаганото от автопроизводителя е само една от възможностите. Важно е да се съобразите с изискванията на производителя за вискозитет и вид на маслото, а също и с климата, при който ще се експлоатира автомобила. Важно е да се отчете и възрастта на автомобила и техническото състояние на двигателя.

Какъв е срокът на съхранение на моторните масла?

Срокът на годност на маслото не зависи от разфасовката му и за повечето от тях е от три до пет години при правилно съхранение.

Максималният интервал на смяна на маслата се предписва от автомобилния производител и не зависи от това дали автомобилът е експлоатиран или не. В двигателя маслото е в контакт с продуктите на изгаряне, окисление и вода и окислителните процеси протичат даже по време на престой.

Освен това в зависимост от вида на маслото се предписва пробег в километри, преди изминаването на който маслото трябва да се смени. Отчита се и режима на експлоатация на автомобила, като при тежки режими на работа пробегът за подмяна се съкращава наполовина.

Публикувано на: г.


Как да изберем моторно масло за съвременния автомобил?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории