Как да поддържаме горивната система на автомобила?

Arc_gorivna_sistema-png_articleId_63-1.jpg

Двигателите стават все по-мощни и по-икономични

Ефективната и непрекъсната работа на двигателя в съвременния автомобил се дължи на все по-новите конструктивни решения. Съвременните системи за подаване на гориво дават възможност за създаване на по-мощни и същевременно икономични двигатели, работата на които не се влияе от метеорологичните условия и други фактори.

За да се поддържа двигателят с вътрешно горене изправен и да работи добре е необходимо техническо обслужване на една горивна система да се извършва навреме и правилно.

При неизправност в горивната система двигателят работи с прекъсвания, губи мощност или въобще не стартира. Затова е добре да се следи всяко отклонение от нормалната работа на горивната система и двигателя като цяло. За да не се стига до сложни и скъпи ремонти е добре периодично да се проверява горивната помпа, горивния филтър и системата на впръскване на горивото и при необходимост неизправностите да се отстраняват навреме.

От какво е съставена горивната система?

Горивната система на всеки автомобил с ДВГ е съставена от резервоар за гориво, горивопровод, помпа, филтър и устройства за образуване на горивовъздушната смес или система за впръскване на горивото, както и електронен блок за управление.

  • Горивен резервоар - в него се съхранява горивото.
  • Датчик за нивото на горивото.
  • Горивна помпа - тя подава горивото от резервоара към двигателя под налягане.
  • Горивни филтри - обикновено са два: за фино и грубо пречистване на горивото.
  • Горивна магистрала, която се състои от гумени и метални тръбопроводи.
  • Система за подготовка и подаване на горивовъздушната смес в горивните камери. Тук се намира и дроселовата клапа, която регулира количеството на подавания към горивото въздух. При карбураторните двигатели дроселовата клапа е директно свързана с педала на газта, докато при съвременните двигатели се управлява от електрониката. Дюзите впръскват готовата смес директно в цилиндрите на двигателя.
  • Електронен блок за управление със съответните датчици.

Кога има проблем в работата на горивната система?

  • Най-разпространеният признак е повишения разход на гориво. Това се съпровожда със загуба на мощност, трудно палене, вибрации и нестабилна работа на двигателя на празен ход.
  • Трябва да се внимава и при показване на грешка от бордовия компютър, а датчика за нивото на горивото дава неверни показания.
  • Ако мирише на гориво при работа на двигателя или при преглед на горивната магистрала има следи от протичане на гориво.
  • При подмяна на запалителни свещи наличието на необичайни отлагания по електродите.

Какви са възможните неизправности?

  • Една от причините за възникване на неизправности в горивната система е използването на гориво с ниско качество. Попадането в резервоара на вода и мръсотия може да създаде сериозни проблеми.Затова трябва да се зарежда на проверени бензиностанции с качествен бензин и дизел. Когато не сте сигурни в качеството на горивото, то има различни добавки, които могат да го подобрят като: добавка за прехване на вода от горивото, добавки за повишаване на октановото число при бензина и цетаново при дизела и други.
  • Като механична причина може да се посочи замърсяването на елементите на горивната система: филтри, горивопроводи, дюзи, горивна помпа и карбуратор. В този случай използването на добавки за почистване на системата също може да помогне.
  • Друга причина може да е неизправност в горивната помпа или намаляване на производителността и.
  • Възможно е износването на възли и детайли в резултат на авария или други неизправности, както и повреда в датчик.
  • За да се определи точната причина е необходима диагностика в автосервиз.

    Какво се случва през зимата с горивото на дизеловия двигател?

    В студеното време повече проблеми имат дизеловите автомобили. Дизеловото гориво, в което няма разгряващи зимни добавки замръзва, превръщайки се в гъста маса, която горивната помпа не е в състояние на подкачи по горивопровода. Пускането на двигателя става невъзможно или работи с прекъсвания. Самостоятелно да се почисти системата е невъзможно. В съвременните автомобили за избягване на този проблем са монтирани подгреватели на горивото. Също при студено време може да се използват антигел добавки и добавки за лесен старт на двигателя.

    Още един зимен проблем има при новите автомобили със система AdBlue. При температури по-ниски от -15 градуса Целзий течността AdBlue замръзва и не спомага неутрализирането на изгорелите газове, но това не пречи на работата на двигателя.

    Как да удължим експлоатационния срок?

    Това се постига с периодична автодиагностика и техническо обслужване на автомобила. Диагностичните операции, свързани с горивната система се изразяват в проверка на работоспособността на основните елементи и замяна на определени консумативи на предписан период от време или при необходимост:

    • Проверка херметичността на горивната система.
    • Проверка на състоянието и производителността на горивната помпа.
    • Тестване на датчика за ниво на горивото.
    • Смяна на горивен филтър. Често филтрите сe сменят със смяната на двигателното масло, но понякога това не е достатъчно.
    • Проверка и обслужване на системата за впръскване на горивото. Повечето съвременни леки автомобили са оборудвани с инжектор. Това е съвременна технология за подаване на горивната смес непосредствено в цилиндрите на двигателя, която подобрява динамичните показатели и експлоатационните характеристики на двигателите с вътрешно горене, намалява разхода на гориво и вредните емисии в отработените газове. Затова е много важна диагностиката, почистване на инжектори, регулирането и ремонта.
    • Проверка състоянието на запалителни и подгревни свещи и кабели за свещи.
    • Регулиране на оборотите на празен ход и нивото на въглероден окис в отработените газове.

    Специалистите препоръчват диагностика и техническо обслужване на горивната система да се извършва веднъж годишно, особено ако автомобилът е на повече от три години.

    Голяма част от диагностиката и обслужването се извършват на диагностични стендове със специално оборудване, с което разполагат добрите автосервизи, затова е важно да изберете правилния и да получите качествена услуга.

    В повечето автосервизи се предлага промивка и почистване на горивната система. Даже при малък пробег в горивната система се появяват отлагания и мръсотия, които попадат в горивния резервоар с некачествено гориво и водят до нарушено подаване на горивото и увеличен разход.

    Добре е и използването на добавки към горивото, които почистват горивната система и я поддържат в добро техническо състояние, без външна намеса, а това пести време и средства.

    Стремежът на всички конструктори е да създават все по-надеждни, удобни, икономични и лесни за експлоатация автомобили. А това все повече усложнява конструкцията и добавя все по-нови и скъпи технологии, които изискват добро и качествено поддържане и своевременно обслужване, за да пътувате сигурно и безопасно.

    Публикувано на: г.


    Как да поддържаме горивната система на автомобила?

    Вашите коментари

    Няма въведени коментари коментари.

    Популярни категории