Какво е SCR в дизеловите автомобили?

Arc_scr-gif_articleId_60-1.gif

Опазването на околната среда е един от най-тревожните проблеми на съвременния свят. Голям дял от замърсителите на въздуха са изхвърляните в атмосферата автомобилни газове и твърди частици.

Едни от най-опасните за човека вещества са азотните окиси, които се отделят при работа на двигателите с вътрешно горене. До определена степен EGR клапан се справя с проблема, но при все по-строгите Европейски норми за автомобили това съвсем не е достатъчно. Затова е измислена системата за селективна каталитична редукция SCR (Selective Catalytic Reduction), която се използва при всички големи автомобилни производители. Наименованието при различните производители е различно като: BlueTEC, AdBlue, DeNOxtronic и други.

Какво представлява SCR?

Всеки производител предлага собствена конструкция на системата за селективна каталитична редукция, но принципът на действие на всички е един и същ. Основно системата се състои от резервоар, система за подаване и дозиране, дюза за впръскване, подгреватели, керамичен катализатор и електронен блок за управление.

  • Резервоар за AdBlue - това е пластмасов или метален резервоар, който е оборудван с капачка и специална заключваща се гърловина. За следенето на нивото на реагента в резервоара се поставя датчик. На гърловината на резервоара е поставен мрежест филтър. За да не замръзва течността в резервоара се поставя нагревател, който може да е топлообменник или електрически нагревател.
  • Система за подаване и дозиране на реагента - това обикновено е помпен блок или модул за захранване, който се разполага непосредствено на резервоара или близо до него. В блока се монтира помпа, възвратен клапан, датчик за налягане и датчик за нивото на течността и подгревателни елементи. Входът на помпата е свързан с резервоара, а в края му има мрежест филтър. Помпеният блок е свързан с блока за управление на SCR.
  • Дюза за впръскване на AdBlue - специална дюза или колектор от няколко дюзи, разположени в направляващата тръба преди катализатора. Дюзата е свързана с помпения блок посредством нагнетателна магистрала. Дюзите се разполагат под ъгъл от 30 градуса, спрямо оста на направляващата тръба. За по-добро смесване на реагента с отработените газове зад дюзата се подставя смесител под формата на решетка или с по-сложна конструкция.
  • Система за подгряване на течността - обхваща резервоара, помпения модул и тръбопроводите с нагнетателната магистрала. Нагревателните елементи са под формата на спирала, разположени във вътрешността на резервоара и помпения блок и като оплетка на тръбопроводите. В съвременните транспортни средства тази система се управлява от собствен контролер.
  • Катализатор в ауспуха - направен е от специална керамика под формата на пчелна пита за по-голям контакт с изгорелите газове. Върху SCR катализатор се нанася покритие от платина или друг материал за ускоряване на химичните реакции.
  • Електронна система за контрол и управление - съставена е от електронен блок за управление и датчици за: температура на течността в резервоара, температура на изпускателните газове на входа и изхода на катализатора, ниво на течността в резервоара, концентрацията на азотни оксиди на изхода от катализатора. Тази система работи под контрола на електронния блок за управление на двигателя.

Как действа SCR?

В изпускателния тракт на автомобила се впръсква воден разтвор на карбамид, който реагира с азотните окиси и образува чист азот и вода.

До горивния резервоар за дизелово гориво в автомобила е монтиран резервоара за AdBlue system, в който се зарежда реагента - карбамидния разтвор. Стандартна концентрация на карбамида в разтвора е 32,5% и той се допълва с деминерализирана (дейонизирана) вода. Този разтвор е известен като AdBlue или AUS 32 и е строго стандартизиран. Произвежда се само от лицензирани производители.

От резервоара течността се подава под налягане директно към изпускателната система. В отработените газове реагента се разлага на амоняк и изоцианова киселина, която също се разлага на амоняк и въглероден диоксид.

В края на реакцията се получават абсолютно безвредните вещества: въглероден диоксид, азот и водни пари.

Защо трябва да се използва качествена AdBlue течност?

Използването на лицензиран продукт е свързано с изискванията на системата към чистотата на продукта. В процеса на работа на двигателя, разходът на AdBlue течност е от 3 до 5% от разхода на гориво. Дозиращата апаратура на SCR е много прецизна и чувствителна и към най-малкото замърсяване. Дори незначителни примеси от други вещества в разтвора или водата може да повредят скъпото оборудване.

При повредена SCR система двигателят също няма да работи, защото електрониката няма да позволи пускането му. Това е конструктивно заложено в съответствие с Европейските норми Евро 5 и Евро 6.

Съхранeнието на течността също трябва да се извършва при определени условия. AdBlue се влияе пряко от температурата на околната среда. Тя започва да замръзва при температура от -11,5 градуса Целзий. Оптималният режим на съхранение е при температури от 0 до 10 градуса Целзий за срок до 3 години. Съхранение при температура над 25 градуса Целзий съкращава срока на годност наполовина.

След еднократно замръзване, продуктът не губи свойствата си и е напълно работоспособен, но при неколкократно свойствата му се влошават. Затова на самия резервоар е поставено автономно подгряващо устройство с термостат. Дозиращото устройство и захранващият блок също имат нагреватели.

Как се използва AdBlue?

Повечето съвременни дизелови автомобили се оборудват с SCR система. Това важи както за товарните автомобили и автобусите, така и за леки автомобили на производители като Mercedes Benz, Citroen, BMW, Peugeot и други.

На товарните автомобили се поставя допълнителен неръждаем резервоар със синя капачка и вместимост от 20 до 30 литра, което е достатъчно да изразходването на един резервоар гориво.

За дизеловите леки автомобили също има допълнителен резервоар, който е с по-малък обем и е разчетен да е достатъчен до следващото техническо обслужване над автомобила.

За да не се обърка AdBlue с друга течност, резервоарът е със специална гърловина с автоматично заключване, а на опаковката има специален накрайник с маркуч.

Доливането на уреята се извършва внимателно, защото тя разяжда металите. При попадане върху автомобила, течността трябва веднага да се промие с вода и да се подсуши мястото. Не е желателно течността да попада върху кожата, затова използвайте ръкавици.

SCR е система, която допълнително усложнява устройството на съременните дизелови автомобили. Тя изисква своето обслужване и ремонт на определен етап от експлоатацията, което е допълнителен разход, както и зареждането с AdBlue. Но това за момента е единствения начин за бъдещото съществуване на дизеловите автомобили, защото изискванията към опазване на околната среда ще стават все по-строги, а автомобилите все по-екологично чисти.

Публикувано на: г.


Какво е SCR в дизеловите автомобили?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории