Какво е автоматична скоростна кутия и как да я поддържаме?

Arc_ASK-jpg_articleId_32-1.jpg

Все повече нови автомобили се оборудват с автоматична скоростна кутия, защото тя значително облекчава процеса на шофиране и позволява по-бързото му усвояване.

Използването на автоматична трансмисия изключва необходимостта от постоянно превключване на скоростите, както е при ръчна скоростна кутия. Превключването се извършва автоматично в зависимост от натоварването на двигателя, скоростта на движение на автомобила и желанието на водача.

Предимствата на автоматичната скоростна кутия пред ръчната са:

  • По-комфортно шофиране.
  • Автоматично и плавно превключване на предавките, съобразено със скоростта на движение, натоварването на двигателя и степента на натиск върху педала за газта.
  • Предпазва двигателя и ходовата част от претоварване.
  • Възможно е ръчно и автоматично управление.

Автоматична скоростна кутия устройство

Всяка автоматична скоростна кутия е изградена от: механизъм за избор на режима на движение или селектор, хидротрансформатор, планетарна скоростна кутия и блок за управление.

  • Хидротрансформаторът изпълнява ролята на съединител в механична скоростна кутия, но тук не трябват действия от страна на водача. Той предава въртящия момент от двигателя към скоростната кутия. Монтиран е в кожух между двигателя и скоростната кутия.

    В процеса на работа този механизъм,който е пълен с трансмисионно масло понася високи натоварвания като се върти с голяма скорост.

  • Планетарният ред съответства на блока зъбни колела в механична скоростна кутия и служи за промяна на предавателното отношение в автоматичната трансмисия при превключване на предавките.

    За разлика от ръчните скоростни кутии, при които се използват паралелни валове и зацепващи се зъбни колела, при автоматичните в повечето случаи се използват планетарни предавки. В корпуса на автоматичната скоростна кутия са разположени няколко планетарни механизма, които осъществяват необходимите предавателни отношения.

  • Спирачна лента, преден и заден съединител са компоненти, с които се осъществява превключването. Спирачната лента служи за блокиране на елементи от планетарния ред, а съединителите предават въртящия момент към диференциал и разпределителна кутия или други устройства.
  • Управляващ блок - състои се от маслен картер, маслен радиатор, зъбна помпа и клапанна кутия. Клапанната кутия или представлява система от канали с клапани и бутала, наречени соленоиди, които контролират и управляват. Това устройство преобразува степента на натоварване на двигателя, скоростта на движение и натиска на педала на газта в хидравлични сигнали.

    Сигналите към контролния блок се подават от сензори и датчици. Те са:

    • Датчик за честотата на въртене на входа.
    • Датчик за честотата на въртене на изхода.
    • Датчик за температурата на маслото.
    • Датчик за положението на лоста на селектора.
    • Датчик за налягането на маслото.

    Как работи автоматична скоростна кутия?

    Принципът на работа се състои в превключването на предавките чрез взаимното влияние на отделните планетарни механизми един върху друг и задвижването им с използването на електронни изпълнителни механизми.

    Хидротрансформаторът не само предава въртящия момент, поглъща и изглажда вибрациите на двигателя, но и задейства маслената помпа, която се намира в корпуса на скоростната кутия. Маслената помпа запълва хидротрансформатора с трансмисионно масло и създава работно налягане в системата за контрол и управление.

    Предаването на въртящия момент от двигателя, през планетарните механизми към колелата се извършва с помощта на съединителите, които го предават на диференциала или друго устройство.

    Управлението на тези устройства се извършва от блока за управление, посредством трансмисионното масло, където се подават хидравлични сигнали. Въз основа на тези сигнали се включват и изключват съединителите като автоматично се променят предавателните отношения в скоростната кутия.

    Видове автоматични скоростни кутии

    В съвременните автомобили се използват следните видове автоматични трансмисии:

    • Хидромеханична - това е класическата автоматична скоростна кутия.
    • Механична с два съединителя - като DSG.
    • Роботизирана.
    • Безстепенен вариатор CVT или CVT скоростна кутия.

    С основно приложение си остава хидромеханичната автоматична предавателна кутия, която може да се раздели на два типа, в зависимост от системата за управление и контрол.

    • С хидравлично контролно устройство - вече не се използва в новите автомобили.
    • С електронно контролно устройство, което управлява сигналите от датчиците и подава управляващи сигнали към клапаните на хидроблока.

    Освен това има разлика в автоматичните скоростни кутии в зависимост от това дали автомобилът е с предно или със задно предаване. Автоматичните скоростни кутии при автомобили с предно предаване са по-компактни и в тях е монтирано и главно предаване или диференциал.

    Как се кара автоматик?

    За да няма проблеми с автоматичната скоростна кутия и тя да служи дълго и безпроблемно е необходимо да се използва правилно. Трябва да се спазват специалните режими на работа, които се превключват със селектора или скоростния лост. Обикновено това са: Parking, Neutral, Reverse, Drive, Over Drive и т.н..

    • P - Parking - използва се при паркиране. В този режим изходният вал на трансмисията е блокиран механично.
    • R - Reverse - при включване на заден ход.
    • N - Neutral - неутрален режим.
    • D - Drive - при движение напред в режим на автоматично превключване на скоростите.
    • M - Manual - режим на ръчно превключване на скоростите.

    Освен тези основни режими, в съвременните автоматични трансмисии има и допълнителни режими на работа като:

    • (D) или O/D - Over Drive - това е икономичен режим на движение, при който автоматично се превключва на по-висока предавка.
    • D3 или O/D OFF - деактивиране на Over Drive или активен режим на движение.
    • S или цифра 2 - нисък обхват на предавките (първа и втора или само втора).
    • L или цифра 1 - втори диапазон на понижение (само първа предавка).

    Също така има и допълнителни бутони, които характеризират работата на автоматичната скоростна кутия:

    • Бутон Sport или Power - превключването на предавките се извършва на по-високи обороти.
    • Бутон Winter или Snow - потеглянето от място се извършва на втора или трета предавка.
    • Бутон Shift lock - възможност за разблокиране на селектора при спрян двигател.

    В някои автоматични скоростни кутии има режим Кик даун (Kick-down). Той позволява рязко ускоряване на автомобила с превключване на по-ниска предавка. Понякога кик-даун е забранен при изключен режим Over Drive.

    Всяко отклонение от правилния режим води до влошаване на работата на автоматични скорости, а когато се прави постоянно и до ремонт.

    Съществуват и няколко допълнителни устройства при автоматичните скоростни кутии като:

    • Tip tronik - ако автомобилът е в режим D или Drive превключването на скоростите ще се извършва от бордовия компютър. Но в този случай при наличието на типтроник, водачът ще може във всеки удобен момент и сам да извърши превключването на предавките.
    • Блокиращо устройство - създадено е с цел да се предотварти кражбата на автомобила. Това е механично просто устройство, което не позволява включване на предавките и автомобилът не може да потегли.

    Авариен режим на автоматични скоростни кутии

    Това е режим на работа на електронното контролно устройство, който се включва при възникнала неизправност в автоматичната скоростна кутия. Селекторът отговаря за смяната на режимите на работа на скоростната кутия.

    Когато системата премине на авариен режим на работа това означава, че трябва веднага да се направи ремонт. Включването на авариен режим показва сериозни неизправности във всяка скоростна кутия като:

    • Неизправности в електрониката.
    • Проблеми с маслото в автоматичната трансмисия.
    • Механични автоматична скоростна кутия проблеми.

    При всяка неизправност е необходимо да посетите автосервиз за диагностика и отстраняване на проблема. Колкото и незначителна да е една неизправност е добре да се отстрани навреме, за да не доведе до сериозни и скъпи ремонти.

    Причини за неизправности

    • Често причина за ремонт на автоматична предавателна кутия е, че механизмът спира да превключва предавките. Причините за това могат да са:
      • Изтичане на масло.
      • Износване на механизма.
      • Прегряване и коксуване на буталните пръстени.
      • Прегряване на масления пръстен.
      • Използване на некачествено масло.
    • Придърпване при превключване на скоростите или приплъзване на автоматична скоростна кутия се получава при:
      • Най-често при лошо качество на трансмисионното масло в системата.
      • При износване на соленоид (solenoid).
      • При неизправност в настройките на системата.
      • При попадане на замърсяване в кутията.
    • Много често се подменя соленоид при ремонт на автоматична скоростна кутия. Това е електромеханичен кран регулатор, който с подаване на електрически сигнал от компютъра отваря и затваря канала в хидравличната плоча. По този начин се контролира потока масло в механизма. Използва се за управление на хидравличното превключване на всички автоматични скорости.
    • Неизправност в автоматична скоростна кутия може да възникне и при постоянно включване на режим Kick-down. Това се случва при рязко натискане на педала на газта.
    • Ненавременната смяна на масло за автоматична предавателна кутия.
    • При теглене на автомобила в много случаи в автоматичната скоростна кутия възниква повреда в: хидравличния блок, съединителите, помпата, соленоида и контролния електронен блок. Като правило автоматичните скоростни кутии не трябва да работят в режим на теглене, защото механизмите прегряват и се износват.

      Възможно е това да се извърши на кратко разстояние, следвайки указанията на производителя.

    Кога да се извърши смяна на масло на автоматична скоростна кутия?

    Повечето производители препоръчват първата смяна на маслото на автоматична скоростна кутия ATF (Automatic Transmission Fluid) да се извърши на 100 000 километра пробег. Възможно е да е препоръчан и друг пробег. Последващите смени за да не се стига до ремонт е добре да се извършват на пробег от 30 000 до 50 000 километра.

    Важно е да се използва качествено масло за автоматична скоростна кутия за да работят скоростите добре и да не се налагат ремонтни дейности.

    Как се сменя масло на автоматична скоростна кутия?

    Автоматичната скоростна кутия е достатъчно скъп и сложен механизъм и поддържането и ремонта задължително се извършва в автосервиз. За смяна на масло и хидравличен филтър автоматична предавателна кутия или ремонт е необходимо специално оборудване.

    За смяна на масло на автоматична скоростна кутия цена или колко масло събира автоматична скоростна кутия ще получите информация във всеки автосервиз веднага, но на въпроса колко струва ремонт на автоматична скоростна кутия - ще ви отговорят след детайлна диагностика или разглобяване на автоматичните скорости.

    В Авто Бим БГ ви предлагаме масло за скоростна кутия и к-кт части за смяна масло-автоматични скорости.

    За удължаване на експлоатационния срок на маслото и скоростната кутия са създадени различни добавки. Една добавка за автоматична скоростна кутия почиства механизмите на скоростната кутия, подобрява работата и отстранява различни отлагания като нефтени утайки, смоли и други - например Pro Tec AUTOMATIC TRANSMISSION FLUSH или Pro Tec AUTOMATIC TRANSMISSION CONDITIONER.

Публикувано на: г.


Какво е автоматична скоростна кутия и как да я поддържаме?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории