Какво е техническо обслужване на автомобил?

Arc_TO-jpg_articleId_68-1.jpg

Защо трябва да следим редовно техническото състояние на автомобила?

За да се чувстваме сигурни и защитени на пътя предпоставките са две: опитен водач и изправно превозно средство. От техническото състояние на автомобила зависи не само нашата безопасност, но и тази на другите участници в движението. Много от пътнотранспортните произшествия се дължат на неизправни автомобили, а това е предотвартим риск ако се грижим добре и навреме за автомобила си.

Защо трябва редовно да проверяваме и поддържаме автомобила?

Освен пътната безопасност, едно техническо обслужване ще ни подсигури:

  • Постигане на по-добра надеждност на автомобилите, като ограничава риска от повреди.
  • Ще намали разходите по последваща поддръжка и ремонт (remont) на автомобила.
  • Ще ограничи вредните емисии отработени газове, изпускани в атмосферата.
  • Ще намали разхода на гориво в следствие на подобряване на горивната ефективност.
  • Ще запази доброто техническо състояние и външен вид на автомобила, което се отразява и на стойността му.

Как се извършва техническо обслужване?

Техническо обслужване на кола е добре да се извършва в автосервиз, където има необходимото оборудване и квалифицирани специалисти. Това разбира се не освобождава водача от някои дейности по превозното средство, изисквани от производителя и описани в инструкцията за употреба.

Кои системи изискват често поддържане?

По принцип всички системи в автомобила се нуждаят в определен момент от обслужване и ремонт, но по-често такава необходимост се проявява при:

  • Въздушен филтър - проверява се веднъж месечно и се подменя при замърсяване. Открива се лесно под капака на двигателя.
  • Акумулатор - периодично замерване на клетките и при възможност обслужване.
  • Спирачна система - проверява се спирачната течност всеки месец. След отваряне на резервоарчето за спирачна течност при необходимост се долива в обозначените граници. Проверява се за течове по системата като се прави оглед.
  • Алтернатор и бобина.
  • Карбуратор и дистрибутор - центровка запалване при необходимост.
  • Запалителни и подгревни свещи - проверка и подмяна при необходимост, както и проверка на състоянието на кабели за свещи.
  • Моторно масло - то трябва да се проверява след всяко зареждане на автомобила и при необходимост да се долива. Следете експлоатационния срок и състоянието на двигателното масло и го сменяйте навреме, като задължително смените и масления филтър. Не подменено навреме двигателно масло води до влошаване работата на двигателя и сериозни повреди по него, както и повишен разход на гориво.
  • Изпускателна система - проверка за шум и тракане. Оглежда се закрепването на ауспуха и състоянието на скоби , опори ауспуха и тръбите.При наличието на дупки по гърнето или ръждясали скоби те трябва да се сменят.
  • Охладителна система - проверява се ремъка на вентилатора за износване и напукване. Проверяват се маркучите на охладителната система и скобите на закрепване. При необходимост се сменят. Проверява се състоянието на радиатор и антифриз и при необходимост подмяна.
  • Горивна система - проверка състоянието на горивната помпа, горивен филтър и горивопроводите.
  • Преден мост и заден мост и окачване- проверяване на състоянието на шарнири, накрайници, полуоски, лагери на главини и гресиране. Проверка на амортисьори и пружини и при необходимост подмяна или ремонт.
  • Трансмисия - проверка на масло скоростна кутия. При изтекъл експлоатационен срок и подмяна. Следене на работата на съединителя и при необходимост ремонт.
  • Светлини - проверка на изправността на светлините:фарове, стопове, мигачи и габарити. Проверка и регулиране на фаровете.
  • Гуми - редовен оглед на износването на гумите - то трябва да е равномерно. Неравномерно износване на гумите е признак за неизправност в ходовата част, окачването, кормилните щанги, шасито и други. При необходимост проверка и баланс на гумите. Периодично регулиране на геометрията на преден и заден мост. Редовна проверка на налягането на гумите.
  • Пера чистачки - добре е перата на чистачките да се подменят на всеки шест месеца, независимо от интензивността на използване. Проблемът е в ускореното стареенето на каучука, когато е изложен на атмосферни влияния.
  • Предпазни колани - трябва да се почистват, за да се избегне повредата на механизмите.
  • Редовно почистване на автомобила в салона и отвън.
  • Добре е сами да извършвате елементарните обслужвания и да оставите по-сложните на специалисти.

Как да познаем дали трябва да се извърши техническо обслужване?

Преди всичко трябва да сте запознати с инструкцията за употреба на производителя, където са посочени необходимите обслужвания и графика на извършването им, а също и ако забележите някои от следните признаци:

  • Появата на странни миризми в салона на колата може да е сигнал за неизправност и да се дължи на:
    • Наличието на вода под стелките, което ще доведе до повреда на покритието на пода и корозия.
    • Мирис на дим и изгоряло, особено мирис на изгоряла електрическа инсталация е симптом за сериозна повреда. Добре е да отворите капака и свалите клемата на акумулатора, след което да потърсите професионална помощ. Мирис на дим се усеща и при изгаряне на топло и звуко изолацията на двигателя.
    • Мирис на гориво в купето се усеща при проблеми с пробката на капачката на резервоара или при препълването му.
    • В купето на автомобила се усеща мирис на масло или отработени газове при препълване на двигателя с моторно масло, при остаряло моторно масло или когато двигателят е прегрят.
    • Особена сладникава миризма се усеща при изгоряло лаково покритие на динамото или алтернатора и е придружено с трептящи светлини.
    • Мирис на изгоряла гума се появява при шофиране с натиснати спирачки или при прегряване на гумите.
  • Движението на автомобила се придружава от странни нетипични звуци:
    • Щракане при завиване на автомобила, което се чува от предните колела и е признак за износване или повреда в кормилното управление.
    • Пищене от ремъка на вентилатора означава да се смени с нов.
    • Ритмични щракания в колелото са признак за повреден лагер или заседнали големи камъчета в шарката на гумата.
    • Промяна в звука на двигателя е признак за прегряването му, особено при шофиране с постоянни обороти. Спирането или промяната на оборотите при изправен автомобил са достатъчни, в противен случай след охлаждане на автомобила проверете нивото на охладителната течност в радиатора.
    • Гърменето при нормално шофиране е признак за сериозна повреда и трябва да се направи диагностика.
    • Придръпванията на двигателя означава, че трябва да минете на по-ниска предавка, ако продължават трябва да се провери двигателя и маслото му.

Какво да спазваме при поддържане на автомобила?

Не е излишно при извършването на техническо обслужване и ремонт на автомобила да се съобразявате с няколко прости препоръки:

  • Винаги закупувайте оригинални авточасти и качествени консумативи.
  • Периодично нанасяйте на автомобила си антикорозионно покритие.
  • Избягвайте да ускорявате и след това рязко да спирате.
  • При престой изключвайте двигателя.
  • Шофирайте със съобразена скорост, за да увеличите горивната ефективност.
  • Използвайте климатика само при необходимост.
  • Не шофирайте при постоянно натиснат съединител и освобождавайте педала на съединителя напълно.
  • Поддържайте оптимално налягане в гумите, което ще увеличи пробега им.
  • Избягвайте удрянето на колелата в бордюри при паркиране.
  • Проверявайте състоянието на резервната гума периодично - тя трябва да е винаги изправна, защото не се знае кога ще потрябва.

Публикувано на: г.


Какво е техническо обслужване на автомобил?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории