Кога и как да сменяме филтрите на автомобила?

Arc_filtri-jpg_articleId_31-1.jpg

Всеки автомобил е оборудван с различни филтри. Основните са: горивен филтър, въздушен филтър, маслен филтър, хидравличен филтър, филтри купе и филтър за твърди частици в изпускателния тръбопровод. Всички филтри в един момент се задръстват и трябва да бъдат сменени. Изискванията към отделните филтри са различни, както и особеностите при смяната им.

Въздушен филтър

Той пречиства постъпващия от атмосферата въздух в двигателя. За да се осъществи качествен горивен процес в двигателя с вътрешно горене е необходимо достатъчно количество кислород. Ето защо е особено важно филтърът да може да пропусне достатъчно количество въздух. Когато един филтър е запушен това пречи на нормалното изгаряне на горивото и съответно на работата на двигателя.

Въздушният филтър се състои от филтриращ елемент и корпус или кутия за въздушен филтър. Използват се сухи филтриращи елементи от естествен или изкуствен материал, като ефективността им е почти 100% стойност на улавяни частици.

Кога се сменя въздушен филтър?

Визуално няма как да прецените в какво състояние е филтъра. Това се определя по работата на двигателя, когато са налице симптоми на запушен въздушен филтър като:

  • Повишен разход на гориво.
  • Отделянето на по-голямо количество въглероден диоксид.
  • Намалена мощност на двигателя.
  • При наличието на турбокомпресор се появява теч на масло при запушен въздушен филтър, което се дължи на създалия се вакуум, който засмуква масло чрез картерните газове.

На колко километра се сменя въздушен филтър е посочено в предписанията на завода производител на съответния автомобил. Ако нямате такава информация, прието е смяна на въздушен филтър да се извършва ориентировъчно на шест месеца и на 10 000 километра пробег. Това време е условно, защото зависи от интензивността на използване на автомобила и условията, при които се експлоатира. При градски условия, с много задръствания и мръсен въздух, както и при движение по черни прашни пътища е добре смяната на филтър въздушен да се извършва и по-често.

Смяна въздушен филтър се извършва лесно, така че можете сами да подмените филтъра или да посетите автосервиз. Всеки автомонтьор знае как се сменя въздушен филтър. Въздушен филтър цена варира, в зависимост от марката и модела на конкретния автомобил, но като цяло това не е скъпа авточаст.

Горивен филтър

Той филтрира горивото, което постъпва от резервоара към двигателя. В зависимост от конструкцията на двигателя, местоположението на един горивен филтър може да е на горивната магистрала или непосредствено на горивна помпа.

Видът на горивен филтър се определя от вида на двигателя и може да бъде: горивен филтър дизел, горивен филтър за карбураторни и инжекторни двигатели.

  • Горивният филтър при дизелов двигател трябва да пречиства горивото от вода, като за целта се използват специални филтри сепаратори. В съвременните дизелови автомобили тези филтри са оборудвани с подгреватели, за да затоплят горивото при ниски температури и да подсигурят нормален старт на двигателя.
  • Филтрите за карбураторни двигатели се разполагат на горивната магистрала пред всеки карбуратор, за да го предпазят от замърсяване. Тези горивни филтри бензин са прозрачни, с цел да се следи състоянието им. Степента на филтрация е 15 до 20 микрона.
  • Горивният филтър за инжекторни двигатели е с по-фино пречистване и при него степента на филтрация е 5 до 10 микрона. Този филтър се намира под купето на автомобила и трябва да е устойчив на високо налягане. Изработва се от метал или здрава пластмаса.

Кога се сменя горивен филтър?

Смяната се налага когато филтърът се амортизира и се появят някои от следните признаци на запушен горивен филтър. Запушен горивен филтър симптоми: повишен разход на гориво, загуба на мощност, прекъсване на работата на двигателя при високи обороти, теч на гориво от горивопроводите.

Смяна на горивен филтър се извършва на пробег от 30 000 до 120 000 километра в зависимост от предписанията на производителите.

Как се сменя горивен филтър?

Извършва се в автосервиз, където освен горивен филтър смяна, се извършва и последващо обезвъздушаване след смяна на горивен филтър когато е необходимо.

Как се сменя горивен филтър на дизел?

За дизеловите двигатели зимата е труден период. Поради наличието на вода дизеловото гориво замръзва при ниски температури и процеса на запалване на двигателя се затруднява. Затова е добре смяна на горивен филтър дизел да се извършва през есента, преди зимния сезон, дори да има още ресурс в него. Така добрият старт на двигателя ще е гарантиран, а разходът за горивен филтър дизел цена ще си заслужава.

Смяна горивен филтър бензин също трябва да е преди запушен горивен филтър бензин, за да се гарантира добрата работа на двигателя.

Маслен филтър

Предназначението на всеки маслен филтър е да пречиства двигателното масло от замърсявания, нагар и отлагания. Чистотата на едно моторно масло е от съществено значение за доброто смазване на двигателя и неговата работа. Независимо колко качествени моторни масла се използват в процеса на работа на двигателите те се замърсяват от различни отлагания, корозия и продукти на износването, затова маслените филтри са толкова важни.

Масленият филтър е съставен от: корпус маслен филтър, филтриращ елемент и обратен и байпасен клапани. Филтриращият елемент се изработва от целулоза, полиестер или смесен материал.

Масленият филтър на двигателно масло се различава по:

  • Начина на филтрация може да е пълнопоточен, частичнопоточен и комбиниран.
  • Конструкция: разглобяем, неразглобяем и модулен.

Кога се сменя маслен филтър?

Смяна на маслен филтър се извършва винаги при смяна на двигателно масло, независимо дали е планирана смяна или след ремонт.

Как се сменя маслен филтър?

Подмяната на маслен филтър не винаги е проста манипулация, затова е добре да се извършва в автосервиз, където ще имат необходимото оборудване като: ключ за маслен филтър или скоба за маслен филтър и ще промият системата преди смяната на маслото и филтъра.

Колко струва маслен филтър цена и подмяна е трудно да се каже, тъй като за различните автомобили, филтрите са различни и са разположени на различни места.

Хидравличен филтър

Поставя се на различни хидравлични системи в автомобила. Различните хидравлични филтри пречистват хидравлично масло или хидравлична течност от замърсявания, прах, химични отпадъци от маслото и други. Така те предпазват от повреда отделните компоненти на дадена хидравлика като: хидравлична помпа, хидравлични цилиндри, клапани и други.

Устройството на хидравличен филтър се състои от: корпус, филтриращ елемент, байпасен клапан и индикатор за замърсяване. Филтриращият елемент може да е повърхностен, мрежест, обемен или порест. Отделните филтри за хидравлични системи могат да са за еднократна употреба и многократни. По предназначение могат да са хидравличен филтър управление, филтър хидравлично окачване, смукателни хидравлични филтри, филтри за усилвател за кола и много други.

Кога трябва да се смени хидравличен филтър?

Това показва вградения във филтъра индикатор за замърсяване. Той може да е визуален, електрически и комбиниран. Подмяната се извършва в автосервиз с необходимото оборудване.

Филтър за твърди частици

Автомобилите с дизелов двигател изхвърлят в атмосферата освен изгорели газове и много сажди и други твърди частици, които са силно канцерогенни. Именно поради тази причина в изпускателния колектор се монтира филтър за твърди частици. Той е известен като DPF във Великобритания, RPF в Германия и FAP във Франция.

DPF филтър за твърди частици се изработва с каталитично покритие или със система за впръскване на добавки в горивото.

От 2018 година в съответствие с Европейските норми, всички произведени бензинови автомобили също са оборудвани с филтри за твърди частици за бензин, наречени OPF. OPF filter е сходeн по действие с DPF filter.

Почистване на филтър за твърди частици или регенерация на филтър за твърди частици се извършва, когато се задръсти и пречи на нормалната работа на двигателя. В процеса на работа, този филтър се самопочиства. В зависимост от вида на филтъра протича активна или пасивна регенерация. При пасивната регенерация, двигателят работи с максимално натоварване или чрез специални добавки към горивото. Активното почистване се извършва с принудително повишаване на температурата на отработените газове.

Запушен ДПФ филтър симптоми са следните:

  • Ако автомобилът често влиза в режим на регенерация разходът на гориво се покачва.
  • При запалване и ускорение, лампата на контролното табло примигва.
  • Предупредителната лампа свети.
  • Неравномерна работа на двигателя при работа на място.
  • Автомобилът преминава в авариен режим с намалена мощност, повишен разход на гориво и ограничена скорост.
  • При пробег на автомобила над 150 000 километра е напълно възможно филтърът да е запушен.
Ако е налице някой от тези симптоми, то филтърът трябва да се смени или почисти. Някои собственици преминават към премахване на DPF, но това не е решение, защото при първия годишен технически преглед, автомобилът ще бъде спрян от движение, защото не отговаря на Европейските норми.

Филтър купе

Всеки филтър за купе e част от вентилацията на автомобила.

Филтър купе за какво служи?

Той пречиства въздуха, навлизащ в купето и осигурява нормална работа на климатичната уредба и свеж въздух на пътниците.

По конструкция, филтри за купе са корпусни и филтри с пълнител. Те се изработват с една или няколко секции. Изработват се от електростатични филтриращи елементи, които улавят и най-микроскопичните замърсявания. Повечето от тях са с антибактериален слой, който отстранява бактерии и алергени.

Предлага се и филтър купе с активен въглен. За разлика от обикновения, филтър за купе с активен въглен премахва токсични продукти от отработеното гориво като азотен оксид, формалдехид, въглероден оксид и други токсични продукти. Тези филтри отстраняват и неприятни миризми.

На колко време се сменя филтър купе?

Салонен филтър се сменя на определен пробег от 15 000 до 30 000 километра, в зависимост от предписанията на завода производител и не по-рядко от веднъж годишно. При експлоатация в замърсена среда, филтърът се сменя по-често. В предвид, че филтри за купе цени са сравнително евтини е добре те да сменят по-често, за да имате една здравословна среда в купето.

Филтър масло на автоматична скоростна кутия

Съществува още един филтър в автомобила - филтър масло за автоматична скоростна кутия. Той се поставя на охладителната линия на маслото или в самата автоматична скоростна кутия. Подобен е на другите маслени филтри в автомобила. Смяна на масло и филтър на автоматична скоростна кутия се извършва едновременно и зависи от експлоатационния срок на масло за автоматична скоростна кутия.

Филтър пропан бутан

Когато автомобилът работи на пропан бутан или метан се поставят филтри за газови уредби. Те са грубо и фино пречистване. Филтърът за грубо пречистване се монтира на входа на редуктора и задържа грубите частици. Филтърът за фино пречистване се поставя преди изпарителя, за да се защитят дюзите.

Подмяната на филтър пропан бутан се извършва на 10 000 километра и винаги при смяна на двигателно масло и филтър.

От състоянието на отделните филтри в автомобила до голяма степен зависи неговата работа и доброто състояние на отделните системи. Затова те трябва да се сменят винаги навреме.

Публикувано на: г.


Кога и как да сменяме филтрите на автомобила?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории