Не подценявайте ролята на маншоните в автомобила

Arc_manshoni_1-jpg_articleId_50-1.jpg

Поради простата си форма и ниска цена маншоните в автомобила не са обект на внимание от страна на водачите. Но влезете ли в автосервиз първото, което се проверява от механиците е състоянието на отделните маншони. И това не е случайно, ако един маншон е скъсан, то и възела, който предпазва скоро ще излезе от строя.

Какво е маншон?

Маншон това е защитен кожух като хармоника, изработен от гума, силикон или друг еластичен материал. Предназначението му е да предпази и удължи експлоатационния срок на възела, на който е поставен. Използването на защитни маншони увеличава ресурса на много механизми в автомобила в десетки пъти, а понякога до края на експлоатацията на автомобила.

Къде се поставят маншони в автомобила?

Маншони се поставят на движещи се елементи в предното и задно окачване. За отделните възли маншоните се различават по конструкция и форма. Те се използват на сглобки, които трябва да са херметизирани. При попадане на влага или прах механизмите бързо да се износват и разрушават. Затова има:

  • Маншони амортисьори - в повечето случай те са пластмасови, гумени, неопренови и други.
  • Маншони за полуоска - за да се запази всяко каре полуоска в добро състояние, то то трябва да е гресирано и херметизирано. Това гарантира дълъг експлоатационен срок и безпроблемна работа.

    При скъсан маншон полуоска в карето попада влага и прах, както и пясък и други частици от пътя, които бързо износват сачмите и каналите, по които се движат. Влагата създава условия за образуването на ръжда, а пясъкът ще действа като абразив, разрушавайки повърхността на каналите и сачмите. И това се случва много скоро след скъсването на маншона, затова и когато маншон за полуоска е повреден, то задължително се сменя освен маншона и самото каре(kare).

    Маншоните за полуоска са маншон вътрешно каре на полуоска и маншон външно каре на полуоска.

  • Маншон кормилна рейка защитава вала, който минава през водачи и маслени уплътнения. Когато маншон кормилна рейка е повреден върху вала се образува ръжда, във възела попада пясък и маслените уплътнения протичат. Водачите се изготвят от полимери и наличието на пясък, други твърди частици или ръжда ги износва много бързо. Затова при износване трябва веднага да се извърши ,strong>смяна на маншон за кормилна рейка.
  • Маншон за шарнир и маншон за кормилен накрайник - едни от най-натоварените части в автомобила са шарнири и накрайници. Те се състоят от шарнирен болт, който е поставен в полимерни уплътнители и когато вътре попадне пясък той бързо ги разрушава.

    Шарнирите трябва да са добре защитени, защото държат колелата в автомобила и при силно износване могат да се разглобят по време на движение, а това е много опасно.

    Кормилните накрайници участват в управлението на автомобила и са пряко свързани с безопасността на движение. Тези маншони са с формата на полусфери и най-често се изготвят от гума.

  • Маншон на вилката на съединителя.

  • Маншони стабилизиращи щанги.

  • Маншони на супорта.

  • Маншон скоростен лост - скоростния лост се използва активно при шофиране и това износва маншона бързо. Един скъсан маншон за скоростен лост води до замърсяване на скоростния лост и до скърцането му, а също така това затруднява превключването на предавките. Маншоните за скоростен лост се изработват от естествена и изкуствена кожа, алкантар и гума.

Маншони се поставят и на други места в автомобила, но състоянието им не оказва съществено влияние на възлите.

Изисквания към маншоните

Един маншон трябва да издържа на големи натовавания и да отговаря на специфичните нужди на възела, за който е предназначен, но има и някои общи изисквания като:

  • При високи температури не трябва да се напуква и размеква.
  • При ниски температури да не се втвърдява.
  • Да е износоустойчив и издържлив на триене.
  • Да е устойчив на усукване и прегъване.

Преди маншоните са се изработвали предимно от каучук, но те са имали редица недостатъци като омекване през лятото, втвърдяване през зимата, напукване и нацепване. Като цяло не са били много трайни. Но технологиите се развиват и днес се използва каучук с подобрени характеристики като неопренови маншони, силикон и други подобни. Тези материали отговарят на изискването за устойчивост на високи натоварвания и дълъг експлоатационен срок.

Кога се сменят маншоните?

Маншоните се диагностицират чрез външен оглед. По маншона не трябва да има пукнатини, цепнатини и скъсвания. Те трябва да прилягат плътно към възела, за който са предназначени. Да не са деформирани и да няма грес или друго смазващо вещество от външната им страна, което е признак за нарушена херметичност и теч.

При идеални експлоатационни условия всеки маншон е разчетен да е изправен за целия срок на възела, който защитава. Например маншон за кормилна рейка може да издържи пробег от 150 000 километра, маншон каре полуоска от 100 000 до 120 000 километра, а маншон шарнир от 70 000 до 100 000 километра.

Но това е само при идеални условия, а в действителност този срок е съкратен наполовина и дори по-малко заради лошите пътни условия.

Много добра идея е за запазване на маншоните поставянето на кора под двигател и скоростна кутия. Тя ще изолира окачването и двигателя от вредното въздействие на водата и замърсяванията по пътната настилка и ще удължи експлоатационния срок на механизмите.

Маншоните в автомобила са подложени на различни натоварвания. Затова е необходима периодична проверка и оценка на състоянието им, за да не се пропусне момента, когато трябва да бъдат подменени и да не се допусне повреда на механизмите, които пазят.

Какви маншони да изберем?

Преди всичко качествени. Най-добре оригинални, защото те ще паснат перфектно на възела и ще осигурят добра защита. От маншони не трябва да се пести, защото от тяхната здравина зависи доброто състояние на много скъпи възли и агрегати.

Освен това смяната на повечето маншони е сложен ремонт, който също не е евтин. Поради тези причини е добре за избирате качествени и здрави и маншони, които да имат дълъг експлоатационен срок.

Повечето маншони са специфични авточасти, които се произвеждат за точно определена марка и модел автомобил. Затова те се закупуват по VIN код или по каталожния номер на самия маншон.

Важно условие при смяна на маншон той да е поставен правилно и здраво закрепен, за да не се изхлузи в даден момент. Освен това много важно е възлите да са добре смазани, за да не се износват. За целта трябва да се използва качествени ,греси, които са подходящи за конкретния възел.

Публикувано на: г.


Не подценявайте ролята на маншоните в автомобила

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории