От състоянието на кормилните накрайници зависи безопасното пътуване с автомобила

Arc_a-double-wishbone-suspension-with-steering-swivels-jpg_articleId_29-1.jpg

Кормилната система е един от най-важните механизми в съвременните автомобили. За де се подсигури безопасно и комфортно пътуване, независимо от пътните условия, всички детайли на кормилно управление трябва да работят добре и безаварийно.

Ключов елемент от тази система са всички кормилни накрайници. От изправността им зависи не само комфортното управление на автомобила, но и безопасността на пътуващите в него. Затова и трябва да се обръща особено внимание на състоянието на всички накрайници и щанги и при появата на признак за неизправност веднага да се направи диагностика и при необходимост ремонт.

Кормилните щанги са оборудвани със специални кормилни накрайници, които са ключов елемент на целия кормилен механизъм. Те осигуряват подвижност на елементите на кормилното задвижване и само напълно изправни механизми гарантират безаварийната му работа.

За какво служат кормилните накрайници?

Когато водачът завърта волана, той задейства кормилния механизъм, който превръща въртеливото движение в линейно, завъртайки предните колела в дадено направление. При това кормилният механизъм е свързан здраво с купето, но колелата са устойчиво окачени и пружинират при неравности като се движат не само нагоре надолу, но и напред и назад в зависимост от конструкцията на купето или шасито. И тук възниква въпросът как движещите се в три направления колела да са закрепени стабилно към кормилния механизъм?

В това се изразява ролята на всеки кормилен накрайник. Той е направен от метален прът с нарязана резба в единия край и шарнир в другия. Шарнирът се състои от шарнирен болт, корпус, полимерни втулки и маншон. Накрайникът се разполага между кормилната щанга и главината на колелото. Това осигурява постоянно разстояние между направляващата част от кормилния механизъм и лоста на въртящата се ос на кормилното управление или точно спазване на сходимостта.

Кормилният накрайник отговаря за маневреността на автомобила, като подсигурява необходимия ъгъл на завъртане на водещите колела. Това позволява на водача да управлява автомобила комфортно и леко.

В зависимост от конструкцията една кормилна щанга може да има кормилни накрайници от двете страни или резба от едната и накрайник от другата. Освен това накрайниците могат да са еднакви за двете колела или да са различни за лявото и дясно колело.

От какво се износват и чупят кормилните накрайници?

  • Въртене на волана при спрян автомобил - в миналото, когато на автомобилите не са поставяни усилватели на волана, това не е хрумвало на никого, защото усилието е било твърде голямо и не е било възможно такова въртене. Но в съвременните автомобили, благодарение на усилвателите това става лесно и бързо, но действа пагубно на шарнирни накрайници. В такива моменти натоварването на шарнирите им е огромно.

    Разрушителните сили в съвременните автомобили при такива стоящи маневри са значително по-големи от тези при по-старите автомобили, защото колите са по-тежки, а гумите по-широки. Възникват усилия, които отговарят на товар до един тон при всяко движение на кормилния механизъм. Цяло чудо е, че шарнирите на кормилните накрайници издържат на такива натоварвания.

  • Скъсани маншони на накрайниците - това води до корозия, прогресивно износване от попадането в шарнира на пясък и мръсотия. Смазката се измива от попадналата вода и накрайникът бързо излиза от строя.
  • Попадане на неравности по пътя - камъни, разрушена настилка или ями - всичко това може да доведе до изкривена щанга или счупен накрайник.

И ако скъсаният маншон и неравностите на пътното платно са независещи от нас обстоятелства, то въртенето на волана, когато автомобилът не е в движение е напълно в нашите възможности да не го правим и да щадим кормилната система.

Каква ще е продължителността на експлоатация на накрайниците зависи както от стила на шофиране, така и от условията на експлоатация. Изминатият пробег не е от съществено значение за изправността на накрайниците. Понякога и при нови автомобили се случва да се счупи накрайник. Разбира се и при правилна експлоатация, в течение на времето накрайниците се амортизират и трябва да се сменят. По средни стойности това се случва на около 40 000 километра, но този пробег е ориентировъчен.

Какви са признаците за неизправност на кормилен накрайник?

При движение трябва да се обърне внимание на следните признаци:

  • Автомобилът занася или придърпва в ляво или дясно по-време на движение.
  • Забелязва се повишено износване на гумите.
  • Поява на луфт във волана.
  • Воланът се върти по - трудно.
  • Поява на вибрации във волана.
  • Поява на чукане при движение по малки неравности или лежащ полицай.
  • Поява на чукане при завъртане на колелата в едната или и в двете посоки.

Такива признаци са възможни и при други неизправности на кормилната система или окачването като: шарнири, носачи или тампони носачи, затова трябва да се направи диагностика в автосервиз.

Как се сменя кормилен накрайник?

За диагностиката и смяната на кормилни накрайници е най-добре да се обърнете към специалист, тъй като те са част от кормилното управление. Всяка грешка при подмяната може да доведе до авария и пътнотранспортно произшествие.

Проблеми могат да възникнат още при отвиването на гайката на накрайника. Понякога ръждясалата гайка трудно се отвърта и е необходимо специално третиране на гайката с препарати и последващо развиване. Резбата не трябва да се подлага на механична или термична обработка с горелка, защото става крехка и в процеса на експлоатация може да се счупи.

Сменят се и двата накрайника от двете страни на автомобила, независимо дали и двата са разбити.

Не се използват ударни инструменти и не се избиват накрайниците, защото леглата могат да бъдат разбити. За целта се използва специален инструмент за избиване на палеца на накрайника от лоста.

При поставяне конусният щифт и мястото на поставяне в лоста на кормилното управление трябва да са чисти и без смазка. Резбата не трябва да се замърсява.

След подмяната на накрайниците задължително се прави регулиране на сходимостта на предния мост, за да се гарантира правилната експлоатация на окачването и кормилния привод

Избирайте оригинални накрайници по VIN код, за да сте сигурни, че отговарят на марката и модела автомобил. Освен това купувайте качествени накрайници с доказан произход от проверени търговци.

От правилната работа и надеждността на кормилните накрайници зависи не само вашата безопасност, но и тази на другите участници в движението.

Публикувано на: г.


От състоянието на кормилните накрайници зависи безопасното пътуване с автомобила

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории