Продуктов номер
Каталог по марки
Възможни неизправности в охладителната система на автомобила
Всяка охладителна система е създадена да подсигури оптимално охлаждане на двигателя при работа. От работата на системата до голяма степен зависи и функционирането на двигателя с вътрешно горене (ДВГ).
Неизправност в охладителната система води до неправилното и функциониране и повреда в двигателя. Замърсената повърхност на един радиатор, например увеличава температурата на охлаждащата течност и прегряване на двигател, а това може да повреди гарнитурите и уплътненията и да изкриви цилиндрова глава, както и да доведе до появата на пукнатини в охлаждащата риза на цилиндровия блок.
Възможни неизправности на охладителната система
В една охладителна уредба могат да възникнат следните неизправности:
- Ниско ниво на охлаждаща течност или недостатъчно течност в системата.
- Неизправен температурен датчик.
- Неизправен указател на температурата.
- Неизправности на тръбопроводите като нарушена херметичност на закрепванията, механични повреди и замърсяване.
- Неизправен термостат.
- Повреда във центробежната или водна помпа, вследствие на износване, хлабини в ремъка или предавката, нарушена херметичност.
- Повреда в управлението и задвижването на вентилатор като: разхлабване на ремъка на механичната предавка, повредено термореле, повреден електромотор, ниско налягане на хидравликата при хидравлично задвижване и др.
- Повреден или замърсен радиатор: протекъл радиатор, замърсена сърцевина на радиатора или замърсена външна повърхност.
- Нарушена херметичност на клапана на капачка за радиатор.
- Износване на уплътненията и гарнитурите на цилиндров блок и цилиндрова глава.
- Пукнатини в охлаждащата риза на цилиндровия блок и цилиндровата глава.
Причини за възникване на неизправности в охладителната система
- Неправилно обслужване и експлоатация на автомобила и използване на некачествен антифриз, а също и ненавременната му смяна.
- Използване на некачествени авточасти и консумативи.
- Износване на детайлите в процеса на експлоатация.
- Некачествено техническо обслужване и ремонт на системата.
- Значително замърсяване на охлаждащите повърхности.
Признаци за неизправност и начини на отстраняването им
Основно при повреда в охлаждаща система се появяват следните признаци:
- Прегряване на двигател - за да се установи своевременно появила се неизправност водачът трябва да следи показанията на температурата на арматурното табло. Повечето автомобили имат и сигнална лампа, която светва или мига при прегряване на антифриза. Причините за прегряване на двигателя могат да са:
- Ниско ниво на охлаждаща течност - долива се антифриз и се следи нивото.
- Не добра предавка на задвижването на помпата като хлабина в задвижващия ремък водна помпа или недобро зацепване на предавката - проверява се хлабината на предавката и при нужда се обтяга или сменя ремъка или се отстранява причината.
- Нарушена херметичност на водната помпа - при износване помпата се сменя.
- Неизправност в задвижването на вентилатора - при счупена перка, радиаторът се сменя. При други повреди те се отстраняват.
- Повреден термостат се подменя с нов.
- Задръстена сърцевина на радиатора - използват се добавки за почистване на радиатор , след което радиаторът се промива с вода и се сипва нов антифриз.
- Замърсена външна повърхност на радиатора - почиства се и се продухва с компресор.
- Задръстване на тръбопроводите - прави се промивка на системата с добавка за почистване на охладителната система, след което течността се сменя.
- Нарушена херметичност на клапана на капачка радиатор. В този случай налягането в системата е ниско, а течността ще кипи дори при работа на празен ход. Изхвърля се течност в разширителния съд при спиране на двигателя. Наблюдава се голям разход на антифриз. За да се отстрани проблема капачката се сменя.
- Преохлаждане на двигателя се получава при:
- Повреден термостат - подмяна на термостата.
- Неизправност в задвижването на вентилатора - преглед и ремонт.
- Неизправност в указателя на температурата - подмяна.
- Повреден температурен сензор - измерва се и се подменя.
- Външен теч на охлаждаща течност - това се съпровожда с появата на специфичен мирис на антифриз и наличието на антифриз по двигателя и под автомобила.
- Нарушение на херметичността на закрепване на тръбопроводите - открива се теча и съединението се притяга.
- Повредени тръбопроводи - при повреден тръбопровод, същият се сменя.
- Нарушена херметичност на центробежната помпа - при износена водна помпа може да се използва добавка за уплътняване и спиране на теч, ако това не помогне, помпата трябва да се смени.
- Нарушена херметичност на радиатора - използват се добавка за спиране на теч от радиатор, ако това не помогне може да се залепи или да се смени.
- Пукнатини във водна риза двигател - ремонт и подмяна на ризата.
- Изгаряне на гарнитура глава - сваляне на цилиндровата глава, изправяне при необходимост и подмяна на гарнитура за цилиндрова глава.
- Вътрешен теч на охлаждаща течност - признаците се разпознават по-трудно. За появата на вътрешен теч на антифриз говори излизането на бял дим от ауспуха при загрят двигател. Друг признак е появата на антифриз в моторното масло. При преглеждане на пръчката на маслото се установява пяна със светъл цвят. Повредите може да са:
- Пукнатини в охладителната риза на цилиндров блок- ремонт двигател.
- Изгаряне на гарнитура цилиндрова глава - сваляне на цилиндровата глава и подмяна на гарнитурата.
Обслужване и поддържане на охладителната система
Всеки теч на охладителна течност води до прегряване на двигателя, а в повечето случаи и до тежки ремонти. Затова е добре да полагаме необходимите грижи за системата.
- Постоянно да се следи ниво на антифриз в системата. То трябва да е в посочените на разширителния съд (казанчето) граници.
- Подмяната на антифриза да се сменя в указания срок - обикновено предписанието е след 60 000 до 120 000 километра пробег или веднъж на две до три години.
- Да се използва антифриз с предписаните от производителя технически характеристики, стандартизация и количество.
- При движение трябва да се следят показанията на приборите на арматурното табло: температура на охлаждащата течност и сигналната лампа, която светва при кипене. Ако сигналната лампа светне е необходимо автомобила да се спре възможно най-бързо до установяване на причината.
- Проверка на нивото на антифриз и оглеждане за течове от системата. При ниско ниво на антифриз - да се долее.
- Да се проверява външната повърхност на радиатора за замърсявания и при необходимост да се почиства.
- Да не се претоварва двигателя прекомерно. Това износва преждевременно двигателя и охладителната система.
- Периодично е добре да се използват добавки за почистване на охладителната система, след което да се промива с вода. Това е най - добре да се извършва при смяна на антифриза или при необходимост.
При спазване на тези препоръки охладителната система ще работи добре и това ще удължи експлоатационния срок на детайлите и двигателя.
Публикувано на: г.
Статии
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
- » Какво може да направим за автомобила си през есента?
- » Как се почистват автоклиматици?
- » Какво е интериор на автомобила и какво може да се смени в него?
- » Какво да направите когато колата прегрее?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.