Защо и кога да правим диагностика на ходовата част на автомобила?

Arc_Diagnostika_hodova_chast-jpg_articleId_33-1.jpg

Механизмите на ходова част в автомобила отговарят пряко за придвижването му. Ходовата част е съставена от рама, преден мост и заден мост, окачване, колела и гуми. Както и спомагателните механизми и елементи като: шарнири, амортисьори, лостове, пружини, накрайници, спирачни апарати и много други. Всички тези авточасти свързват колелата на автомобила с купето и регулират действащите при движение сили като вибрации, трептения, колебания и други.

При движение по некачествени пътища ходовата част е подложена на големи ударни натоварвания, които довеждат до износване и аварии.

Често срещани неизправности при ходова част на автомобил

Някои от елементите се износват по-бързо в сравнение с останалите. Това са:

  • Шарнир - той свързва носача с главината на колелото.
  • Стабилизиращи стойки или биалети - щанги, които съединяват стабилизиращата щанга със средната част на окачването.
  • Амортисьори и пружини - те са буферен елемент между колелата и окачването. Смекчават ударните въздействия от пътните неравности при пътуване.
  • Крепежни гумени втулки - при болтовите съединения. Гумените втулки поглъщат вибрациите и ударите от колелата.
  • Втулки за носачи или тампони окачване - направени са от гума и метал.
  • Прахозащитни маншони - защитават от влага и прах.
  • Уплътнения или салници - това са гумени пръстени, които уплътняват механизмите и предотвартяват изтичането на масло и други експлоатационни течности.
  • Лагери на главините - много важни за управляемостта на автомобила.

Кога е необходима диагностика?

Ако в ходовата част при движение се появят странични шумове като чукане, тракане и биене на волана при неравности по пътя, то износването на някои елементи от ходовата част е критично и е необходим ремонт (remont), особено при появата на някои от следните признаци:

  • Появата на чукане или друг страничен шум при движение по некачествен път - дължи се на износен шарнир, неизправен амортисьор или износени гумени втулки. А също на счупена пружина или протекъл амортисьор.
  • Луфтът във волана е увеличен, а автомобилът е неустойчив при висока скорости. Това предполага неизправност в кормилния прът, кормилните щанги или кормилните накрайници.
  • Появата на крен при завиване може да се дължи на неизправност в стабилизиращата щанга и биалети и тампоните им.
  • При спиране автомобилът занася в страни и има удължен спирачен път - дължи се на износени спирачни накладки, дискове или барабани.
  • Скърцане при завиване с малка скорост 20 до 30 км/ч - това предполага износване на шарнира за равни ъглови скорости или износен лагер главина.
  • При движение по прав равен път автомобилът дърпа встрани. Получава при нарушена сходимост на ъглите на мостовете, не еднакво напомпани гуми, при гуми с различна шарка на един мост и много рядко при деформация на купето.
  • Загуба на устойчивост и управляемост при набиране на скорост и появата на вибрации във волана - при износване на лагера на главината, луфт в карето на кормилната колона, разхлабени болтове на главината и крива джанта.
  • Ако при бързо ускоряване се чува чукане, то трябвя да се проверят втулките на носачите.
  • При движение по равен път се чува постоянно бучене - това се дължи на износен лагер на главината.
  • При влизане в завой с ускорение се чува скърцане от окачването - това е неизправност в амортисьорите или втулките на стабилизиращата щанга.
  • Диагностика на автомобил преди покупка - задължително, за да сте наясно с техническото състояние и да се провери за тежки неизправности.

Но колкото и да предполагаме каква е неизправността, за да се установят точно повредените детайли е необходима диагностика.

Най - правилно е диагностика на ходовата част да се извършва поне веднъж в годината, независимо дали има признаци за неизправност или не. За нашите пътни условия дори два пъти. И това се отнася и за новите автомобили, защото износването на ходовата част до голяма степен зависи от пътните условия. Така може да се избегне скъп ремонт или авария. Неправилната работа на ходовата част оказва силно влияние върху комфорта и безопасността на движение и износването на други части в автомобила.

В какво се състои диагностиката на ходовата част?

Диагностика на автомобили и в частност на ходовата част обикновено се извършва в автосервиз, защото за целта е необходимо оборудване. Възможно е и сами да извършите такава, при наличие на канал или естакада и подемник, а също подвижна лампа, щанга и отвертка.

Преди започване на диагностика на автомобил на място, автомобилът трябва да е почистен и измит отдолу, така че всички детайли да са чисти.

  • Проверка на опорите под пружините - с помощта на отвертка се проверява хлабината между купето и опорите на пружините. Това става като се отвори капака и се провери хлабината. Ако в нея влиза отвертката, значи опорите трябва да се сменят. Тази манипулация се извършва когато колата е на място, за да е натоварена със собствената си тежест. Проверяват се и самите пружини за еластичност и дефекти.
  • Прави се външен оглед и проверка на амортисьори за теч на масло и нестабилна работа. При въздушно окачване се проверяват цилиндрите. Натиска се отгоре калника на автомобила и рязко се отпуска. Ако амортисьорът е изправен, той ще върне плавно купето на място. Повече от две поклащания на купето вече показват, че амортисьорът е за смяна.

    Проверява се лагера на опората на стойката на амортисьора. За целта се разклаща автомобила, като се държи с ръка тялото на амортисьора. Ако ръката усети луфт, значи лагерът е за смяна.

  • Проверка за луфтове в шарнири, щанги и накрайници. Свободният ход на волана не трябва да е повече от 10 до 25 градуса. Проверката се извършва при повдигане на автомобила на подемник. Добре е проверката да се извършва от двама. Единият разклаща колелото встрани, а другият оглежда кормилните щанги, накрайници и шарнирите на носача. При разклащане на носача, изправният шарнирен болт не пука.
  • Противопраховите маншони се проверяват за скъсвания, пукнатини и протривания, а също за изпускане на грес.
  • Преглеждат се тампони на предно окачване и задно окачвне. Лошото им състояние оказва влияние върху устойчивостта на автомобила на пътя. Те трябва да не са деформирани, да нямат пукнатини и износване и да прилягат плътно.
  • Проверява се износването на лагери за главини. Това става при завъртане на колелото. Ако няма шум и стържене, значи лагерът е здрав.
  • Проверява се спирачната система като се оглеждат: спирачни дискове или спирачни барабани, накладки, спирачни цилиндри и спирачни маркучи.
  • Визуално се проверява равномерността на износване на гумите. Неравномерното износване също е признак за неизправност в ходовата част.

Как се извършва компютърна диагностика на автомобил?

Съвременните автомобили са оборудвани с много електронни системи и затова диагностицирането чрез оглед не винаги открива всички неизправности. При компютърна автодиагностика на ходовата част детайлно се изследват всички възли и механизми. Използването на компютърна диагностика е наложително когато:

  • Когато на приборния панел свети индикатор за грешка.
  • Неизправностите се проявяват по време на движение или спиране на автомобила.
  • Когато е необходимо да се актуализира фърмуера на електрониката, за да се премахнат грешките и да се повиши ефективността на автомобила.
  • Като превантивна мярка за проявление на негативните изменения в различните възли и механизми.

Добре е компютърна диагностика да се извършва веднъж годишно. Тя се отличава с висока технологичност и необходимост от обучен персонал. С помощта на специализирани програмни продукти се отчита състоянието на електронните системи и се анализират грешките, като се посочват неизправностите. За компютърна диагностика на ходовата част е необходимо следното оборудване:

  • Автоскенер - той се включва към електронните компоненти на автомобила и чете информация от тях. Определя възникналите грешки по време на работа и изчиства буфера от тях. Показва полезна информация за работата на автомобила.

    Автоскенерът е свързан с компютър, лаптоп, таблет или смартфон с необходимото програмно осигуряване. Въз основа на получените данни специалистите идентифицират проблемните авточасти.

  • Диагностика с вибростенд - диагностиката се извършва на етапи, като се проверяват последователно възлите в автомобила. Това позволява да се минимизират грешките при определяне на неизправностите.

    Диагностика с вибростенд се извършва когато има неравномерно износване на гумите, станични шумове по време на път, луфт във волана и отклонения в работата на АВС. Основните етапи при такава диагностика са:

    • Имитиране на специален стенд на натоварването върху ходовата част при движение.
    • Прочитане със скенер на данните от електронните блокове на автомобила.
    • Компютърен анализ на получените данни и сравняването им с нормативните стойности.

    Резултатът е списък с неизправности в ходовата част на автомобила. С такъв стенд може да се диагностицират амортисьори, кормилни щанги и накрайници, ъглите на сходимост на колелата, спирачките. Прави се оценка на състоянието на детайлите и влиянието им върху работата на автомобила.

    Имитацията се извършва на специален вибростенд. Това е платформа, която се люлее с определена честота и имитира неравности по пътя. Оборудване е със много датчици, които отчитат поведението на системите на автомобила. Получените резултати се сравняват с еталонни стойности, които са въведени в компютъра на стенда.

    Тази диагностика е много удобна и точна, но за старите автомобили, които нямат електронни блокове за управление е неприложима.

    Съществен завършващ етап от диагностиката и ремонта на ходовата част е регулирането на сходимостта на колелата на преден и заден мост. Това гарантира една правилна работа на отделните възли и механизми. А също така и дълъг експлоатационен срок на автомобилните гуми, които пряко се влияят от състоянието на ходовата част и правилното регулиране на ъглите на сходимост на отделните мостове.

    Диагностиката на ходовата част и своевременния ремонт на възлите е от съществено значение за добрата работа на всеки автомобил. Много важно е тези дейности да се извършват от квалифицирани автомонтьори с добро оборудване. Качествените авточасти ще гарантират вашата безопасност и ще ви предпазят от аварии и други проблеми на пътя. За да пътувате приятно и безпроблемно.

Публикувано на: г.


Защо и кога да правим диагностика на ходовата част на автомобила?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории