Защо се появяват вибрации в автомобила на празен ход?

Arc_Engine-Vibration-1200x900-jpg_articleId_80-1.jpg

Възникването на вибрации в купето на празен ход е предпоставка за неизправност

Вибрации на празен ход могат да нарушат комфорта при пътуване с автомобил. Но това не е най-лошото, по-лошо е, че това може да е сериозен признак за неизправност.

Не трябва да се пренебрегват такива симптоми, защото тези вибрации не са нормални и установяването и отстраняването на причините за възникването им ще спести тежки ремонти и средства.

Какво в същност се получава?

Това са тези вибрации, които се появяват при обороти на празен ход или когато автомобилът работи на място: на светофар или в задръстване. Тук не става въпрос за вибрациите при стартиране на студен двигател, а за тези, които възникват при загрят мотор при спиране или паркиране. Причините може да са различни, но най-вероятната е в двигателя.

Какви са причините за вибрации в купето?

  • Ниски обороти на празен ход - това е основната причина за възникване на вибрации. Характерно за тях е, че са равномерни. Затова е добре да се обърне внимание на оборотомера и да се провери дали оборотите са паднали. Ако действително оборотите са под нормата, то трябва да се извърши диагностика и да се установи причината.

    Оборотите на празен ход могат значително да намалеят при включването на много електрически консуматори, които увеличават натоварването на генератора. Ако при първото застудяване на времето усетите вибрации в автомобила при престой, то изключете част от консуматорите като: затопляне на седалките, стъклата, огледалата и други подобни. При изчезване на вибрациите значи всичко е наред с автомобила.

  • При възникване на неравномерна вибрация - най-често това се дължи на прекъсване на двигателя, вследствие на единични пропуски в запалването. Проверяват се всички запалителни свещи, дюзи и датчици.

    Сериозен проблем при прекъсванията на двигателя е когато това се случва в следствие на намаляване на компресията в някои от цилиндрите. Дори в запалителната система всичко да е наред и компресията да е достатъчна за възпламеняването на горивна смес, при наличие на голяма разлика в компресията на един от цилиндрите води до вибрации в оборотите на празен ход.

    Когато автомобилът е в движение трудно се забелязва намаляването на динамиката, но на празен ход се получават вибрации. В този случай трябва да се измери компресията в отделните цилиндри. Това е по-важно за дизеловите двигатели, където от степента на сгъстяване зависи равномерната им работа.

    Причината може да е и в работата на газоразпределителен механизъм. Прескачането на зъб при зацепване на ремъка може да не се отчете като грешка от бордовия компютър, но вибрациите са силни. Същото се получава и при разтягане на ангренажна верига. Затова трябва да се провери центровка на запалване и състоянието на отделните компоненти от газоразпределителния механизъм.

  • Възникване на вибрации при износване на тампони на двигател. В съвременните автомобили поне една от опорите е маслена. Маслото може да изтече при повреждане или пукнатини и двигателят да лежи върху купето. Това ще доведе до силни вибрации. Затова първо трябва да се провери масления тампон на двигателя. Освен това гумените тампони също с времето се износват и също предават вибрации на купето. Това се усеща при студен двигател и при загряване на двигателя, гумените тампони омекват и вибрациите намаляват.

    В този случай се сменят всички тампони двигател, както и тампоните на скоростната кутия, ако има такива.

    При автоматична скоростна кутия състоянието на тампоните на двигателя може да се провери като се сравнят вибрациите в режим паркинг или неутрален и в режим D с натисната спирачка. Ако вибрациите са по-забележими при режим "драйв", то причината е в износени тампони двигател, при изправна скоростна кутия.

  • Възможно е причините за вибрации да не са в двигателя. Рядко при автомобили с автоматични скоростни кутии (АСК) причината може да е в износване на хидротрансформатора. Това се усеща в режим D и натискане на спирачния педал. Но при такава повреда се появяват и придърпвания при ускорение и тътен. Ако всичко друго е наред и причината остава в хидротрансформатора, то е добре да започнете с една смяна на масло автоматична скоростна кутия. Възможно е свежото масло да подобри работата на кутията.

    През зимата при много ниски температури около -20 градуса Целзий състоянието на скоростната кутия може да се провери като веднага след стартиране на двигателя включете режим D и внимавайте дали двигателят заглъхва при натиснат спирачен педал. Ако угасне, то най-вероятно скоростите са повредени. Но това са трудно изпълними условия и най-добре АСК да се провери в сервиз още при първите симптоми.

  • Възможни са неизправности в монтираните агрегати и техните задвижвания. Понякога определен агрегат се затруднява при задвижване и предизвиква вибрации. Това може да е генератор, помпа, компресор за климатик на кола и т.н.. Вибрират самите мотори, които на празен ход трудно работят. Такива причини се срещат много рядко, но се случват понякога.

Какви са последствията при вибрации?

Наличието на вибрации в купето е неприятно. Затова в повечето съвременни автомобили двигателите са на адаптивни опори, които си променят параметрите в зависимост от оборотите и натоварването на двигателя.

Освен нарушения комфорт на пътуване, вибрациите са признак за различни неизправности в автомобила. Когато се обърне внимание навреме и се направи необходимата диагностика, за да се установи проблема. Това ще предотврати много по-сериозни повреди и разходи.

Освен това продължителните вибрации оказват неблагоприятно влияние върху кабелите и клемите в автомобила. Възможно е протриване на кабелите в мястото на фиксиране, сноповете кабели, прегъването им и тяхното съединяване. Не трябва да се омаловажава появата на вибрации в купето, защото за това винаги има причина и тази причина трябва бързо да се установи и отстрани.

Публикувано на: г.


Защо се появяват вибрации в автомобила на празен ход?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории