Съединител

Какво трябва да знаем за съединителя?

Всеки автомобил с механична скоростна кутия има съединител. Той служи за превключване на скоростите и се задейства посредством най-левия педал в автомобила.

Какво е съединител?

Маховикът на двигателя е с гладка повърхност, към която се притиска задвижвания диск или така наречения феродов диск. От двете страни на задвижвания диск са монтирани триещи се накладки (затова е и популярен като феродов диск), които посредством триене предават въртящия момент. Дискът е притиснат към маховик от кожуха на съединителя, в който се намира притискателен диск.

В центъра на водимия диск е разположен отвор с шлици. В тези шлици влиза първичния вал на скоростната кутия, който се върти заедно с диска. Съществуват и по-сложни конструкции, но принципът на действие е един и същ.

И така съединителят се състои от водим диск, притискателен диск, кожух, освобождаващ или аксиален лагер и задвижване, което може да е хидравлично или механично.

Съединител как работи?

При стартиране на двигателя, скоростната кутия е изключена. Педалът на съединителя не е натиснат. В това положение маховикът се върти, заедно с водимия диск, който е притиснат към него от притискателния диск. Първичият вал на скоростната кутия също се върти, но предавката не е включена и автомобилът не тръгва.

При натискане на педала на съединителя, освобождаващият лагер се задвижва и притиска пружините на притискателния диск, които освобождават задвижвания диск. Въртенето на маховика не се предава на първичния вал и може спокойно да включи първа или задна скорост. След това при плавното отпускане на педала постепенно се предава въртящият момент от двигателя към скоростната кутия и автомобилът потегля.

Какви са видовете фрикционни дискове за съединител?

При водимите дискове като по-често износващи се съществува голямо разнообразие. Основно те се различават по материала на изработване и могат да са:

  • Най-разпространени са органичните дискове, които са направени с различни органични накладки. Наричат се още феродов диск по името на абразивния материал феродо (ferodo), от който са изработени някой от тях. Около 90 % от фрикционните дискове са органични.
  • Металокерамични или керамични дискове - при тях накладките се изработват с метални примеси от алуминий, чугун, мед и други. Най-разпространени са дисковете с накладки на медна основа.
  • Карбонови дискове - накладките им са изработени от въглеродни композити. Могат да се използват само с корбонов притискателен диск и маховик. Много по-трайни от другите дискове, но и значително по-скъпи.
  • Дискове с накладки от кевлар - притежават много по-добра износоустойчивост от останалите, но изискват време на сработване.
  • FiberTuff - сравнително нов продукт. Тези накладки са от керамичен пълнител, въглеродни влакна и кевлар. Издържат до 4 пъти повече от органичните накладки и са температуроустойчиви до 400 градуса Целзий.

Как да запазим съединителя за по-дълго?

Основното, което трябва да се спазва при експлоатацията на съединителя е той да не се прегрява. Много е важно педалът да се отпуска напълно и да не се кара на "полусъединител". Прекомерното натоварване на автомобила също влияе зле на съединителя.

Когато съеднителят е прегрял се усеща характерна миризма. Трябва да се даде възможност на механизма да изстине. Прегряването води до разрушаване на фрикционния диск и изкривяване на притискателния.

Какви са възможните неизправности на съединителя?

  • Съединителят буксува - автомобилът не набира скорост, губи мощност, появява се неприятен мирис. Получава се при износени накладки на водимия диск.
  • Стържещ звук при включване на първа и задна скорост. Това означава непълно изключване на съединителя при натискане на педала. Възможна е неизправност в задвижването към изхвърлящия лагер или дефектирал притискателен диск.
  • Придърпвания и вибрации при потегляне се получава при прегрят притискателен диск и нарушена повърхност. При контакта му с фрикционния диск се получават придърпвания. Такива симптоми се получават и при други неизправности на трансмисията.

При появата на някой от тези признаци вече е задължително съединителят да се ремонтира.

В какво се изразява ранната диагностика?

Следи се на какво разстояние на педала от пода автомобилът потегля. Това трябва да е на около 2/3 от хода на педала. Ако потеглянето започва при пълното отпускане на педала, то накладките са износени и фрикционният диск е за смяна.

Как се сменя съединител?

В автосервиз от квалифицирани специалисти. При ремонта на съединител се сваля скоростната кутия, кожуха на съединителя, притискателния диск и водимия диск. Задължително се оглежда маховика и при следи от прегряване(сини петна) или надраскване се сменя. Преглежда се притискателния диск и изхвърлящия лагер.

При съмнение от износване е по-добре да се смени съединител комплект - т.е. и притискателен диск и феродов. Аксиалния или изхвърлящ лагер също е добре да се подмени с нов, защото това е сравнително евтина част и ако в последствие се наложи смяна, самият ремонт е значително по-скъп.

Къде да откриете части за съединител?

В Авто Бим БГ ви предлагаме както комплект съединител за много марки и модели автомобили, така и отделни елементи като: притискателен диск, феродов диск, жило за съединител, помпа съединител и други. Асортиментът също е голям - предлагаме както органични дискове, така и други видове, а също и комплект керамичен съединител за различни автомобили. А също най-търсените комплект съединител на кола като: съединител Голф 4, съединител Пежо 307, съединител Пежо 206, съединител Ауди А4 и много други.

Прочети повече

Съединител по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Съединител ACURA
Съединител ALFA ROMEO
Съединител ASTON MARTIN
Съединител AUDI
Съединител AUTOBIANCHI

B

Съединител BENTLEY
Съединител BMW
Съединител BUGATTI
Съединител BUICK

C

Съединител CADILLAC
Съединител CHEVROLET
Съединител CHRYSLER
Съединител CITROEN
Съединител CUPRA

D

Съединител DACIA
Съединител DAEWOO
Съединител DAF
Съединител DAIHATSU
Съединител DODGE

F

Съединител FERRARI
Съединител FIAT
Съединител FORD

G

Съединител GREAT WALL

H

Съединител HONDA
Съединител HUMMER
Съединител HYUNDAI

I

Съединител IKARUS
Съединител INFINITI
Съединител ISUZU
Съединител IVECO

J

Съединител JAGUAR
Съединител JEEP

K

Съединител KIA
Съединител KOENIGSEGG

L

Съединител LADA
Съединител LAMBORGHINI
Съединител LANCIA
Съединител LAND ROVER
Съединител LEXUS
Съединител LINCOLN
Съединител LOTUS

M

Съединител MAN
Съединител MASERATI
Съединител MAYBACH
Съединител MAZDA
Съединител MCLAREN
Съединител MERCEDES
Съединител MG
Съединител MINI
Съединител MITSUBISHI
Съединител MOSKVICH

N

Съединител NISSAN

O

Съединител OPEL

P

Съединител PAGANI
Съединител PEUGEOT
Съединител PONTIAC
Съединител PORSCHE

R

Съединител RENAULT
Съединител ROLLS-ROYCE
Съединител ROVER

S

Съединител SAAB
Съединител SCANIA
Съединител SEAT
Съединител SKODA
Съединител SMART
Съединител SSANGYONG
Съединител SUBARU
Съединител SUZUKI

T

Съединител TESLA
Съединител TOYOTA
Съединител TRABANT

V

Съединител VOLKSWAGEN
Съединител VOLVO

W

Съединител WARTBURG
✅ Съединител: Всички марки и модели автомобили
✅ Съединител марки: AISIN, ASHIKA, BLUE PRINT, DT Spare Parts, E-mark, ETL, EXEDY, FEBI BILSTEIN, HERTH+BUSS JAKOPARTS, JAPANPARTS, JP GROUP, KAMOKA, KAVO PARTS, LUK, MECARM, NEXUS, NIPPARTS, NK, SACHS, SASIC, SRL, STARLINE, STC, SWAG, TOPRAN, VAG, VAICO, VALEO, WESTLAKE
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Съединител онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Съединител: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 10 / 10 от 3707 гласували

Популярни категории