Лагер главина

Носещата част на всеки автомобил са главини и лагери главини

Колесният възел или главина носи върху себе си цялата тежест на автомобила плюс динамичните натоварвания при ускорение, спиране и завиване. Възелът на главината, наричан още комплект колесен лагер включва: главина, лагер главина, застопоряващи пръстени, болтове, гайки и ос на главината.

Главина

Това е основата, върху която се монтират джантата и спирачният апарат. Основното предназначение на главината е да подсигури фиксирането и свободното въртене на колелата. За водещите колела главината служи за предаване на въртящия момент от диференциала към колелото.

Това е един от най-здравите елементи на окачването. Повреда в главината може да се получи при авария или при продължителна работа в тежки експлоатационни условия. За да понесе високите натоварвания главината се изготвя от блокчета лята стомана, която се обработва до желаната форма. Този метод позволява да се избегнат участъци с напрежение на материала.

На външния диаметър на главината се закрепва спирачният диск или барабан и джантата, посредством болтове или шпилки. Във вътрешната част се монтира лагер главина, като те се разполага от вътрешната или външна страна в зависимост от предназначението и мястото на поставяне на главината.

Начинът на монтаж на главините зависи от това дали са поставени на водещите или водимите колела. В зависимост от конструктивните особености те се разделят на:

  • Главини за водещи неуправляеми колела - това са задни главини на автомобили със задно предаване или главини 4х4. На такава главина силата от диференциала се предава посредством полуоска, която се монтира към главината посредством втулка или фланец и гайки и болтове.
  • За задвижвани неуправляеми колела - задните колела на автомобила при предно предаване. В тези случаи главината се обединява с лагерите в едно цяло, а ос за главина се закрепва на лоста на заден мост.
  • За водещи управляеми колела - това са предни главини на автомобилите с предно предаване или с двойно задвижване. Предаването на въртящия момент се извършва с полуоска, която се захваща за главината посредством шлици.
  • За задвижвани управляеми колела - колела преден мост при задно задвижване. Оста на главината се монтира за шенкела и кормилния накрайник.

Съществуват и други конструкции в зависимост от особеностите на даден автомобил. Освен универсални двустранни при асиметрично закрепване главините са лява и дясна.

Лагер главина

Лагерът на главината, както и целият възел е подложен на огромно натоварване от тежестта на автомобила и динамичното натоварване при експлоатация. Тези лагери се правят максимално надеждни и устойчиви. Съвременните лагери за главини са разчетени на 200 000 километра пробег при нормални пътни условия, но при лоши пътища пробегът им значително се съкращава до 50 000 - 100 000 километра.

Главината подсигурява въртенето на колелата, а лагерът фиксира цялата конструкция на окачването.

Конструктивно лагерите се разделят на: едно редови, дву редови, сачмени и ролкови. По-голямата опорна повърхност на лагера подсигурява по-малко натоварване и по-дълъг експлоатационен срок, затова конусните ролкови лагери са предпочитани в тези конструкции. Те се поставят по двойки или самите лагери се правят двуредови за компенсиране на натоварването в различни направления.

Видове лагери за главина:

  • Лагери от нулево поколение - това са обслужваеми лагери, които имат нужда от смазване и регулиране на определен период от време. Те вече не се използват в автомобилите.
  • Лагери от първо поколение или така наречените HUB I. При тях се извършва смяна лагер главина без подмяна на главината.
  • Лагери от второ поколение или HUB II, при които външната страна е с фланец с монтажни отвори. С помощта на фланеца лагерите се фиксират към окачването.
  • Лагери от трето поколение - HUB III е най-усъвършенствания вариант, който представлява сглобен възел - комплект колесен лагер. В него всеки лагер на главина е защитен от външни въздействия и притежава минимално радиално биене и отклонения от линейните размери. Едната страна на лагера е самата главина, което намалява теглото на конструкцията.

    Лагерите от второ и трето поколение са с касетни уплътнители, които позволяват на газовете да излязат от работната повърхност, но не пропускат влага и мръсотия.

  • HUB IV е възел на главината от четвърто поколение, обединен с полуоските на предното окачване.
  • HUB V е възел от пето поколение, изработен със спирачни дискове.

Последните разработки HUB IV и HUB V все още нямат масово приложение и са в стадии на разработване и изпитания.

Комплект колесен лагер и ABS

Съвременните комплекти колесен лагер са пригодени за поставяне на датчици и сензори на ABS (антиблокираща спирачна система). Като част от тази система може да е както класическото зъбно колело, така и магнитен енкодер с променливи участъци на магнитните полюси - те предават данни за скоростта на въртене на колелата на отчитащия сензор.

Предимствата на магнитните екондери е малкото тегло и възможността за отчитане на данните при малка скорост на движение. Сензорите, които ги засичат също са с по-малко тегло и по-лесно се монтират на лагера на главината. Самите магнитни екондери могат да се разполагат радиално или осово.

Възможни неизправности на главина и лагер за главина

В действителност главината практически не се чупи. Повечето неизправности са в резултат на износването на лагери за главина. При неизправност основните лагер главина симптоми са:

  • Шум от лагер на главина или виене на лагер главина при движение.
  • Прегряване на главината.
  • Загуба на смазка.
  • Деформация на повърхността.
  • Луфт в колелото.

Ориентировъчно необходимостта от смяна на лагер главина се появява на три години, но това е много индивидуално и до голяма степен зависи от начина на шофиране, експлоатацията и други натоварвания.

Добре е да се проверяват лагерите на главините при всяко влизане в сервиз или при появата на признаци за неизправност, за да се отстранят проблемите веднага, без да се стига до аварии. Главината и лагерите главина не подлежат на ремонт. При необходимост те се сменят с нови, като подмяната се извършва само на неизправното колело.

При голям пробег на автомобила е добре да се сменят лагери главини и на двете колела на един мост, защото дори да е все още изправен единия лагер, той е достатъчно износен да излезе от експлоатация след известно време. Смяна на лагер главина цена ще е по-изгодна и ще се направи едно регулиране на сходимостта на колелата, вместо две.

Причини за неизправности

Най-често това са:

  • Вода и мръсотия под маслените уплътнители.
  • Наличието на продукти от износването в работното пространство.
  • Недостатъчно количество грес.
  • Механични повреди при екстремно каране.
  • Неправилно поставяне на лагера при подмяна.
  • Неправилно регулиране на ъглите на сходимост на колелата.
  • При неизправност в спирачната система.

Ако първите две причини са обективни и се проявяват в процеса на експлоатация, то всички останали зависят изцяло от водача. Затова избирайте качествени авточасти и доказали се автосервизи с необходимото оборудване и опит.

В Авто Бим БГ ви предлагаме качествени части за главини, както и информация за това какво предлагаме като варианти за конкретния автомобил и колко струва лагер на главина.

Прочети повече

Лагер главина по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Лагер главина ACURA
Лагер главина ALFA ROMEO
Лагер главина ASTON MARTIN
Лагер главина AUDI
Лагер главина AUTOBIANCHI

B

Лагер главина BENTLEY
Лагер главина BMW
Лагер главина BUGATTI
Лагер главина BUICK

C

Лагер главина CADILLAC
Лагер главина CHEVROLET
Лагер главина CHRYSLER
Лагер главина CITROEN

D

Лагер главина DACIA
Лагер главина DAEWOO
Лагер главина DAF
Лагер главина DAIHATSU
Лагер главина DODGE

F

Лагер главина FERRARI
Лагер главина FIAT
Лагер главина FORD

G

Лагер главина GREAT WALL

H

Лагер главина HONDA
Лагер главина HUMMER
Лагер главина HYUNDAI

I

Лагер главина IKARUS
Лагер главина INFINITI
Лагер главина ISUZU
Лагер главина IVECO

J

Лагер главина JAGUAR
Лагер главина JEEP

K

Лагер главина KIA
Лагер главина KOENIGSEGG

L

Лагер главина LADA
Лагер главина LAMBORGHINI
Лагер главина LANCIA
Лагер главина LAND ROVER
Лагер главина LEXUS
Лагер главина LINCOLN
Лагер главина LOTUS

M

Лагер главина MAN
Лагер главина MASERATI
Лагер главина MAYBACH
Лагер главина MAZDA
Лагер главина MCLAREN
Лагер главина MERCEDES
Лагер главина MG
Лагер главина MINI
Лагер главина MITSUBISHI
Лагер главина MOSKVICH

N

Лагер главина NISSAN

O

Лагер главина OPEL

P

Лагер главина PAGANI
Лагер главина PEUGEOT
Лагер главина PONTIAC
Лагер главина PORSCHE

R

Лагер главина RENAULT
Лагер главина ROLLS-ROYCE
Лагер главина ROVER

S

Лагер главина SAAB
Лагер главина SCANIA
Лагер главина SEAT
Лагер главина SKODA
Лагер главина SMART
Лагер главина SSANGYONG
Лагер главина SUBARU
Лагер главина SUZUKI

T

Лагер главина TESLA
Лагер главина TOYOTA
Лагер главина TRABANT

V

Лагер главина VOLKSWAGEN
Лагер главина VOLVO

W

Лагер главина WARTBURG

Рейтинг 10 / 10 от 332 гласували

Популярни категории