Главини и лагери главина

Носещата част на всеки автомобил са главини и лагери главини

Колесният възел или главина носи върху себе си цялата тежест на автомобила плюс динамичните натоварвания при ускорение, спиране и завиване. Възелът на главината, наричан още комплект колесен лагер включва: главина, лагер главина, застопоряващи пръстени, болтове, гайки и ос на главината.

Главина

Това е основата, върху която се монтират джантата и спирачният апарат. Основното предназначение на главината е да подсигури фиксирането и свободното въртене на колелата. За водещите колела главината служи за предаване на въртящия момент от диференциала към колелото.

Това е един от най-здравите елементи на окачването. Повреда в главината може да се получи при авария или при продължителна работа в тежки експлоатационни условия. За да понесе високите натоварвания главината се изготвя от блокчета лята стомана, която се обработва до желаната форма. Този метод позволява да се избегнат участъци с напрежение на материала.

На външния диаметър на главината се закрепва спирачният диск или барабан и джантата, посредством болтове или шпилки. Във вътрешната част се монтира лагер главина, като те се разполага от вътрешната или външна страна в зависимост от предназначението и мястото на поставяне на главината.

Начинът на монтаж на главините зависи от това дали са поставени на водещите или водимите колела. В зависимост от конструктивните особености те се разделят на:

  • Главини за водещи неуправляеми колела - това са задни главини на автомобили със задно предаване или главини 4х4. На такава главина силата от диференциала се предава посредством полуоска, която се монтира към главината посредством втулка или фланец и гайки и болтове.
  • За задвижвани неуправляеми колела - задните колела на автомобила при предно предаване. В тези случаи главината се обединява с лагерите в едно цяло, а ос за главина се закрепва на лоста на заден мост.
  • За водещи управляеми колела - това са предни главини на автомобилите с предно предаване или с двойно задвижване. Предаването на въртящия момент се извършва с полуоска, която се захваща за главината посредством шлици.
  • За задвижвани управляеми колела - колела преден мост при задно задвижване. Оста на главината се монтира за шенкела и кормилния накрайник.

Съществуват и други конструкции в зависимост от особеностите на даден автомобил. Освен универсални двустранни при асиметрично закрепване главините са лява и дясна.

Лагер главина

Лагерът на главината, както и целият възел е подложен на огромно натоварване от тежестта на автомобила и динамичното натоварване при експлоатация. Тези лагери се правят максимално надеждни и устойчиви. Съвременните лагери за главини са разчетени на 200 000 километра пробег при нормални пътни условия, но при лоши пътища пробегът им значително се съкращава до 50 000 - 100 000 километра.

Главината подсигурява въртенето на колелата, а лагерът фиксира цялата конструкция на окачването.

Конструктивно лагерите се разделят на: едно редови, дву редови, сачмени и ролкови. По-голямата опорна повърхност на лагера подсигурява по-малко натоварване и по-дълъг експлоатационен срок, затова конусните ролкови лагери са предпочитани в тези конструкции. Те се поставят по двойки или самите лагери се правят двуредови за компенсиране на натоварването в различни направления.

Видове лагери за главина:

  • Лагери от нулево поколение - това са обслужваеми лагери, които имат нужда от смазване и регулиране на определен период от време. Те вече не се използват в автомобилите.
  • Лагери от първо поколение или така наречените HUB I. При тях се извършва смяна лагер главина без подмяна на главината.
  • Лагери от второ поколение или HUB II, при които външната страна е с фланец с монтажни отвори. С помощта на фланеца лагерите се фиксират към окачването.
  • Лагери от трето поколение - HUB III е най-усъвършенствания вариант, който представлява сглобен възел - комплект колесен лагер. В него всеки лагер на главина е защитен от външни въздействия и притежава минимално радиално биене и отклонения от линейните размери. Едната страна на лагера е самата главина, което намалява теглото на конструкцията.

    Лагерите от второ и трето поколение са с касетни уплътнители, които позволяват на газовете да излязат от работната повърхност, но не пропускат влага и мръсотия.

  • HUB IV е възел на главината от четвърто поколение, обединен с полуоските на предното окачване.
  • HUB V е възел от пето поколение, изработен със спирачни дискове.

Последните разработки HUB IV и HUB V все още нямат масово приложение и са в стадии на разработване и изпитания.

Комплект колесен лагер и ABS

Съвременните комплекти колесен лагер са пригодени за поставяне на датчици и сензори на ABS (антиблокираща спирачна система). Като част от тази система може да е както класическото зъбно колело, така и магнитен енкодер с променливи участъци на магнитните полюси - те предават данни за скоростта на въртене на колелата на отчитащия сензор.

Предимствата на магнитните екондери е малкото тегло и възможността за отчитане на данните при малка скорост на движение. Сензорите, които ги засичат също са с по-малко тегло и по-лесно се монтират на лагера на главината. Самите магнитни екондери могат да се разполагат радиално или осово.

Възможни неизправности на главина и лагер за главина

В действителност главината практически не се чупи. Повечето неизправности са в резултат на износването на лагери за главина. При неизправност основните лагер главина симптоми са:

  • Шум от лагер на главина или виене на лагер главина при движение.
  • Прегряване на главината.
  • Загуба на смазка.
  • Деформация на повърхността.
  • Луфт в колелото.

Ориентировъчно необходимостта от смяна на лагер главина се появява на три години, но това е много индивидуално и до голяма степен зависи от начина на шофиране, експлоатацията и други натоварвания.

Добре е да се проверяват лагерите на главините при всяко влизане в сервиз или при появата на признаци за неизправност, за да се отстранят проблемите веднага, без да се стига до аварии. Главината и лагерите главина не подлежат на ремонт. При необходимост те се сменят с нови, като подмяната се извършва само на неизправното колело.

При голям пробег на автомобила е добре да се сменят лагери главини и на двете колела на един мост, защото дори да е все още изправен единия лагер, той е достатъчно износен да излезе от експлоатация след известно време. Смяна на лагер главина цена ще е по-изгодна и ще се направи едно регулиране на сходимостта на колелата, вместо две.

Причини за неизправности

Най-често това са:

  • Вода и мръсотия под маслените уплътнители.
  • Наличието на продукти от износването в работното пространство.
  • Недостатъчно количество грес.
  • Механични повреди при екстремно каране.
  • Неправилно поставяне на лагера при подмяна.
  • Неправилно регулиране на ъглите на сходимост на колелата.
  • При неизправност в спирачната система.

Ако първите две причини са обективни и се проявяват в процеса на експлоатация, то всички останали зависят изцяло от водача. Затова избирайте качествени авточасти и доказали се автосервизи с необходимото оборудване и опит.

В Авто Бим БГ ви предлагаме качествени части за главини, както и информация за това какво предлагаме като варианти за конкретния автомобил и колко струва лагер на главина.

Прочети повече
  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Главини и лагери главина ACURA
Главини и лагери главина ALFA ROMEO
Главини и лагери главина ASTON MARTIN
Главини и лагери главина AUDI
Главини и лагери главина AUTOBIANCHI

B

Главини и лагери главина BENTLEY
Главини и лагери главина BMW
Главини и лагери главина BUGATTI
Главини и лагери главина BUICK

C

Главини и лагери главина CADILLAC
Главини и лагери главина CHEVROLET
Главини и лагери главина CHRYSLER
Главини и лагери главина CITROEN

D

Главини и лагери главина DACIA
Главини и лагери главина DAEWOO
Главини и лагери главина DAF
Главини и лагери главина DAIHATSU
Главини и лагери главина DODGE

F

Главини и лагери главина FERRARI
Главини и лагери главина FIAT
Главини и лагери главина FORD

G

Главини и лагери главина GREAT WALL

H

Главини и лагери главина HONDA
Главини и лагери главина HUMMER
Главини и лагери главина HYUNDAI

I

Главини и лагери главина IKARUS
Главини и лагери главина INFINITI
Главини и лагери главина ISUZU
Главини и лагери главина IVECO

J

Главини и лагери главина JAGUAR
Главини и лагери главина JEEP

K

Главини и лагери главина KIA
Главини и лагери главина KOENIGSEGG

L

Главини и лагери главина LADA
Главини и лагери главина LAMBORGHINI
Главини и лагери главина LANCIA
Главини и лагери главина LAND ROVER
Главини и лагери главина LEXUS
Главини и лагери главина LINCOLN
Главини и лагери главина LOTUS

M

Главини и лагери главина MAN
Главини и лагери главина MASERATI
Главини и лагери главина MAYBACH
Главини и лагери главина MAZDA
Главини и лагери главина MCLAREN
Главини и лагери главина MERCEDES
Главини и лагери главина MG
Главини и лагери главина MINI
Главини и лагери главина MITSUBISHI
Главини и лагери главина MOSKVICH

N

Главини и лагери главина NISSAN

O

Главини и лагери главина OPEL

P

Главини и лагери главина PAGANI
Главини и лагери главина PEUGEOT
Главини и лагери главина PONTIAC
Главини и лагери главина PORSCHE

R

Главини и лагери главина RENAULT
Главини и лагери главина ROLLS-ROYCE
Главини и лагери главина ROVER

S

Главини и лагери главина SAAB
Главини и лагери главина SCANIA
Главини и лагери главина SEAT
Главини и лагери главина SKODA
Главини и лагери главина SMART
Главини и лагери главина SSANGYONG
Главини и лагери главина SUBARU
Главини и лагери главина SUZUKI

T

Главини и лагери главина TESLA
Главини и лагери главина TOYOTA
Главини и лагери главина TRABANT

V

Главини и лагери главина VOLKSWAGEN
Главини и лагери главина VOLVO

W

Главини и лагери главина WARTBURG

Продукти от Главини и лагери главина: Главини и лагери главина - онлайн на изгодна цена

Резервни части от раздел Главини и лагери главина. Ние предлагаме богата гама за всички марки автомобили на автомобилни резервни части от категория Главини и лагери главина, както и други изгодни оферти на резервни части за автомобили.

Предпазен капак, главина на колелото FEBI

Продуктов №215550

Техническа информация



дебелина [mm]
22

...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
3.61 лв.
Цена за вас:
3.07 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Лагер главина к-т. FAG

Продуктов №39350

Техническа информация

VW VENTO (1H2) 1.4 - 2.0
VW POLO Variant (6KV5) 1.4 - 1.9 TDI
VW POLO CLASSIC (6KV2) 1.4 - 1.9 TDI
VW POLO кутия (86CF) 1.0 - 1.4...

  • Виж продукта
Цена за вас:
41 лв.
К-во:

Комплeкт колесен лагер заден - SKF

Продуктов №52537

Техническа информация

За монтаж - заден
Вътрешен диаметър [mm]: 17,462
Вътрешен диаметър [mm]: 29
Външен диаметър [mm]: 39,878
Външен диаметъ...

  • OE номера
  • Виж продукта
Клиентска цена:
31.56 лв.
Цена за вас:
26.83 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Комплект колесен лагер FAG

Продуктов №130360

Техническа информация



страна на монтаж
задна ос
...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
21.33 лв.
Цена за вас:
18.13 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Комплект колесен лагер STARLINE

Продуктов №318825

Техническа информация



година на производство до
11/2005
...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
34.1 лв.
Цена за вас:
28.98 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Гайка на оста, полуоска M22 1,5 FEBI

Продуктов №102045

Техническа информация



дебелина [mm]
15,0

...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
2.22 лв.
Цена за вас:
1.89 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Капачка, лагер на колелото FEBI

Продуктов №101466

Техническа информация



код на двигателя
TU3JP
...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
2.2 лв.
Цена за вас:
1.87 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Комплект колесен лагер FAG

Продуктов №95836

Техническа информация



страна на монтаж
предна ос
...

  • Виж продукта
Клиентска цена:
65.51 лв.
Цена за вас:
55.68 лв.
Oтстъпка:
-15%
К-во:

Нашите топ производители в Главини и лагери главина

FEBI BILSTEIN
E-mark
SKF
FAG
STARLINE

Популярни категории