Амортисьори

Какво са амортисьори и за какво служат?

В съвременното автомобилостроене широко приложение намират конструкциите с амортисьори. Те заедно с носачите и шарнирите образуват окачването на автомобила. Основното им предназначение на един амортисьор е да гаси колебанията на купето, които се появяват по време на движение при неравности по пътя. Амортисьорите подсигуряват сцеплението на автомобила с пътното платно.

Какви са видовете амортисьори?

Според местоположението си в автомобила са:

  • Предни амортисьори.
  • Задни амортисьори.

В зависимост от конструкцията си и работния флуид са:

  • Двутръбни амортисьори - сравнително проста конструкция. В цилиндър се разполага друг по-малък цилиндър, който е напълнен с масло. В него се поставя бутало, свързано с рамото на окачването или купето посредством прът. Големият външен цилиндър е предназначен да събира маслото, коeто се изтласква от буталото. В резултат на триенето на маслото, преминаващо през специални отвори на дъното на малкия цилиндър и буталото се получава затихване на колебанията.

    Тази конструкция се използва отдавна и единственият недостатък е склонноста към прегряване. При продължително движение по неравен път двойните стени на двутръбната конструкция довеждат до прегряване на маслото и амортисьорът спира да изпълнява функцията си.

    Увеличаването на температурата във външния цилиндър при контакта на маслото и въздуха води до появата на специфична емулсия, която влияе негативно на работните характеристики на маслото.

  • Еднотръбни амортисьори - тази конструкция се състои от един цилиндър. В цилиндъра има бутален прът, обемът на който се компенсира от специална камера, отделена от маслото с плаващо бутало. Камерата е запълнена с газ и благодарение на монтирана мембрана тя може да се отделя от маслото.

    Този вид конструкция се нарича газов амортисьор. Тя са с добро охлаждане, поради единичните стени.

    За разлика от двутръбните амортисьори, които се монтират само под ъгъл от 45 градуса, еднотръбните могат да се монтират под всякакъв ъгъл без да губят работните си свойства.

    Като недостатък може да се посочи по-ниската им ефективност, поради факта, че отворите и клапаните са разположени само на буталото. Освен това те са по-крехки и лесно се огъват стените на цилиндрите при случаен удар от камъче или друг предмет на пътя, което води до заглавяне на буталото.

  • Комбинирани амортисьори - това е смесен вариант между еднотръбните и двутръбните амортисьори. Те са надеждни като двутръбните и са роботоспособни като еднотръбните конструкции. Принципът на работа е както при двутръбните амортисьори, но външния цилиндър се пълни с газ, а не с въздух. Това не позволява разпенване на маслото. Налягането на газа е до 3 атмосфери.
  • Регулируеми амортисьори - използват се от средата на миналия век. Тази конструкция позволява да се изменят настройките на работа на окачването във всеки момент. В началото настройките са променяни по механичен начин, но в момента това става по електронен път.

    Автоматичните настойки се променят в зависимост от експлоатационните условия: скорост, вид на пътното покритие и други. Тези амортисьори в съвременните автомобили са част от така нареченото адаптивно окачване.

    Съществуват два типа регулируеми амортисьори.

    • При първия тип се използва магнитореологично масло, което служи за работна течност. На мястото но отворите е поставен магнит, който създава електромагнитно поле. Вискозитета на маслото се променя и оказва влияние върху работата на амортисьора.
    • Вторият тип променя своите характеристики посредством електромагнитни клапани. Електрониката на автомобила отваря и затваря тези клапани в определена последователност и така се променя режимът на работа на амортисьора.

    Регулируемите амортисьори са с висока цена и се използват само в луксозни автомобили.

Какви са възможните неизправности при амортисьорите?

Най-често срещаните неизправности при амортисьорите на окачването са:

  • Теч на масло от амортисьора.
  • Чукане на амортисьора при движение.
  • Омекване на амортисьора при движение по прави участъци.

При появата на някой признак за неизправност на преден амортисьор или заден амортисьор е добре веднага да се направи диагностика и да се установи причината, която да бъде отстранена.

Как се прави ремонт и смяна на амортисьори?

Смяната или ремонтът на амортисьори се извършва в автосервиз. Там след необходимата диагностика ще направят и ремонта.

Трябва да имате в предвид, че ако се налага смяна преден амортисьор или смяна заден амортисьор, то винаги се сменят и двата амортисьора на едно окачване, независимо дали и двата са за смяна.

При подмяната на амортисьори задължително се сменят и тампоните за амортисьори.

Друго важно правило е типът на амортисьорите за автомобила трябва е еднакъв - т.е. четири маслени амортисьора или четири газомаслени.

След подмяната на амортисьори задължително се прави регулиране на преден и заден мост.

Къде да закупите качествени амортисьори?

В Авто Бим БГ ви предлагаме качествени амортисьори на разумни цени. Предлагаме ви избор както на оригинални амортисьори, така и на амортисьори за вторичния пазар с добро качество от утвърдени производители с доказан произход.

Прочети повече

Амортисьори по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Амортисьори ACURA
Амортисьори ALFA ROMEO
Амортисьори ASTON MARTIN
Амортисьори AUDI
Амортисьори AUTOBIANCHI

B

Амортисьори BENTLEY
Амортисьори BMW
Амортисьори BUGATTI
Амортисьори BUICK

C

Амортисьори CADILLAC
Амортисьори CHEVROLET
Амортисьори CHRYSLER
Амортисьори CITROEN
Амортисьори CUPRA

D

Амортисьори DACIA
Амортисьори DAEWOO
Амортисьори DAF
Амортисьори DAIHATSU
Амортисьори DODGE

F

Амортисьори FERRARI
Амортисьори FIAT
Амортисьори FORD

G

Амортисьори GREAT WALL

H

Амортисьори HONDA
Амортисьори HUMMER
Амортисьори HYUNDAI

I

Амортисьори IKARUS
Амортисьори INFINITI
Амортисьори ISUZU
Амортисьори IVECO

J

Амортисьори JAGUAR
Амортисьори JEEP

K

Амортисьори KIA
Амортисьори KOENIGSEGG

L

Амортисьори LADA
Амортисьори LAMBORGHINI
Амортисьори LANCIA
Амортисьори LAND ROVER
Амортисьори LEXUS
Амортисьори LINCOLN
Амортисьори LOTUS

M

Амортисьори MAN
Амортисьори MASERATI
Амортисьори MAYBACH
Амортисьори MAZDA
Амортисьори MCLAREN
Амортисьори MERCEDES
Амортисьори MG
Амортисьори MINI
Амортисьори MITSUBISHI
Амортисьори MOSKVICH

N

Амортисьори NISSAN

O

Амортисьори OPEL

P

Амортисьори PAGANI
Амортисьори PEUGEOT
Амортисьори PONTIAC
Амортисьори PORSCHE

R

Амортисьори RENAULT
Амортисьори ROLLS-ROYCE
Амортисьори ROVER

S

Амортисьори SAAB
Амортисьори SCANIA
Амортисьори SEAT
Амортисьори SKODA
Амортисьори SMART
Амортисьори SSANGYONG
Амортисьори SUBARU
Амортисьори SUZUKI

T

Амортисьори TESLA
Амортисьори TOYOTA
Амортисьори TRABANT

V

Амортисьори VOLKSWAGEN
Амортисьори VOLVO

W

Амортисьори WARTBURG
✅ Амортисьори: Всички марки и модели автомобили
✅ Амортисьори марки: AL-KO, ARNOTT, BIMBG, BLUE PRINT, Borsehung, E-mark, EU - Европа, FEBI BILSTEIN, ITN, KAYABA, MONROE, MOOG, NGK, NIPPARTS, Originalni dil PSA, RANCHO, SACHS, SRL, STARLINE, TRW, VAG, VAICO, VIEROL
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Амортисьори онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Амортисьори: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 10 / 10 от 3661 гласували

Популярни категории