black friday 2020

Накладки

Накладки - основен компонент от спирачната система на автомобила

От тяхната изправност и добро състояние зависи безопасността на пътниците и другите участници в движението.

Всекидневно при шофиране се сблъскваме със ситуации, при които е необходимо бързо и ефикасно спиране на автомобила и ако в този момент спирачната система не сработи ефективно, последиците в повечето случаи са фатални. Изключително важно и отговорно е поддържането на изправна спирачна система.

Какво са накладки?

Спирачни накладки (nakladki) са част от всяка спирачна система на автомобил. При натискане на спирачния педал усилието се предава по хидравличната магистарала, чрез спирачна течност към спирачни цилиндри и апарати на всяко колело. Те от своя страна притискат спирачните накладки към спирачни дискове и барабани, осъществява се процес на триене и автомобилът спира. Като авточасти те винаги са специфични за всеки автомобил.

Какви видове спирачни накладки има?

Спирачните накладки се класифицират по няколко признака:

  • По местоположението си в автомобила са: предни накладки (predni nakladki) и задни накладки.
  • В зависимост от конструкцията могат да са: дискови накладки и барабанни или челюстни накладки.
  • В зависимост от материала на изработване са: органични накладки, полуметални, нискометални и керамични накладки.
  • Освен това могат да са оригинални накладки и алтернативни или аналогови.

От какво се изработват накладките?

Фрикционният материал /триещият се/ може да е смес от керамика, синтетичен каучук, специални смоли, метални частици, органични и минерални влакна, пълнители и модификатори. Той е изложен на много екстремни условия. При спирането, вследствие на високата скорост и силното триене температурата в накладките достига до стотици градуси Целзии. Те трябва не само да са устойчиви на високите температури, но и да не се разрушават и да не загубват своиствата си. Поради тези причини съставът на материала за изработване на накладки е доста сложен и при всеки производител е различен.

Защо се износват накладките?

Причините за износване на накладките са обективни и субективни.

  • Към обективните причини са: прегряването, попадането на вода, масла, агресивни течности като антифриз и спирачна течност.
  • Субективни причини са: условията на експлоатация като градски условия, стръмни пътища и т.н. и маниерът на шофиране на водача. За продължителната работа на накладките от значение е и : производителя, материала, от които са направени и неговата структура, дебелината на материала и поддържането в изправност на цялата спирачната система.

Предните накладки се износват по-бързо от задните. Затова и се сменят по-често.

Какви накладки да изберем?

Изборът на накладки се определя от няколко фактора:

  • Видът на оригиналните накладки за конкретен автомобил - въз основа на тях може да се вземат същите или аналог, който да е подходящ.
  • Видът на спирачните дискове е определящ за избора на накладки, защото спирачни дискове и накладки трябва да се сработват идеално. Затова се препоръчва да са на един и същ производител, както и от един същ материал - например керамични накладки с керамичен диск и т.н..
  • Накладките, които имат по-дълъг експлоатационен срок са с метални примеси, но с тях по-бързо се износва повърхността на спирачни дискове, което довежда до смяна на дисковете. Така, че обикновенно трябва да се избира между износващи се накладки или дискове.
  • От значение са и експлоатационните условия на автомобила - дали автомобилът се използва повече в градски условия, за преминаване през трудни терени, за превоз на тежки товари и други.
  • За правилен избор на накладки е важен и маниера на шофиране на водача - често и рязко спиране или плавно и спокойно използване на спирачките.
  • От значение е и марката, цената, качеството и др. Задължително накладките трябва да са маркирани със сертификационен номер R90. В опаковката трябва да има сертификат за качество, гаранция, производител и ръководство за монтаж.
  • При външен оглед повърхностите на накладките трябва да са гладки и еднакви.
  • Пазарувайте от проверени търговци, които предлагат качествени авточасти с доказан произход.

Качествените накладки отговарят на няколко изисквания:

  • Да осъщестяват оптимално спиране , независимо от интензивността на употреба на спирачките.
  • Безшумно спиране без вибрации.
  • Добра корозионна устойчивост.
  • Минимално да износват спирачните дискове.

Кога се сменят накладки?

По предписание смяната на накладките е необходима ако дебелината на същата е под 1,5 мм, при наличие на масло или други течности по накладките и при смяна на спирачни дискове и барабани.

В повечето нови накладки има вградена система за ранно известяване. Това е метална пластина, която при износване под определена стойност издава пищящ звук при спиране.

Друг признак е по-голямото усилие при натискането на педала на спирачката и по-бавното спиране (по-дългия спирачен път) на автомобила.

Поднасянето на автомобила при спиране също е индикатор за неравномерно износени накладки или наличие на масло по накладките. При необходимост от смяна на накладки, задължително се сменят всички накладки на една ос - предни накладки и на двете предни колела или задни накладки на двете колела. Това се прави, с цел да се подсигури ефективно спиране на колелата без поднасяне.

Защо свирят накладките?

В някои автомобили при спиране на автомобила се чува "свирене", което не прилича на звука от маркера за износване на накладките и се появява и при нови накладки. Такъв звук се появява вследствие на няколко причини:

  • При накладки с ниско качество.
  • При прегряване на накладките.
  • Може да е в следствие на неправилен монтаж.
  • При деформирана носеща плочка на накладка.
  • Възможно е свиренето да се дължи на фрикционния материал на накладките.
  • Причината може да е във вибрациите при спиране. Затова всички производители се опитват да намалят тези трептения. Това донякъде се постига с различни конструктивни решения като добавянето на подложки, антивибрационни пластини, нанасянето на високотемпературна грес и други.

Във всеки случай причината може да е индивидуална и това съвсем не означава, че накладките не спират ефективно, но е добре при появата на свирене в накладките да се провери спирачната система.

Как се сменят предни накладки?

Най-добре при необходимост от смяна на накладки това да се извърши в автосервиз, където има необходимото оборудване и специалисти. Възможно е подмяната да се извърши и самостоятелно, макар и по-трудно. В повечето съвременни леки автомобили накладките на предните колела са дискови. Смяна на предни накладки се извършва като се спазва следната последователност:

  • Автомобилът се паркира на равна повърхност, оставя се на скорост, вдига се ръчна спирачка, подпират се задните колела и се изчаква да изстине.
  • Разхлабват се болтовете на едното колело, на което ще се сменят накладки и колелото се повдига с крик. Когато колелото се отдели от повърхността, купето се подпира с подходяща поставка или стойка.
  • Развиват се болтовете на джантата и колелото се сваля. За по-удобно се завърта волана и се обръща колелото така, че да има достъп до супорта и да се работи спокойно. Помества се в страни спирачният маркуч, за да не се повреди.
  • С помощта на отвертка или длето се свалят фиксиращите шайби на болтовете. Пъха се отвертката между диска и спирачната шина откъм спирачен цилиндър. Натиска се внимателно спирачната шина, за да се намали налягането на спирачния цилиндър и да се раздалечат леко накладките от диска. Това ще позволи да се свали корпусът и да се извадят накладките без усилие.
  • Развива се един от болтовете на корпуса на супорта и изцяло се сваля другия. Разкачва се супорта от фиксиращите скоби и накладките се свалят.
  • Възможно е за свалянето на накладките да е необходима малко сила. Те са закрепени за супорта със закачалки на планките. Трябва да се работи много внимателно, за да не се повреди супорта или спирачната тръбичка.
  • Преди да се поставят новите накладки трябва с отвертка да се върне буталото на спирачния цилиндър в него докрай. Това ще доведе до покачване на спирачната течност в казанчето и при необходимост излишното трябва да се изпомпа с гумена помпичка или спринцовка.
  • Това е моментът да се проверят спирачни маркучи - при наличието на пукнатини, липса на гъвкавост и появата на деформации те се сменят и на двете колела.
  • Поставят се новите накладки и всичко се събира по обратния ред.
  • Проверява се нивото на спирачната течност и при необходимост се долива.
  • Проверка на спирачната система се прави при приключване на всички ремонти по системата и най-добре на спирачен стенд, където да се провери спирачното усилие на всички колела. Прави се и пътна проба в движение. При спиране автомобилът не трябва да занася в една или друга посока, а да спира изправен по посока на движението.

Препоръчва се първите 500 до 1000 километра да се спира плавно без експремни и интензивни спирания, за да се сработят накладките.

Как се извършва смяна на задни накладки?

При необходимост от смяна на задни дискови накладки разлика в подмяната с предните няма. Те се сменят по същия начин и последователност както при предни накладки. При наличие на барабанни или челюстни спирачки на задните колела, смяната се извършва по-различно, защото конструкцията е друга.

При барабанните спирачки при натискане на педала на спирачката, посредством спирачната течност се задейства спирачния цилиндър, който е с две бутала. Те избутват спирачните челюстни накладки към барабана и така се осъществява спирането.

Смяна на задни барабанни накладки се извършва като:

  • След паркиране на автомобила, предните колела се подпират, за да се ограничи движението напред. Включва се на първа скорост без задействане на ръчната спирачка. Разхлабват се болтовете на колелото и с помощта на крик се повдига във висящо положение. Поставя се стабилна подложка или стойка, на която да легне купето, развиват се болтовете на джантата и колелото се сваля.
  • За да се свалят накладките първо трабва да се свали спирачен барабан, който е фиксиран към главината обикновено с два щифта. Свалят се щифтовете и спирачния барабан.
  • Събират се буталата на спирачния цилиндър с притискане на челюстите. Това е важно, защото след замяната на накладките, спирачния барабан няма да може да се постави при раздалечени бутала. При събиране на буталата на цилиндъра се следи за нивото на спирачната течност в казанчето и при опасност от преливане се изпомпва.
  • С помощта на клещи се свалят двете пружини от накладките и се демонтира лостчето на ръчна спирачка.
  • Поставят се новите накладки и всичко се монтира по обратен ред.
  • Задължително се проверява нивото на спирачната течност и действието на цялата спирачна система, включително и ръчната спирачка.

Къде да закупите качествени спирачни накладки?

Ако вашето превозно средство се нуждае от смяна на предните или задни накладки, разгледайте продуктите на Avto.bim.bg.

Разполагаме както с оригинални накладки, така и с добри заместители в голям ценови диапазон. Ние можем да ви предложим висококачествени накладки за дискови и барабанни спирачни системи, разработени според всички изисквания за безопасност.

Накладките, които ще откриете при нас са с намалено съдържание на метални частици, без азбест и гарантират безшумно и без вибрации спиране с минимално износване на спирачните дискове като: наклaдки ate, trw накладки, Ferodo, Bosch, DJ Parts и много други.

Прочети повече
  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Накладки ACURA
Накладки ALFA ROMEO
Накладки ASTON MARTIN
Накладки AUDI
Накладки AUTOBIANCHI

B

Накладки BENTLEY
Накладки BMW
Накладки BUGATTI
Накладки BUICK

C

Накладки CADILLAC
Накладки CHEVROLET
Накладки CHRYSLER
Накладки CITROEN

D

Накладки DACIA
Накладки DAEWOO
Накладки DAF
Накладки DAIHATSU
Накладки DODGE

F

Накладки FERRARI
Накладки FIAT
Накладки FORD

G

Накладки GREAT WALL

H

Накладки HONDA
Накладки HUMMER
Накладки HYUNDAI

I

Накладки IKARUS
Накладки INFINITI
Накладки ISUZU
Накладки IVECO

J

Накладки JAGUAR
Накладки JEEP

K

Накладки KIA
Накладки KOENIGSEGG

L

Накладки LADA
Накладки LAMBORGHINI
Накладки LANCIA
Накладки LAND ROVER
Накладки LEXUS
Накладки LINCOLN
Накладки LOTUS

M

Накладки MAN
Накладки MASERATI
Накладки MAYBACH
Накладки MAZDA
Накладки MCLAREN
Накладки MERCEDES
Накладки MG
Накладки MINI
Накладки MITSUBISHI
Накладки MOSKVICH

N

Накладки NISSAN

O

Накладки OPEL

P

Накладки PAGANI
Накладки PEUGEOT
Накладки PONTIAC
Накладки PORSCHE

R

Накладки RENAULT
Накладки ROLLS-ROYCE
Накладки ROVER

S

Накладки SAAB
Накладки SCANIA
Накладки SEAT
Накладки SKODA
Накладки SMART
Накладки SSANGYONG
Накладки SUBARU
Накладки SUZUKI

T

Накладки TESLA
Накладки TOYOTA
Накладки TRABANT

V

Накладки VOLKSWAGEN
Накладки VOLVO

W

Накладки WARTBURG

Популярни категории