0700 42 003

   

bim. bg

 

avto@bim.bg

 

Брони

Броня - за автомобила тя има защитна функция.

Независимо дали е предна броня или задна броня тя е проектирана така, че да може да предпази някои от детайлите на автомобила и другите участници в движението при удар с малка скорост. В днешно време броните се произвеждат така, че да могат да омекотят удара при евентуален сблъсък и да защитят пътниците в автомобила и пешеходците. Освен това предната броня е важен елемент в цялостния дизайн на автомобила. Тя заедно с решетката пред радиатора до голяма степен определя идентичността на автомобила и неговата визия.

Всеки автомобил има предна броня и задна броня. Броните са специфични за всяка марка и модел автомобил.

Кога са се появили броните?

За пръв път предна броня е използвана от Леополд Свитак през 1898 г. на автомобил "President"( по-късно "Tatra"). Но до 1920 година поставянето на брони на автомобилите е голяма рядкост. През 20-те години на миналия век с нарастването на броя на автомобилите в САЩ и Европа се появява необходимостта от специални буферни устройства за предпазване на автомобилите при паркиране в тесни пространства и незначителни удари. Отначало броните се появяват като допълнителна екстра към автомобилите Pacard и Ford Model T. Един от първите масови модели автомобили с брони като стандартно оборудване е Ford Model A.

През 1976 г френската фирма SIMKA започва да използва интегрирани пласмасови брони, които бързо се разпространяват сред европейските, а в последствие и сред американските производители на автомобили. Отначало пластмасовите брони били черни и повтаряли формата на предишните метални. Често те имат вградени хромирани детайли. Появяват се масивните пласмасови странични буфери.

През 80-те години на миналия век в Европа започват масово да се използват интегрирани брони в контрастен цвят - черен или сив. Те са съобразени с аеродинамичните изисквания при автомобилите. Долната част на такава броня представлява спойлер, който намалява въздушния поток под автомобила. В специални места на бронята се монтират фаровете против мъгла, а понякога и мигачите. В края на 80-те се разпространяват брони от стъклопластика, термопластика и други подобни материали. Във вътрешността на тези брони са разположени подсилващи метални елементи, които определят начина им на деформация при по-сериозен удар и разчетените мерки за деформация на купето. Тези брони имат повече декоративна функция.

Съвременните брони се отличават с по-добра форма, обтекаемост и значително по-тънка пластмаса. Това се налага с цел да се запазят пешеходците при удар. Тези брони изглеждат като част от купето на автомобила. Все повече се работи върху безопасността на пешеходците и в тази насока някои автомобили се произвеждат с брони, оборудвани с възглавници от различни материали и система за вдигане на предния капак, с цел да се запазят краката на пешеходеца и да се омекоти удара му с предното стъкло.

Стандартите многократно са променяни през годините и в момента изискванията са:

  • Височината на монтаж на бронята е от 41 до 51 см.
  • Автомобилните производители са задължени да използват брони, които могат да издържат на удар със скорост до 4 км/час. Тази скорост е приета с цел да се запазят пешеходците и другите участници в движението - при удар да не получат наранявания от бронята. Това изискване е променяно няколкократно, като издържливостта на удар на бронята постоянно е намалявана.

Състав на броня на автомобил

Независимо дали е предна или задна броня на автомобила тя е изработена от няколко елемента

  • За по-голяма здравина на бронята в нея са вградени усилващи елементи и буфери.
  • С цел предпазване на боята и бронята при близко странично разминаване се поставят странични елементи.
  • Възможно е да са вградени решетки, фарове, мигачи и други елементи.
  • Как да поправим броня?

    В болшинството си новите автомобили са с пластмасови брони. Някои повреди по тях могат да се поправят. Със съвременните материали е възможно да се отремонтират дори малки цепнатини по броните. Малки вдлъбнатини, изкривявания и надраскване може да поправите и сами. При по-тежки повреди е добре да се обърнете към специализиран сервиз.

    При поява на драскотини

    • Изшкурете драскотините с груба шкурка, като внимавате да не се получи вдлъбнатина докато не се заглади драскотината
    • Мястото се напръсква с праймер за пластмаси. Нанесете два тънки слоя, като изчаквате 30 минути между първото и второто нанасяне да засъхне.
    • Изшкурете мястото с финна шкурка. Почистете с влажна кърпа
    • Нанесете няколко тънки слоя подходяща автомобилна боя, като пръскате от 15-20 см разстояние. Изчакайте минимум 30 минути между нанасянията
    • Нанесете два слоя лак и оставете да изсъхне 24 часа

    Как да поправим вдлъбнатини, пукнатитни и охлузвания?

    • Бронята се сваля, ако не може да се работи на място
    • Почистете мястото със специален препарат за пластмаса
    • Изшкурете мястото на повредата като трябва напълно да премахнете старата боя.
    • Нанесете лента от стъкловлакно на лицевата страна на бронята. Размесете пълнител и сгъстител и нанасете на лентата
    • Почистете повърхността и загладете с шкурка. На мястото се нанася течна пластмаса.
    • След втвърдяване на пластмасата повърхността се шлайфа.
    • Пристъпете към боядисване на бронята.

    При огъната или смачкана броня

    Когато бронята е цяла, без пукнатини и е само огъната то нейната форма може да се възстанови. Тъй като повечето брони са изработени от термопластични материали, то те при нагряване омекват, а при охлаждане се втвърдяват. Именно това свойство на материала се използва при изправянето на броните.

    Първо свалете огънатата броня. След което подгответе съд с вряща вода, така че цялата смачкана част да е потопена. Оставяме за няколко минути във водата докато започне да се размеква. Поставете си предпазни гумени ръкавици ( по-дебели да не се изгорите) и внимателно започвате да изправяте вдлъбнатината от ръба към средата. По време на изправянето на бронята не трябва да изваждане бронята от водата за да не се втвърдява при охлаждане. Когато постигнем необходимата форма трябва да я придържаме с ръка или предмет докато се охлади напълно, за да остане в желаната форма.

    Разбира се винаги можете да се обърнете към специалист по лепене на брони и изправяне. В сервизите имат необходимото оборудване и материали за това.

    Как да защитим бронята?

    Автомобилните брони могат да се повредят не само при удар, но и от излетели камъчета, пясък и дуги предмети. Затова е добре да са защитени.

    Едно от най-ефикасните средства за защитата им е покритието. То се избира индивидуално за всяка броня. Поктитето може да е метално, пласмасово или гумено. Най-добра защита се получава при гумените покрития, защото са най-гъвкави. Поставят се със залепваща лента. Има специални гумени тампони и за автомобилните номера, които също защитават бронята.

    Друг вариант е защитна лента. Тя ще запази бронята от малки драскотини и охлузвания при удари от малки камъчета и пясък. Защитната лента помага и при малки пукнатини. Поставя се лесно и не разваля външния вид на бронята.

    Поставянето на парктроник е най-добрата защита на бронята при паркиране и преминаване през тесни участъци.

    Каквото и да изберете ние от Авто Бим БГ с радост ще ви помогнем да закупите и монтирате необходимите ви материали

    * Всички брони са внос от Европа.

Прочети повече