Охладителна уредба на двигателя

Охладителна система на автомобила

Охладителната система на автомобила е предназначена за принудителна циркулация на охлаждаща течност в двигателя с цел отвеждане на топлината от нагреваемите детайли.

Изгарянето на горивната смес в двигателите с вътрешно горене е съпроводено с отделянето на значително количество топлина. Ако двигателят не се охлажда достатъчно, то детайлите му се нагряват до висока температура, което намалява здравината им и влошава работата на смазващата система като намалява вискозитета на прегрятото масло, ускорява активирането на добавките и увеличава отлаганията и нагара по детайлите.

Основно системата за охлаждане трябва да поддържа оптимален температурен режим, който да осигури нормална работа на двигателя при различни натоварвания. За оптимален режим на работа при двигателя с вътрешно горене се счита температура в границите от 80 до 95 градуса Целзий.

При преохлаждане на двигателя се увеличават механичните загуби от повишаването на вискозитета на маслото, влошава се процеса на образуване на горивната смес и самото изгаряне, което води до по-голям разход на гориво. Кондензирането на пари по стените на картера и цилиндрите води до корозия. В изхвърляните газове се повишава съдържанието на въглероди и високотоксични алдехидни съединения.

Като охлаждаща течност в охладителна система на ДВГ се използва антифриз и в изключителни случаи вода.

Допълнителни функции на охладителната система

В съвременните автомобили освен охлаждане на двигателя, охладителната уредба изпълнява и някои други функции като:

  • Нагряване на въздуха в отоплителна система, вентилационна система и климатроник.
  • Охлаждане на маслото в смазващата система на двигателя.
  • Охлаждане на отработените газове в изпускателна система.
  • Охлаждане на въздуха в турбо система.
  • Охлаждане на маслото в автоматична скоростна кутия.

Охлаждащата система се състои от:

  • Водна помпа, която принудително придвижва охлаждащата течност в системата. Тя се задвижва от въртенето на коляновия вал, посредством ремък, зъбни колела или верижна предавка. Водната помпа е съставена от: корпус, тръба за подаване на охлаждащата течност, уплътнения и работно колело. Работното колело изпомпва охлаждащата течност от радиатора към охладителната риза на двигателя(голям кръг) или през байбасната тръба (малък кръг). Когато двигателят се подгрява, охлаждащата течност все още не е нагрята и циркулира през малкия кръг.

    Съвременните автомобилни водни помпи са центробежни едностъпални и са разчетени на налягане от 0,04 до 0,1 MPa. Те са компактни и подават достатъчно охладителна течност дори при големи хлабини между работното колело и стените на корпуса на помпата.

    При двигатели с турбо за охлаждане на въздуха и турбокомпресора се поставя допълнителна помпа за циркулация на охлаждаща течност, включена към блока за управление на двигателя.

  • Термостат - когато двигателят се нагрее до температура 80 до 90 градуса Целзий в работата се включва термостата. Той има твърд пълнител с активна маса. При загряване на двигателя масата се разширява и въздейства на бутало, монтирано в клапана, което отваря термостата и течността започва да циркулира в големия кръг през радиатора.
  • Радиатор охладителна течност - той охлажда течността посредством потока въздух, който преминава през него и вентилатора и играе ролята на топлообменник. След охлаждане на течността помпата отново я връща в охлаждащата риза на двигателя.

    Радиаторът се състои от горен и долен резервоар, които са съединени помежду си с тръби, които образуват охлаждащата решетка. Горния резервоар има гърловина с пробка, а долния източващ кран. В гърловината на радиатора е поставена пароотводна тръба, която е съединена с разширителен съд.Пароотводната тръбичка е поставена в радиатора, където парите кондензират.

    Към горния и долен резервоар са монтирани странични стойки. Те образуват радиаторната рамка. Към тръбите, които образуват сърцевината на радиатора са закрепени охлаждащи пластини или нагънати ленти, които се изработват от алуминии, мед или месинг.

    Капачката на гърловината има два предпазни клапана с гумени уплътнения и пружини. Парният клапан се отваря при налягане по-високо от 0,145 до 0,160 МPa, а въздушния клапан се отваря при падане на налягането спрямо атмосферното с 0,01 MPa. При нормална работа на охладителната система това се случва за много кратко време.

  • Пред радиатора са разположени клапи, наричани още жалузи или щори. С тяхна помощ се регулира притокът на въздух, който преминава през радиатора. Жалузите са вертикално или хоризонтално разположени пластини от поцинковано желязо. Те са обединени от обща рамка със устройство за едновременно завъртане около оста си. Рамката е закрепена към конструкцията на радиатора. Управлението на щорите се извършва ръчно или автоматично посредством термостати.
  • Интеркулер - това е охлаждащ радиатор, който се поставя пред турбокомпресор, с цел охлаждане на въздуха, влизащ в него. Мястото му е на всмукателната магистрала към двигателя, за да постъпва възможно най-охладен въздух към двигателя. Конструктивно тези радиатори се поставят след маската на автомобила в долния край, за да се охлаждат възможно най-интензивно от навлизащия въздух.
  • Маслен радиатор - служи за охлаждане на маслото в двигателя.
  • Радиатор за охлаждане на отработените газове в изпускателната система - той охлажда отработените газове, с което се постига понижаване на температурата на изгаряне на горивовъздушната смес и намаляване на образуването на азотен оксид. Към радиатора за охлаждане на отработените газове има допълнителна помпа на охладителната система, която осигурява рециркулацията на охладителна течност.
  • Вентилатор - той създава въздушен поток, който преминава през радиатора и охлажда течността, преминаваща през тръбите. Управлението на радиатора може да се извършва:
    • Механично с постоянно свързване към коляновия вал на двигателя.
    • Електрическо, управляван от електромотор.
    • Хидравлично, посредством хидравличен съединител.

    Най - разпространено е електрическото управление, което дава много възможности за регулиране.

  • Топлообменник, радиатор за парно или климатичен радиатор - той нагрява преминаващия през него въздух. За да работи ефективно се поставя директно на изхода от двигателя на нагрятата охладителна течност.
  • Разширителен съд - той компенсира разширението на охладителната течност при работа на двигателя. Обикновено пълненето на охладителна течност се извършва през разширителния съд.
  • Температурен датчик на охладителната течност - фиксира температурата и я преобразува в електрически сигнал.
  • Електронен блок за управление - той приема сигналите от датчика за температура и ги преобразува в управляващи команди към изпълнителните устройства. Това са нагревател на термостата, реле на допълнителната помпа на охлаждата течност, блок за управление на вентилатора, реле за охлаждане на двигателя след спиране и други.

Изисквания към охладителната уредба на двигателя

  • Автоматично да поддържа оптимален топлинен режим в двигателя, независимо от режима на работа и климатичните условия.
  • Бързо подгряване на двигателя до работна температура.
  • Да съхранява топлината дълго след спиране на двигателя.
  • Малки разходи на енергия от задвижващите агрегати.
Прочети повече

Охладителна уредба на двигателя по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Охладителна уредба на двигателя ACURA
Охладителна уредба на двигателя ALFA ROMEO
Охладителна уредба на двигателя ASTON MARTIN
Охладителна уредба на двигателя AUDI
Охладителна уредба на двигателя AUTOBIANCHI

B

Охладителна уредба на двигателя BENTLEY
Охладителна уредба на двигателя BMW
Охладителна уредба на двигателя BUGATTI
Охладителна уредба на двигателя BUICK

C

Охладителна уредба на двигателя CADILLAC
Охладителна уредба на двигателя CHEVROLET
Охладителна уредба на двигателя CHRYSLER
Охладителна уредба на двигателя CITROEN
Охладителна уредба на двигателя CUPRA

D

Охладителна уредба на двигателя DACIA
Охладителна уредба на двигателя DAEWOO
Охладителна уредба на двигателя DAF
Охладителна уредба на двигателя DAIHATSU
Охладителна уредба на двигателя DODGE

F

Охладителна уредба на двигателя FERRARI
Охладителна уредба на двигателя FIAT
Охладителна уредба на двигателя FORD

G

Охладителна уредба на двигателя GREAT WALL

H

Охладителна уредба на двигателя HONDA
Охладителна уредба на двигателя HUMMER
Охладителна уредба на двигателя HYUNDAI

I

Охладителна уредба на двигателя IKARUS
Охладителна уредба на двигателя INFINITI
Охладителна уредба на двигателя ISUZU
Охладителна уредба на двигателя IVECO

J

Охладителна уредба на двигателя JAGUAR
Охладителна уредба на двигателя JEEP

K

Охладителна уредба на двигателя KIA
Охладителна уредба на двигателя KOENIGSEGG

L

Охладителна уредба на двигателя LADA
Охладителна уредба на двигателя LAMBORGHINI
Охладителна уредба на двигателя LANCIA
Охладителна уредба на двигателя LAND ROVER
Охладителна уредба на двигателя LEXUS
Охладителна уредба на двигателя LINCOLN
Охладителна уредба на двигателя LOTUS

M

Охладителна уредба на двигателя MAN
Охладителна уредба на двигателя MASERATI
Охладителна уредба на двигателя MAYBACH
Охладителна уредба на двигателя MAZDA
Охладителна уредба на двигателя MCLAREN
Охладителна уредба на двигателя MERCEDES
Охладителна уредба на двигателя MG
Охладителна уредба на двигателя MINI
Охладителна уредба на двигателя MITSUBISHI
Охладителна уредба на двигателя MOSKVICH

N

Охладителна уредба на двигателя NISSAN

O

Охладителна уредба на двигателя OPEL

P

Охладителна уредба на двигателя PAGANI
Охладителна уредба на двигателя PEUGEOT
Охладителна уредба на двигателя PONTIAC
Охладителна уредба на двигателя PORSCHE

R

Охладителна уредба на двигателя RENAULT
Охладителна уредба на двигателя ROLLS-ROYCE
Охладителна уредба на двигателя ROVER

S

Охладителна уредба на двигателя SAAB
Охладителна уредба на двигателя SCANIA
Охладителна уредба на двигателя SEAT
Охладителна уредба на двигателя SKODA
Охладителна уредба на двигателя SMART
Охладителна уредба на двигателя SSANGYONG
Охладителна уредба на двигателя SUBARU
Охладителна уредба на двигателя SUZUKI

T

Охладителна уредба на двигателя TESLA
Охладителна уредба на двигателя TOYOTA
Охладителна уредба на двигателя TRABANT

V

Охладителна уредба на двигателя VOLKSWAGEN
Охладителна уредба на двигателя VOLVO

W

Охладителна уредба на двигателя WARTBURG
✅ Охладителна уредба на двигателя: Всички марки и модели автомобили
✅ Охладителна уредба на двигателя марки: AIRTEX, AJUSA, BEHR, BIRTH, BLAU, BLUE PRINT, BMW, BNR, BOSCH, BorgWarner (Wahler), Borsehung, CORTECO, DAYCO, DELPHI, DENSO, DOLZ, DT Spare Parts, E-mark, ELRING, EPS, ET ENGINE TEAM, EU - Европа, FEBI BILSTEIN, FIAT, FORD, GATES, GOETZE, GRAF, HELLA, HITACHI, HYUNDAI, INA, ITN, IVECO, LAND ROVER, LKQ, LPR, MAGNETI MARELLI, MAHLE, MERCEDES-BENZ, METELLI, NIPPARTS, Originalni dil, Originalni dil PSA, Originalni dil TOYOTA, PAYEN, PIERBURG, SKF, STARLINE, SWAG, THERMOTEC, TOP QUALITY, TOPRAN, TRUCKTEC AUTOMOTIVE, TYC, VAG, VAICO, VALEO, VDO, VEMO, VIEROL, Vernet, Victor Reinz
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Охладителна уредба на двигателя онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Охладителна уредба на двигателя: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 10 / 10 от 1097 гласували

Популярни категории