0700 42 003

   

bim. bg

 

avto@bim.bg

 

Брави за врати

Брави за врати и багажник са небходими за затварянето на вратите и багажника на автомобила

Те не само затварят, но и заключват автомобила и по този начин го предпазват от посегателство и кражба. Съвременните брави и ключалки са важен елемент от пасивната безопасност на автомобила. При страничен удар те осигуряват смекчаване на силата на удара към купето на автомобила. Те са част от заключващата система на автомобила, която включва още и бравата на капака на двигателя и ключалката на резервора за бензин.

Заключването на автомобила включва механична и електронна част. Основните функции се изпълняват от механичната част като отваряне, затваряне, отключване и заключване. Електрониката управлява механичната част като централно заключване, дистанционно управление, система за интелектуален достъп и т.н.

Устройство на бравите на автомобила

Механичната част на бравите на автомобила е различна за всяка марка и модел автомобил и за различните типове врати. Най - общото в устройството на автомобилните брави са: заключващ механизъм, лостов и блокиращ.

  • Заключващият механизъм затваря вратата на автомобила. Състои се от въртяща се ключалка и застопоряващ палец. При затворена врата въртящата се ключалка стои зад скобата на държача за заключване. Застопоряващият палец застопорява позицията на въртящата се ключалка с помощта на заключваща вдлъбнатина(жлеб). В конструкцията на палеца има две фиксиращи вдлъбнатини главна и допълнителна. При напълно затворена врата въртящата ключалка е в главната вдлъбнатина. Допълнителната вдлъбнатина е проектирана от съображения за безопасност. Тя задържа вратата в затворено положение, когато по някаква причина тя не е добре затворена. В някои нови автомобили има фунция за затваряне на вратата. При достигане на предварителното заключване по-нататък затварянето на врата се извършва чрез електрическо задвижване. Така се постига едно много по-безшумно затваряне и вратите винаги са добре затворени.
  • Отварянето на вратите се извършва от лостов механизъм. При отваряне отвън или отвътре силата се предава чрез съответните приводи на лостовия механизъм. Той от своя страна притиска застопоряващия механизъм и освобождава ротационната ключалка. След отварянето на вратата възвратната пружина на лостовия механизъм връща застопоряващия механизъм в начално положение. Автомобилните дръжки за врати винаги се дърпат или повдигат, но никога не се бутат. Това се прави с цел да се предотврати случайно отваряне на вратата при остър завой или обръщане на посоката, при което е възможно пътникът да изхвърчи от автомобила.
  • Заключващият механизъм блокира отключването и заключването на автомобила. Действието му се състои в блокирането на лостовия механизъм, вследствие на което вратите не могат да се отворят. В него има два вида задвижвания - механични и електромеханични, които се реализират едновременно. Механичното задвижване свързва заключващия цилиндър към заключващия механизъм и позволява да заключите или отключите с ключ. То дублира електромеханичното задвижване. Електромеханичното задвижване на блокиращия механизъм е съставено от електромотор и червячен редуктор, поставени в бравата на автомобила. Електромотора задвижва системата на централното заключване. Редукторът преобразува въртеливото движение на електромотора в постъпателно движение на застопоряващия механизъм , при което се блокира лостовия механизъм. Понякога задните врати са оборудвани със допълнително заключване за защита на деца. При такова оборудване задните врати се отварят само отвън. Това се прави с цел да не се отварят вратите по време на движение.

В съвременнните автомобили съществува функция за двойно блокиране на заключването, която позволява блокирането на външното и вътрешно отваряне на вратите. Блокирането се извършва независимо едно от друго. Това има няколко предимства:

  • Например при двойно блокиране на отварянето отвън и отвътре дори при взломно проникване в автомобила вратите не се отварят. Това предотвартява както кражбата на автомобила, така и вещите в него.
  • При блокиране на вътрешното отключване се предотвартява отварянето на вратите по време на движение. Особено важно при возене на деца.
  • Предотвартява отварянето на вратите отвън при често спиране - например при задръстване.

Бравите и ключалките се смазват периодично, за да се осигури безпроблемната им работа. При повреда на брава е добре да се обърнете към специалист, който бързо да отстрани проблема и да смаже механизма.

Прочети повече