Карданен вал

Карданът е основен елемент от трансмисията на много автомобили

Карданният механизъм служи за предаване на въртящия момент между скоростната кутия и автомобилния диференциал със задно предаване или с четири задвижващи колела.

По същество карданно предаване е механизъм, който предава въртящ момент между валове, които имат възможност за взаимно ъглово движение. Използва се когато трябва да се осигури съосност на въртящите се елементи.

Името си предавката е получила от Джероламо Кардано, който я описва в XVI век. За първи път в автомобилостроенето такова предаване се използва от Луи Рено през 1898 година. Поради простотата на задвижването, карданният механизъм се използва широко в автомобилите и до днес.

Устройство на карданно предаване

Състои се от карданен вал, каре кардан,гумено каре кардан, лагер, плъзгаща вилка, тампони, опори и други.

  • Карданен вал - това е стоманена тръба, която е куха с цел намаляване на теглото. Той трябва да е достатъчно здрав, за да понесе усукването и другите натоварвания, като същевременно да е достатъчно лек, за да се избегне висока инертност и от там натоварване на другите компоненти.
  • Карета с накрайници - това са шарнири, под формата на кръст, които подсигуряват работата на трансмисията под определен променлив ъгъл, с цел плавно предаване на въртящия момент. Ъгълът на въртене трябва да е от 0 до 20 градуса. По-голям ъгъл води до голямо натоварване на карето и оказва влияние на баланса на карданен вал.
  • Плъзгаща вилка - представлява шлицево съединение между промеждутъчния и карданния вал. Позволява аксиална подвижност между двата вала и компенсира изменението на разстоянието във височината между промеждутъчния и карданния вал при движение на автомобила по неравен терен.
  • Междинен или висящ лагер - служи като опора карданен вал, като му осигурява свободно въртене по оста. В зависимост от броя на секциите на кардания вал, един автомобил може да има два, три или повече висящи лагера.
  • Гумено каре кардан - то поема ударите, възникващи при смяна на предавките или работата на съединител и скоростна кутия.

Видове кардан

Съществуват едносекционни и многосекционни карданни валове.

  • Едносекционните се използват при автомобили със задно предаване и автомобили с четири задвижващи колела, където е необходимо максимално бързо предаване на въртящия момент на водещите колела.
  • Многосекционните валове се използват в стандартните леки и товарни автомобили.

Какви са предимствата и недостатъците на карданния механизъм?

  • Карданната предавка има един съществен недостатък - не може да синхронизира въртенето на валовете, т.е. ако единият вал се върти равномерно, другият не. Това разминаване се засилва при увеличаването на ъгъла между валовете.
  • Карданният вал е сравнително тежък механизъм, който добавя килограми към масата на автомобила. Това оказва влияние върху динамичните характеристики и разхода на гориво.
  • Необходимо е специално място под дъното на автомобила за поставянето му. Това е специален тунел, който се намира в салона и пречи на пътниците на задните седалки.
  • Самият механизъм при въртенето създава шум и вибрации, но в съвременните автомобили те са отстранени от шумо и виброизолиращи материали.
  • И предимството - издържа на огромното натоварване на всяка трансмисия при движение, независимо от пътното покритие и условия.

Какви са възможните неизправности и ремонт на кардан?

  • Карданен вал - това е най-здравият елемент от конструкцията. Направен е от издържаща на високи натоварвания стомана. Ориентировъчно валът има ресурс от 500 000 километра, но той може да се огъне при попадане на автомобила на препятствие или износване на някои елементи.

    Това се познава по увеличените вибрации при движение, идващи от пода на автомобила.

    Най-добре е в този случай валът да се замени с нов. Важно е при подмяната, да се извърши баланс на карданен вал, защото при небалансиран вал е възможно да се разрушат каретата и другите части на кардана.

    Балансирането на карданен вал се извършва със специално сервизно оборудване.

  • Карета за кардани - при продължителна експлоатация те се износват. Ресурсът на шарнирно съединение карданен вал, каре за кардан и висящ лагер на кардан е около 60 000 до 70 000 километра.

    Този пробег е ориентировъчен и е възможно и по-бързо износване - това зависи от качеството на детайлите, маниера на шофиране на водачите и експлоатационните условия.

    Износването на шарнирите, каретата и лагерите (lageri) се познава по чукането и щракането при превключване на предавките или при потегляне. Появяват се нехарактерни за нормалната работа шум и вибрации. При появата на висящ лагер симптоми или в другите механизми, износените детайли се подменят с нови.

  • Скъсани защитни маншони на шарнирите. Когато маншонът е износен, в него се появяват пукнатини, през които изтича трансмисионното масло. Ако маслото изтече напълно, шарнирите няма да се смазват и бързо се износват. Това се забелязва с наличието на масло под кардана. В този случай се сменят маншоните.

Как да удължим живота на карданния вал?

Важно е да спазвате следните препоръки:

  • Плавно потегляне с автомобила.
  • Да не се допуска продължително буксуване в дълбоки коловози.
  • Да не се ускорява рязко.
  • Да се избягва шофиране в пресечени местности.

При необходимост от ремонт карданен вал или цялостна подмяна в Авто Бим БГ ви предлагаме разнообразие от качествени авточасти на разумни цени. Разполагаме със широка гама от резервни части, консумативи и аксесоари с доказан произход и качество, както за кардан, така и за цялата трансмисия на повечето продавани автомобили.

Прочети повече

Карданен вал по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Карданен вал ACURA
Карданен вал ALFA ROMEO
Карданен вал ASTON MARTIN
Карданен вал AUDI
Карданен вал AUTOBIANCHI

B

Карданен вал BENTLEY
Карданен вал BMW
Карданен вал BUGATTI
Карданен вал BUICK

C

Карданен вал CADILLAC
Карданен вал CHERY
Карданен вал CHEVROLET
Карданен вал CHRYSLER
Карданен вал CITROEN
Карданен вал CUPRA

D

Карданен вал DACIA
Карданен вал DAEWOO
Карданен вал DAF
Карданен вал DAIHATSU
Карданен вал DODGE

F

Карданен вал FERRARI
Карданен вал FIAT
Карданен вал FORD

G

Карданен вал GREAT WALL

H

Карданен вал HONDA
Карданен вал HUMMER
Карданен вал HYUNDAI

I

Карданен вал IKARUS
Карданен вал INFINITI
Карданен вал ISUZU
Карданен вал IVECO

J

Карданен вал JAGUAR
Карданен вал JEEP

K

Карданен вал KIA
Карданен вал KOENIGSEGG

L

Карданен вал LADA
Карданен вал LAMBORGHINI
Карданен вал LANCIA
Карданен вал LAND ROVER
Карданен вал LEXUS
Карданен вал LINCOLN
Карданен вал LOTUS

M

Карданен вал MAN
Карданен вал MASERATI
Карданен вал MAYBACH
Карданен вал MAZDA
Карданен вал MCLAREN
Карданен вал MERCEDES
Карданен вал MG
Карданен вал MINI
Карданен вал MITSUBISHI
Карданен вал MOSKVICH

N

Карданен вал NISSAN

O

Карданен вал OPEL

P

Карданен вал PAGANI
Карданен вал PEUGEOT
Карданен вал PONTIAC
Карданен вал PORSCHE

R

Карданен вал RENAULT
Карданен вал ROLLS-ROYCE
Карданен вал ROVER

S

Карданен вал SAAB
Карданен вал SCANIA
Карданен вал SEAT
Карданен вал SKODA
Карданен вал SMART
Карданен вал SSANGYONG
Карданен вал SUBARU
Карданен вал SUZUKI

T

Карданен вал TESLA
Карданен вал TOYOTA
Карданен вал TRABANT

V

Карданен вал VOLKSWAGEN
Карданен вал VOLVO

W

Карданен вал WARTBURG
✅ Карданен вал: Всички марки и модели автомобили
✅ Карданен вал марки: BLUE PRINT, DT Spare Parts, E-mark, ELRING, FEBI BILSTEIN, LEMFORDER, METELLI, NIPPARTS, SPIDAN, STARLINE, VAG, VAICO, VIEROL
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Карданен вал онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Карданен вал: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 9 / 10 от 877 гласували

Популярни категории