Продуктов номер
Каталог по марки
Карета за полуоска
Какво е каре полуоска и защо е толкова важно за конструкцията на автомобила?
Карета полуоски се използват в конструкциите на автомобилите с предно предаване и с независимо окачване. Те предават въртящия момент от двигателя към водещите колела, като позволяват не само да се движат, но и бъдат управлявани.
Предаването на въртящия момент се извършва между полуоските под ъгъл, който се променя постоянно, затова и каре полуоска се нарича още шарнир на равните ъглови скорости.
Устройство и принцип на действие
По принцип на действие каре на полуоска наподобява каре кардан, но е със значително по-сложна конструкция и по-добри технически възможности. За разлика от карданното предаване, каре полуоска предава въртящия момент синхронно при ъгли на завъртане до 70 градуса спрямо оста на въртене и притежава огромен ресурс.
Конструкцията на каре за полуоска може да е различна в зависимост от производителя на автомобила и конкретния модел, но разлика в принципа на работа няма. От една страна полуоската се съединява с лагера на главината, а от другата с диференциала, което позволява предаването на въртящия момент от двигателя на задвижващите колела.
- Външно каре на полуоска се състои от клетка, сеператор, сачми и корпус, в който има канали. По тях се движат сачмите, които съединяват здраво отделните части. Външното каре трябва да предава въртящия момент без загуби под всякакъв ъгъл. Това се постига с каналите, които позволяват движение в различни равнини.
- Вътрешно каре на полуоска е по-малко подвижно и може да се завърта до 20 градуса спрямо оста. То представлява трипод (tripod) с ролки на лагери, които се движат по канали в корпуса.Това каре (kare) е предназначено да компенсира движението на окачването и да подсигури непрекъснатост на вала.
Каретата на полуоските в автомобила са подложени на голямо натоварване, затова те се нуждаят от добро смазване и защита от въздействие на околната среда. Всяко каре е затворено херметично с гумен или пластмасов маншон полуоска, който е добре гресиран и пристегнат със скоби към полуоските. От качеството на маншоните и здравината им до голяма степен зависи срокът на експлоатация на каретата, защото те бързо се чупят когато не са защитени от влага, прах и мръсотия.
Защо се чупят каретата?
Каретата на полуоските в съвременните автомобили са разчетени да работят за целия експлоатационен срок на автомобила, но твърде често те се чупят внезапно. Причините за това са както естественото износване на детайлите, така и лошото поддържане на автомобила.
- Най-често неизправностите в каретата се дължат на скъсани маншони, които в процеса на експлоатация се напукват и късат. Когато маншон за полуоска е скъсан, то той не изпълнява предназначението си да предпазва карето от замърсяване и намокряне. В карето попада част от мръсотията на пътя, която действа като абразив на детайлите. След определен пробег със скъсан маншон карето се износва и започва да издава шум при завиване, а след това блокира или губи сачмите.
- Каре на полуоска може да се счупи и при неадекватно шофиране или промяна в конструкцията на автомобила. Когато се шофира не трябва да се забравя, че автомобилите не са разчетени на дълго екстремно натоварване и системно спиране от трансмисията. Потеглянето с извити колела, при което външните карета са частично засегнати, води до прекомерното им натоварване.
При промени в конструкцията на автомобила като тунинговане на двигателя и увеличаване на ускорението му не се взема в предвид по-високия въртящ момент, на който не е разчетена трансмисията и в частност карета на полуоски. В резултат на което те се чупят.
Или при увеличение на клиренса (просвета) на автомобила. В това състояние каретата се намират в нестандартно положение и се завъртат на ъгли, на които не са разчетени, а понякога се трият в други детайли.
Ремонт на полуоска каре
Ремонтът на каре на кола е трудоемък и не винаги е възможен. В конструкцията на повечето съвременни автомобили не е предвидена възможност за такъв ремонт. В този случай се сменя цялата полуоска с карето.
Възможно е при някои автомобили при силно износване на вътрешното каре или счупване на трипода да изпаднат иглите на лагерите и да попаднат в картера на скоростната кутия. Това ще доведе до счупване на зъбните колела на скоростите, а ремонтът става скъп и нецелесъобразен.
Често износените карета блокират, което води до внезапно счупване на полуоската и спиране на автомобила.
За да се избегнат аварии на пътя и излишни финансови загуби се препоръчва на всеки пет хиляди километра пробег да се преглежда състоянието на маншоните на външните и вътрешни карета на полуоска.
При най-малкото подозрение за нехерметичност на маншон е необходимо карето да се почисти, намаже с грес, а маншонът да се смени. Особено важно е да се монтират качествени маншони и да се използва качествена грес, която да смазва добре.
При поява на характерен шум като хрустене, ремонтът не трябва да се отлага, а полуоската с карето трябва да се сменят незабавно.
Карета за полуоска по марка на автомобила
- Всички
- A
- B
- C
- D
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- R
- S
- T
- V
- W
-
❯ Вижте и другите категории в Задвижване на колелата
✅ Карета за полуоска: | Всички марки и модели автомобили |
✅ Карета за полуоска марки: | BLUE PRINT, E-mark, EU - Европа, FEBI BILSTEIN, Germany, METELLI, NIPPARTS, SKF, SOREA, SPIDAN, STARLINE, VAG, VAICO, VEMO, VIEROL |
✅ Авточасти: | Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG |
✅ Автоаксесоари: | Официален вносител на аксесоари и консумативи |
✅ Карета за полуоска онлайн: | Намалени авточасти и промоционални оферти |
✅ Карета за полуоска: | Оригинални OEM и алтернативни |
✅ Доставка: | В цялата страна - бърза доставка |
☎ Поръчай: | 0700 42 003, онлайн или в наш магазин |
Карета за полуоска - онлайн магазин
Вход за гласуване