Карета за полуоска

Какво е каре полуоска и защо е толкова важно за конструкцията на автомобила?

Карета полуоски се използват в конструкциите на автомобилите с предно предаване и с независимо окачване. Те предават въртящия момент от двигателя към водещите колела, като позволяват не само да се движат, но и бъдат управлявани.

Предаването на въртящия момент се извършва между полуоските под ъгъл, който се променя постоянно, затова и каре полуоска се нарича още шарнир на равните ъглови скорости.

Устройство и принцип на действие

По принцип на действие каре на полуоска наподобява каре кардан, но е със значително по-сложна конструкция и по-добри технически възможности. За разлика от карданното предаване, каре полуоска предава въртящия момент синхронно при ъгли на завъртане до 70 градуса спрямо оста на въртене и притежава огромен ресурс.

Конструкцията на каре за полуоска може да е различна в зависимост от производителя на автомобила и конкретния модел, но разлика в принципа на работа няма. От една страна полуоската се съединява с лагера на главината, а от другата с диференциала, което позволява предаването на въртящия момент от двигателя на задвижващите колела.

  • Външно каре на полуоска се състои от клетка, сеператор, сачми и корпус, в който има канали. По тях се движат сачмите, които съединяват здраво отделните части. Външното каре трябва да предава въртящия момент без загуби под всякакъв ъгъл. Това се постига с каналите, които позволяват движение в различни равнини.
  • Вътрешно каре на полуоска е по-малко подвижно и може да се завърта до 20 градуса спрямо оста. То представлява трипод (tripod) с ролки на лагери, които се движат по канали в корпуса.Това каре (kare) е предназначено да компенсира движението на окачването и да подсигури непрекъснатост на вала.

Каретата на полуоските в автомобила са подложени на голямо натоварване, затова те се нуждаят от добро смазване и защита от въздействие на околната среда. Всяко каре е затворено херметично с гумен или пластмасов маншон полуоска, който е добре гресиран и пристегнат със скоби към полуоските. От качеството на маншоните и здравината им до голяма степен зависи срокът на експлоатация на каретата, защото те бързо се чупят когато не са защитени от влага, прах и мръсотия.

Защо се чупят каретата?

Каретата на полуоските в съвременните автомобили са разчетени да работят за целия експлоатационен срок на автомобила, но твърде често те се чупят внезапно. Причините за това са както естественото износване на детайлите, така и лошото поддържане на автомобила.

  • Най-често неизправностите в каретата се дължат на скъсани маншони, които в процеса на експлоатация се напукват и късат. Когато маншон за полуоска е скъсан, то той не изпълнява предназначението си да предпазва карето от замърсяване и намокряне. В карето попада част от мръсотията на пътя, която действа като абразив на детайлите. След определен пробег със скъсан маншон карето се износва и започва да издава шум при завиване, а след това блокира или губи сачмите.
  • Каре на полуоска може да се счупи и при неадекватно шофиране или промяна в конструкцията на автомобила. Когато се шофира не трябва да се забравя, че автомобилите не са разчетени на дълго екстремно натоварване и системно спиране от трансмисията. Потеглянето с извити колела, при което външните карета са частично засегнати, води до прекомерното им натоварване.
  • При промени в конструкцията на автомобила като тунинговане на двигателя и увеличаване на ускорението му не се взема в предвид по-високия въртящ момент, на който не е разчетена трансмисията и в частност карета на полуоски. В резултат на което те се чупят.

    Или при увеличение на клиренса (просвета) на автомобила. В това състояние каретата се намират в нестандартно положение и се завъртат на ъгли, на които не са разчетени, а понякога се трият в други детайли.

  • Ремонт на полуоска каре

    Ремонтът на каре на кола е трудоемък и не винаги е възможен. В конструкцията на повечето съвременни автомобили не е предвидена възможност за такъв ремонт. В този случай се сменя цялата полуоска с карето.

    Възможно е при някои автомобили при силно износване на вътрешното каре или счупване на трипода да изпаднат иглите на лагерите и да попаднат в картера на скоростната кутия. Това ще доведе до счупване на зъбните колела на скоростите, а ремонтът става скъп и нецелесъобразен.

    Често износените карета блокират, което води до внезапно счупване на полуоската и спиране на автомобила.

    За да се избегнат аварии на пътя и излишни финансови загуби се препоръчва на всеки пет хиляди километра пробег да се преглежда състоянието на маншоните на външните и вътрешни карета на полуоска.

    При най-малкото подозрение за нехерметичност на маншон е необходимо карето да се почисти, намаже с грес, а маншонът да се смени. Особено важно е да се монтират качествени маншони и да се използва качествена грес, която да смазва добре.

    При поява на характерен шум като хрустене, ремонтът не трябва да се отлага, а полуоската с карето трябва да се сменят незабавно.

Прочети повече

Карета за полуоска по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Карета за полуоска ACURA
Карета за полуоска ALFA ROMEO
Карета за полуоска ASTON MARTIN
Карета за полуоска AUDI
Карета за полуоска AUTOBIANCHI

B

Карета за полуоска BENTLEY
Карета за полуоска BMW
Карета за полуоска BUGATTI
Карета за полуоска BUICK

C

Карета за полуоска CADILLAC
Карета за полуоска CHEVROLET
Карета за полуоска CHRYSLER
Карета за полуоска CITROEN
Карета за полуоска CUPRA

D

Карета за полуоска DACIA
Карета за полуоска DAEWOO
Карета за полуоска DAF
Карета за полуоска DAIHATSU
Карета за полуоска DODGE

F

Карета за полуоска FERRARI
Карета за полуоска FIAT
Карета за полуоска FORD

G

Карета за полуоска GREAT WALL

H

Карета за полуоска HONDA
Карета за полуоска HUMMER
Карета за полуоска HYUNDAI

I

Карета за полуоска IKARUS
Карета за полуоска INFINITI
Карета за полуоска ISUZU
Карета за полуоска IVECO

J

Карета за полуоска JAGUAR
Карета за полуоска JEEP

K

Карета за полуоска KIA
Карета за полуоска KOENIGSEGG

L

Карета за полуоска LADA
Карета за полуоска LAMBORGHINI
Карета за полуоска LANCIA
Карета за полуоска LAND ROVER
Карета за полуоска LEXUS
Карета за полуоска LINCOLN
Карета за полуоска LOTUS

M

Карета за полуоска MAN
Карета за полуоска MASERATI
Карета за полуоска MAYBACH
Карета за полуоска MAZDA
Карета за полуоска MCLAREN
Карета за полуоска MERCEDES
Карета за полуоска MG
Карета за полуоска MINI
Карета за полуоска MITSUBISHI
Карета за полуоска MOSKVICH

N

Карета за полуоска NISSAN

O

Карета за полуоска OPEL

P

Карета за полуоска PAGANI
Карета за полуоска PEUGEOT
Карета за полуоска PONTIAC
Карета за полуоска PORSCHE

R

Карета за полуоска RENAULT
Карета за полуоска ROLLS-ROYCE
Карета за полуоска ROVER

S

Карета за полуоска SAAB
Карета за полуоска SCANIA
Карета за полуоска SEAT
Карета за полуоска SKODA
Карета за полуоска SMART
Карета за полуоска SSANGYONG
Карета за полуоска SUBARU
Карета за полуоска SUZUKI

T

Карета за полуоска TESLA
Карета за полуоска TOYOTA
Карета за полуоска TRABANT

V

Карета за полуоска VOLKSWAGEN
Карета за полуоска VOLVO

W

Карета за полуоска WARTBURG
✅ Карета за полуоска: Всички марки и модели автомобили
✅ Карета за полуоска марки: BLUE PRINT, E-mark, EU - Европа, FEBI BILSTEIN, Germany, METELLI, NIPPARTS, SKF, SOREA, SPIDAN, STARLINE, VAG, VAICO, VEMO, VIEROL
✅ Авточасти: Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG
✅ Автоаксесоари: Официален вносител на аксесоари и консумативи
✅ Карета за полуоска онлайн: Намалени авточасти и промоционални оферти
✅ Карета за полуоска: Оригинални OEM и алтернативни
✅ Доставка: В цялата страна - бърза доставка
☎ Поръчай: 0700 42 003, онлайн или в наш магазин

Рейтинг 10 / 10 от 689 гласували

Популярни категории