Полуоски

Какво е полуоска и къде се намира в автомобила?

Полуоската това е вал, който предава въртящия момент от диференциала и разпределителната кутия към задвижващите колела на автомобила. Към всяко задвижващо колело има полуоска.

Полуоската (poluoska) позволява да се създаде подвижен контакт и ефективно да се предаде усилието, като се запазва възможността за завиване на колелата. Тя снижава вибрациите, поема различни натоварвания като тегло, спирачно усилие, сцепление, огъващи моменти и други.

Видове полуоски

Видът на полуоските се определя от това дали автомобилът е с предно или задно задвижване, или с четири задвижващи колела и от предназначението на автомобила.

  • За автомобили със задни задвижващи колела, полуоските могат да бъдат разтоварени и частично разтоварени или натоварени от силите на огъване, действащи върху тях.

    • Разтоварената полуоска е характерна за товарните автомобили и автобусите. Тя се поставя в задвижващия мост, а гредата на моста се свързва със задната главина на колелело, посредством два лагера. Така полуоската предава въртящия момент, като лагерите поемат цялата сила на огъване върху себе си.
    • Полунатоварената полуоска се използва в конструкциите на леките и лекотоварните автомобили. В този случай лагерът е разположен между оста и корпуса и полуоската се захваща директно за главината на колелото. Затова на полуоската периодично въздействат сили на огъване във вертикални и хоризонтални равнини.
  • При автомобилите с предно предаване полуоските са различни. Една такава полуоска се състои от задвижващ вал, външно и вътрешно каре. Това позволява въртящият момент да се предава равномерно, независимо от положението на колелата и окачването. Така се снижават вибрациите на волана, автомобилът се движи плавно и значително се намаляват загубите на мощност от двигателя към колелата.

От какво се състоят полуоските?

  • При предно предаване, полуоската се състои от три основни елемента:задвижващ вал и външно и вътрешно каре. Необходимостта от два шарнира (карета) се обуславя от особеностите на предното окачване.

    • Външен шарнир или каре полуоска - подсигурява въртенето на колелата.
    • Задвижващ вал с различна дължина, според особеностите на окачването. На него са направени преходници за монтиране на каретата. За да се предотварти превъртане, съединенията са шлицови. На края на преходника, валът е зафиксиран със застопоряващ пръстен, което предотвартява изскубването на вала от карето.
    • Вътрешно каре (kare) полуоска - то подсигурява преместването на колелото при вертикално движение на окачването.
  • При задни задвижващи колела или 4х4 в зависимост от вида полуоските се състоят от:

    • За разтоварена полуоска това е задвижващ вал и два лагера: към главината и към диференциала.
    • Полунатоварената полуоска има задвижващ вал, който се захваща към главината на колелото, лагер полуоска и лагер на диференциала.

Какви са причините за износване на полуоските?

Полуоските в лекия автомобил са значително натоварени. Тези натоварвания нарастват при движение по черни пътища и пресечени местности, при резки завои с висока скорост или потегляне с висока скорост при извити колела.

Към проблеми с полуоските довеждат и износването на уплътненията, лагерите и застопоряващите пръстени. Понякога такива неизправности са причина за счупване на полуоска. Това се случва по средата на полуоската или в местата за закрепване.

Затова се препоръчва постоянно да се проверява състоянието на маншоните на каретата и съединенията за луфтове, защото шлицевите съединения с времето се износват.

Признаци за неизправност

За неизправност говорим при появата на някои от тези симптоми на полуоска като:

  • Силен шум - чукане в карето при движение, особено при завиване.
  • Прекалено нагряване на фланеца на полуоската и главината на колелото.
  • Водещите колела не се въртят.

Какви са възможните неизправности?

Полуоските за повечето модели автомобили са надеждни детайли, които рядко излизат от строя. Това до голяма степен е вярно за автомобилите, работещи в градски условия, но и при тях са възможни проблеми.

  • Неизправност в лагерите на полуоските:
    • Най-често причината е износването на семеринг на полуоска. При движение на автомобила, трансмисионното масло се загрява и изтича в лагерите, през износеното уплътнение. Попаднало в лагерите, маслото отмива гресите и увеличава триенето, което ги разрушава.
    • Лагерите се чупят и при износване на застопоряващия пръстен на вала на полуоската.
    • Възможно е блокиране на лагер и при попадане на твърди частици или замърсявания от пътя.
  • Разбиване на щлиците на полуоските - при продължителна експлоатация е възможно разхлабване на окачване полуоска - гайки и болтове . Това води до разбиване на шлиците.
  • Счупена полуоска - счупване на вала на полуоската се случва сравнително рядко. Най-често се чупи по средата, но е възможно и при шлиците или лагера.
  • Скъсване на маншон на каре на полуоска. Това довежда до навлизане на прах, пясък и вода в карето и го разрушава.

Неизправностите при полуоските могат да възникнат аварийно, при случайни обстоятелства или след дълго небрежно експлоатиране на автомобила. А също така от лошо извършени ремонтни дейности или некачествени резервни части.

Как се ремонтира полуоска?

В зависимост от вида и неизправността на полуоската се подменят износените части или цели полуоски. Добре е да се извърши от квалифицирани специалисти в автосервиз, където имат необходимото оборудване и опит за ремонта.

В автосервиза знаят как се проверява полуоска и ще направят необходимата диагностика. Възможно е да се наложи смяна на каре, маншон на полуоска, лагер на полуска, семеринг на полуоска или цяла полуоска - всичко зависи от конкретната неизправност.

В Авто Бим БГ ви предлагаме както карета за полуоски, маншони, лагери, части по монтиране, така и цели полуоски. Това са качествени резервни части и материали на водещи производители с доказан произход, които ще гарантират един безпроблемен ремонт и продължителна експлоатация на вашето превозно средство.

Прочети повече

Полуоски по марка на автомобила

  • Всички
  • A
  • B
  • C
  • D
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • V
  • W

A

Полуоски ACURA
Полуоски ALFA ROMEO
Полуоски ASTON MARTIN
Полуоски AUDI
Полуоски AUTOBIANCHI

B

Полуоски BENTLEY
Полуоски BMW
Полуоски BUGATTI
Полуоски BUICK

C

Полуоски CADILLAC
Полуоски CHEVROLET
Полуоски CHRYSLER
Полуоски CITROEN

D

Полуоски DACIA
Полуоски DAEWOO
Полуоски DAF
Полуоски DAIHATSU
Полуоски DODGE

F

Полуоски FERRARI
Полуоски FIAT
Полуоски FORD

G

Полуоски GREAT WALL

H

Полуоски HONDA
Полуоски HUMMER
Полуоски HYUNDAI

I

Полуоски IKARUS
Полуоски INFINITI
Полуоски ISUZU
Полуоски IVECO

J

Полуоски JAGUAR
Полуоски JEEP

K

Полуоски KIA
Полуоски KOENIGSEGG

L

Полуоски LADA
Полуоски LAMBORGHINI
Полуоски LANCIA
Полуоски LAND ROVER
Полуоски LEXUS
Полуоски LINCOLN
Полуоски LOTUS

M

Полуоски MAN
Полуоски MASERATI
Полуоски MAYBACH
Полуоски MAZDA
Полуоски MCLAREN
Полуоски MERCEDES
Полуоски MG
Полуоски MINI
Полуоски MITSUBISHI
Полуоски MOSKVICH

N

Полуоски NISSAN

O

Полуоски OPEL

P

Полуоски PAGANI
Полуоски PEUGEOT
Полуоски PONTIAC
Полуоски PORSCHE

R

Полуоски RENAULT
Полуоски ROLLS-ROYCE
Полуоски ROVER

S

Полуоски SAAB
Полуоски SCANIA
Полуоски SEAT
Полуоски SKODA
Полуоски SMART
Полуоски SSANGYONG
Полуоски SUBARU
Полуоски SUZUKI

T

Полуоски TESLA
Полуоски TOYOTA
Полуоски TRABANT

V

Полуоски VOLKSWAGEN
Полуоски VOLVO

W

Полуоски WARTBURG

Рейтинг 10 / 10 от 86 гласували

Популярни категории