Продуктов номер
Каталог по марки
Полуоски
Какво е полуоска и къде се намира в автомобила?
Полуоската това е вал, който предава въртящия момент от диференциала и разпределителната кутия към задвижващите колела на автомобила. Към всяко задвижващо колело има полуоска.
Полуоската (poluoska) позволява да се създаде подвижен контакт и ефективно да се предаде усилието, като се запазва възможността за завиване на колелата. Тя снижава вибрациите, поема различни натоварвания като тегло, спирачно усилие, сцепление, огъващи моменти и други.
Видове полуоски
Видът на полуоските се определя от това дали автомобилът е с предно или задно задвижване, или с четири задвижващи колела и от предназначението на автомобила.
За автомобили със задни задвижващи колела, полуоските могат да бъдат разтоварени и частично разтоварени или натоварени от силите на огъване, действащи върху тях.
- Разтоварената полуоска е характерна за товарните автомобили и автобусите. Тя се поставя в задвижващия мост, а гредата на моста се свързва със задната главина на колелело, посредством два лагера. Така полуоската предава въртящия момент, като лагерите поемат цялата сила на огъване върху себе си.
- Полунатоварената полуоска се използва в конструкциите на леките и лекотоварните автомобили. В този случай лагерът е разположен между оста и корпуса и полуоската се захваща директно за главината на колелото. Затова на полуоската периодично въздействат сили на огъване във вертикални и хоризонтални равнини.
- При автомобилите с предно предаване полуоските са различни. Една такава полуоска се състои от задвижващ вал, външно и вътрешно каре. Това позволява въртящият момент да се предава равномерно, независимо от положението на колелата и окачването. Така се снижават вибрациите на волана, автомобилът се движи плавно и значително се намаляват загубите на мощност от двигателя към колелата.
От какво се състоят полуоските?
При предно предаване, полуоската се състои от три основни елемента:задвижващ вал и външно и вътрешно каре. Необходимостта от два шарнира (карета) се обуславя от особеностите на предното окачване.
- Външен шарнир или каре полуоска - подсигурява въртенето на колелата.
- Задвижващ вал с различна дължина, според особеностите на окачването. На него са направени преходници за монтиране на каретата. За да се предотварти превъртане, съединенията са шлицови. На края на преходника, валът е зафиксиран със застопоряващ пръстен, което предотвартява изскубването на вала от карето.
- Вътрешно каре (kare) полуоска - то подсигурява преместването на колелото при вертикално движение на окачването.
При задни задвижващи колела или 4х4 в зависимост от вида полуоските се състоят от:
- За разтоварена полуоска това е задвижващ вал и два лагера: към главината и към диференциала.
- Полунатоварената полуоска има задвижващ вал, който се захваща към главината на колелото, лагер полуоска и лагер на диференциала.
Какви са причините за износване на полуоските?
Полуоските в лекия автомобил са значително натоварени. Тези натоварвания нарастват при движение по черни пътища и пресечени местности, при резки завои с висока скорост или потегляне с висока скорост при извити колела.
Към проблеми с полуоските довеждат и износването на уплътненията, лагерите и застопоряващите пръстени. Понякога такива неизправности са причина за счупване на полуоска. Това се случва по средата на полуоската или в местата за закрепване.
Затова се препоръчва постоянно да се проверява състоянието на маншоните на каретата и съединенията за луфтове, защото шлицевите съединения с времето се износват.
Признаци за неизправност
За неизправност говорим при появата на някои от тези симптоми на полуоска като:
- Силен шум - чукане в карето при движение, особено при завиване.
- Прекалено нагряване на фланеца на полуоската и главината на колелото.
- Водещите колела не се въртят.
Какви са възможните неизправности?
Полуоските за повечето модели автомобили са надеждни детайли, които рядко излизат от строя. Това до голяма степен е вярно за автомобилите, работещи в градски условия, но и при тях са възможни проблеми.
- Неизправност в лагерите на полуоските:
- Най-често причината е износването на семеринг на полуоска. При движение на автомобила, трансмисионното масло се загрява и изтича в лагерите, през износеното уплътнение. Попаднало в лагерите, маслото отмива гресите и увеличава триенето, което ги разрушава.
- Лагерите се чупят и при износване на застопоряващия пръстен на вала на полуоската.
- Възможно е блокиране на лагер и при попадане на твърди частици или замърсявания от пътя.
- Разбиване на щлиците на полуоските - при продължителна експлоатация е възможно разхлабване на окачване полуоска - гайки и болтове . Това води до разбиване на шлиците.
- Счупена полуоска - счупване на вала на полуоската се случва сравнително рядко. Най-често се чупи по средата, но е възможно и при шлиците или лагера.
- Скъсване на маншон на каре на полуоска. Това довежда до навлизане на прах, пясък и вода в карето и го разрушава.
Неизправностите при полуоските могат да възникнат аварийно, при случайни обстоятелства или след дълго небрежно експлоатиране на автомобила. А също така от лошо извършени ремонтни дейности или некачествени резервни части.
Как се ремонтира полуоска?
В зависимост от вида и неизправността на полуоската се подменят износените части или цели полуоски. Добре е да се извърши от квалифицирани специалисти в автосервиз, където имат необходимото оборудване и опит за ремонта.
В автосервиза знаят как се проверява полуоска и ще направят необходимата диагностика. Възможно е да се наложи смяна на каре, маншон на полуоска, лагер на полуска, семеринг на полуоска или цяла полуоска - всичко зависи от конкретната неизправност.
В Авто Бим БГ ви предлагаме както карета за полуоски, маншони, лагери, части по монтиране, така и цели полуоски. Това са качествени резервни части и материали на водещи производители с доказан произход, които ще гарантират един безпроблемен ремонт и продължителна експлоатация на вашето превозно средство.
Полуоски по марка на автомобила
- Всички
- A
- B
- C
- D
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- R
- S
- T
- V
- W
-
❯ Вижте и другите категории в Задвижване на колелата
✅ Полуоски: | Всички марки и модели автомобили |
✅ Полуоски марки: | BLUE PRINT, BMW, E-mark, EU - Европа, METELLI, NIPPARTS, Originalni dil PSA, SKF, SOREA, SPIDAN, STARLINE, VAG |
✅ Авточасти: | Верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG |
✅ Автоаксесоари: | Официален вносител на аксесоари и консумативи |
✅ Полуоски онлайн: | Намалени авточасти и промоционални оферти |
✅ Полуоски: | Оригинални OEM и алтернативни |
✅ Доставка: | В цялата страна - бърза доставка |
☎ Поръчай: | 0700 42 003, онлайн или в наш магазин |
Полуоски - онлайн магазин
Вход за гласуване