Продуктов номер
Каталог по марки
Как да проверим изправността на бобина?
Изправната работа на автомобилната бобина е необходима за да работи запалителната система. Тя представлява малък трансформатор, който преобразува дванадесет волтовия ток от акумулатора в няколко кило волта, което всъщност е и предназначението и да създаде високо напрежение за образуване на искра от свещите.
Бобина се използва при всички системи за запалване: контактна, безконтактна и електронна.
Причините за неизправност на запалителна бобина могат да са: прекъсване на проводник, повреда на изолацията и механични деформации.
Какво е бобина?
Запалителната бобина (bobina) е повишаващ напрежението трансформатор. Тя се състои от две намотки: първична и вторична. В зависимост от типа бобина, намотки и разположение се различават следните видове бобини:
Обща бобина - при нея първичната намотка има 100 до 150 намотки. Намотката е изработена от изолиран меден проводник. Краищата и са изведени на корпуса.
Вторичната намотка е от 30 000 до 50 000 броя. Проводника е със значително по-малък диаметър. Минусът на вторичната намотка се свързва с минуса на първичната, а плюсът се свързва на капачката. Така се отстранява високото напрежение. Вторичния ток се подава на прекъсвач - разпределител, наричан още делко.
За да се увеличи магнитното поле намотките се правят върху метална сърцевина. Понякога намотките се намазват с трансформаторно масло, което охлажда и изолира.
Индивидуална бобина - също има две намотки, но разположението им е различно спрямо общата бобина. Първичната бобина има сърцевина отвътре, а вторичната отвън.
Тези бобини се използват при системи с електронно запалване. За прекъсване на тока от втората намотка е предвиден диод, а високото напрежение от нея отива директно на запалителната свещ, а не както е при другите системи на делко (delko). Това се дължи на конструкцията, която се състои от изолиран корпус, прът и пружина.
- Двуискрова бобина - тя подава напрежение едновременно на два цилиндъра. Конструктивно такива бобини се обединяват в общ блок с четири изхода.
Кога една бобина е изправна?
Независимо от типа на бобината основният параметър при диагностика е съпротивлението на намотките. При първичната намотка съпротивлението е в границите от 0,5 до 3,5 Ома, а за вторичната от 6 до 15 кило Ома. За по-голяма точност това може да се провери в техническата информация за конкретния автомобил.
Измерването се извършва с мултицет или омметър. Ако измереното съпротивление се различава от посоченото, то вероятността бобината да е повредена е голяма.
Трябва да се вземе под внимание, че показателите на отделните запалителни бобини са различни като:
- Съпротивление на намотките.
- Продължителност на искрата.
- Енергия на искрата или искрова енергия.
- Ток на искрата или искров ток.
- Индукцията на първичната намотка.
За да се установи има ли отклонения от нормите е необходимо да се знаят техническите характеристики на всяка бобина като се сравнят с измерените стойности.
Симптоми на не работеща бобина
Най-характерните симптоми на повредена бобина са:
- В двигателя не работят всички цилиндри и с времето проблема се задълбочава.
- При ниски температури не работят всички цилиндри на двигателя.
- Прекъсване на работата на двигателя във влажно време.
- При рязко натискане на педала на газта се наблюдава неравномерна работа на двигателя.
- При неизправност на бобината в автомобили с компютър на таблото светва надписа Check Engine.
Всички тези признаци могат да са за неизправности и на други части от автомобила като например на запалителни свещи и други. Но когато се появят задължително трябва да се направи проверка на бобина.
Причини за неизправност
Бобините са надеждни възли и повредата им най-често се дължи на стареене или прекъсване на изолацията. Най-честите са:
- Механични повреди - стареене на изолацията на проводниците, в следствие на което се разрушава. Теч на масло през уплътнителите, което попада на изолацията или на корпуса на бобината и ги разрушава. В този случай ремонтът е невъзможен и възелът трябва да се замени с нов.
- Повреда на контактна връзка - това може да се случи при попадане на влага под капака на двигателя по време на силен дъжд, преминаване през голяма локва или при измиване на автомобила.
- Прегряване - индивидуалните бобини по-често прегряват. Това може значително да съкрати експлоатационния срок на бобините. Процесът на прегряване трудно се контролира. Важно е да се използва качествена охлаждаща течност и охладителната система да работи нормално.
- Вибрации - те са много вредни за индивидуалните бобини. Вибрациите се получават от цилиндровата глава. За да се намалят вибрациите двигателят трябва да работи в нормален режим без детонации. Тампоните на двигателя трябва да са изправни.
Как да проверим бобината?
Съществува един метод за проверка, при които всеки може сам да провери бобина за кола без допълнително оборудване. Този метод следи цвета и големината на искрата при подаване на такава на отделна свещ от бобината. Предимството на този метод е, че може да се извърши навсякъде. Недостатъкът е в неговата трудоемкост и неточност. Първо се проверява целостта на изолацията на кабели за свещи (окабеляването под високо напрежение) като се започне от запалителните свещи до бобината. Ключът на запалването е в положение нула и то е деактивирано. Ако всичко е наред се продължава със следното:
- Свалете накрайника на свещта на първия цилиндър и го поставете на работеща свещ.
- Завъртете ключа на запалването на положение II.
- При изправна бобина между електродите ще се появи искра. Цветът на искрата при нормално работеща свещ е ярко виолетов. Ако искрата е жълтеникава и слаба това показва проблеми с проводниците или бобината. Ако въобще няма искра - бобината е неизправна.
- При индивидуални бобини по този начин се проверяват всичките.
Проверка на съпротивлението на изолацията, при която се измерва съпротивлението на изолацията на намотките на бобината. За целта се използва измерване на бобина с мултицет. Добре е да свалите бобината от автомобила за по-лесно измерване. Установяват се изводите на първичната и вторична намотка и се замерва съпротивлението им.
Мултицетът се свързва с изводите на първичната намотка и се измерва съпротивлението. То трябва да е в границите от 0,5 до 3,5 Ома, но е възможно за някои автомобили да е по-високо.
Измерва се и съпротивлението на вторичната намотка. То трябва да е в границите от 6 до 15 кило Ома. При всяко отклонение от нормалните стойности бобината трябва да се смени.
- Проверка на бобината с осцилограф. Той дава най-точна информация за състоянието на запалителната система. По осцилограмите може да се установи конкретната неизправност.
Каквато и неизправност да има бобината, то тя се подменя с нова. Повредена бобина не се ремонтира, защото е много трудоемко и не винаги успешно. В Авто Бим БГ предлагаме качествени бобини за много марки и модели автомобили в широк ценови диапазон.
Публикувано на: г.
Статии
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
- » Какво може да направим за автомобила си през есента?
- » Как се почистват автоклиматици?
- » Какво е интериор на автомобила и какво може да се смени в него?
- » Какво да направите когато колата прегрее?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.