Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?

Arc_Power-steering-is-not-working-jpg_articleId_87-1.jpg

Съвременните автомобили се характеризират с гладко управление. Воланът се движи леко и всяка промяна на посоката се изпълнява от превозното средство без усилие.

Но малко хора се замислят на какво се дължи това?

Възможността за лесно и плавно управление и маневриране се дължи на усилителят на волана или така нареченото сервоуправление.

Какво е сервоусилвател на волана?

Сервоусилвател на волани е устройство, което намалява усилието за завъртане на волана и улеснява маневрирането на колата при ниски скорости.

Видове усилватели на кормилно управление

Съществуват три вида системи за усилване на волана: хидравлично, електрическо и хидроелектрическо сервоуправление.

  • Хидравлично сервоуправление на волана (HPS) - при него завъртането на волана се улеснява от хидравлично налягане. Това се постига с хидравлична помпа, задвижвана от двигателя, посредством ремъчна предавка. Кормилната помпа осигурява течност под налягане по хидравличната магистрала до контролния клапан на сервоусилвателя на кормилното устройство.

    Хидравличната течност се съхранява в резервоар или казанче за хидравлична течност. Тя се връща по магистралата с ниско налягане и постъпва обратно в казанчето.

    Основен недостатък на хидравличната система за сервоуправление е в това, че помпата работи постоянно и това води до разход на гориво и по-високи емисии отработени газове. Поради устройството си тя е предразположена към течове, шумове и повреди при скъсване на задвижващия ремък.

  • Електрически усилвател на волана (EPS) - при тази система електрически мотор замества компонентите на хидравличната система. Той е монтиран на кормилната рейка или кормилната колона.

    При електрическо сервоуправление могат да се направят настройки, отговарящи на типа на превозното средство, скоростта и предпочитанията на водача. То е по-щадящо за околната среда и не е зависимо от работата на двигателя.

    Освен това е високоефективно и черпи енергия само когато е необходимо. Системите с ел усилвател на волана са по-леки и по-компактни, което намалява теглото на автомобилите. Интегрират се добре с други системи в автомобила, включително системи за подпомагане на водача. Позволяват различни режими на работа въз основа на предпочитанията на водача или условията на шофиране.

  • Хидроелектрическо сервоуправление (EPHS) - то е съвкупност от електрическо и хидравлично управление и се използва по-рядко в съвременните автомобили.

Коя система за усилване на волана е по-добра?

Съвременните автомобили са оборудвани с хидравлична или електрическа система за подпомагане на управлението. Въпреки, че всички са предназначени да осигурят лесно и ефективно управление, то начинът им на работа е различен.

Хидравличната система използва налягане, което се създава от хидравлична помпа кормилно управление. Обикновено такова сервоуправление е по-здраво и е способно да се справи с по-тежко натоварване от електрическото. Затова се използва в камиони, SUV и други по-големи превозни средства. Способно е да работи и при изключен двигател, за да може автомобилът да маневрира при спешни случаи.

Като цяло тези системи са по-малко ефективни от електрическите, поради непрекъснатата консумация на енергия от помпата. Изискват периодична поддръжка и редовна проверка за течове, допълване на хидравлична течност в системата, както и периодична смяна на течност и хидравличен филтър. Разходите за ремонт и поддръжка на хидравличната система също са по-високи от електрическата.

От друга страна едно електрическо сервоуправление се задвижва от електрически мотор. Консумира енергия само при необходимост, което го прави по-ефективно и по-икономично. Това намалява натоварването на двигателя. Освен това то е по-леко, с по-малки размери и гъвкаво. Лесно се интегрира с останалите системи и функции на автомобила, също така позволява избирането на различни режими на управление.

По-добрата система за конкретен автомобил зависи от размера и предназначението му. За леки автомобили електрическото сервоуправление е за предпочитане, докато при автомобили с висока теглителна сила или товароносимост се използва хидравлично сервоуправление. Но това изцяло зависи от решението на конструкторите и производителите на автомобилите.

Видове течности за сервоуправление

Течността за сервоуправление се определя от вида на системата за усилване на волана. Като хидравлична течност за волан се използват три основни типа:

  • Масло за автоматична трансмисия (ATF).
  • Хидравлично масло на синтетична основа.
  • Универсална течност за кормилно управление.

Каква точно течност е използвана за конкретната система е посочено в инструкцията за експлоатация на автомобила. Използването на неподходяща течност за кормилно управление ще причини повреди в системата.

Кога трябва да се обслужва сервоуправлението?

За да работи ефективно, сервоусилвателят се нуждае от поддръжка. Редовно трябва да се проверява нивото на хидравличната течност и при необходимост да се долива. На определен пробег трябва да се сменя хидравличната течност и филтъра.

От диагностика и ремонт, сервоуправлението се нуждае при някои от следните симптоми:

  • Скърцащи звуци при завъртане на волана.
  • Трудно завъртане или съпротивление при въртене.
  • Теч от хидравликата на кормилната система.

При всеки един признак за неизправност задължително трябва да се направи консултация със специалист и при необходимост ремонт. Кормилното управление е пряко свързано с безопасността при движение и трябва винаги да е изправно.

Публикувано на: г.


Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории