Какво представляват лазерните светлини?

Arc_lazerni_farove-jpg_articleId_90-1.jpg

Автомобилните светлини са изминали дълъг път в развитието си. Днес се използват халогенни, ксенонови, лед крушки и най-новата технология на лазерните светлини. Тя дава нови възможности за дизайн и работа на автомобилното осветление.

Фаровете на превозните средства могат да бъдат много по-малки и по-ефективни с използването на лазерна светлина. Лазерните диоди са с изключително малък размер. Освен това те генерират яркост почти четири пъти по-голяма от използваните лед фарове. Това прави възможно лазерните фарове да са с най-дългия обхват до момента и да дават на водачите подобрена видимост и повишена безопасност на пътя.

Пионери в тези разработки са Audi R8 LMX и BMW i8, които са оборудвани с първите лазерни фарове. През 2015 година е пуснато и BMW Серия 7. В проектирането и производството на лазерните фарове на BMW активно участва OSRAM със своите разработки OSRAM Specialty Lighting. В резултат на това се създават фарове с обхват на лъчите до 600 метра, което е двойно повече от стандартните диодни LED крушки.

Как работят лазерните фарове?

Големият обхват на лъча на фаровете на BMW i8 се дължи на лазерния модул, създаден от OSRAM и монтиран в пълния LED фар. Активира се при скорост над 70 км/ч и условие, че бордовата камера не засича насрещно движение. Лазерните диоди генерират точков поток от светлина от няколко микрона, което позволява използване на много малки лещи, а високият интензитет на светлината дава дълъг обхват.

Какво представлява лазерната светлина на фаровете?

Технологията Opto Semiconductors на OSRAM дава основата за създаване на лазерните фарове. През последните години се създават сините лазерни диоди с мощност над един Ват, в които се използва индий-галиев нитрид. Светлинният цвят на диодите се контролира със съотношението на смесване на химичните елементи индий и галий. Основната трудност при създаването на лазерни автомобилни фарове е, че те трябва да работят в широк температурен диапазон от - 40 до 50 градуса Целзий.

Освен това лазерните диоди излъчват синя светлина с дължина на вълната 450 нанометра. Тази светлина е неподходяща за използване в превозни средства, където се използва такава, близка до дневната с цветна температура около 5500 Келвина. Затова в OSRAM разработват модул, където лазерната светлина от няколко диода първоначално попада върху конвертор и с помощта на флуоресцентно вещество синята светлина се преобразува в бяла. Този модул е наречен автомобилен лазерно активиран дистанционен фосфор (LARP) и е в основата на създадените лазерни фарове BMW.

Предимства и недостатъци на лазерните фарове

Макар и все още малко разпространени, лазерните фарове вероятно са бъдещето в осветлението на автомобилите. Това се обуславя от редица фактори като:

  • Лазерната светлина притежава изключително висока яркост в сравнение с всички, използвани до сега. Сравнени с лед крушки за фарове, яркостта на лазерните е четири пъти по-голяма и това са изключително силни крушки за фарове.
  • Благодарение на високата яркост във фаровете може да се използват много малки оптични компоненти, които заемат малко място и позволяват разнообразни дизайнерски решения.
  • Лазерните фарове достигат обхват до 600 метра, което дава отлична видимост на водачите и достатъчно време за реакция.
  • Основен и съществен недостатък на лазерната светлина за момента е високата цена. Затова такива фарове се използват в автомобили от най-висок клас.

    Какво са адаптивни фарове и как работят?

    По-правилно е да се каже адаптивни дълги светлини в автомобилите, тъй като технологията се отнася до дългите светлини. Цели предпазване на насрещните участници в движението от заслепяване. Състои се в засичане на насрещно движещите се превозни средства и пренасочване на светлините на фаровете, така че да са безопасни за тях, като същевременно не намалява добрата видимост и обзорност на водача.

    За първи път адаптивни фарове са представени от Audi през 2006 година. При тях малка камера зад огледалото за обратно виждане регистрира насрещния трафик и настройва лъчите на фаровете далеч от насрещните автомобили и повече към пътя. При използване на матрични фарове, отделните светодиоди могат да се пренасочват или изключват в зависимост от трафика, за да се предотврати заслепяване.

    При лазерни фарове технологията е различна. Лазерен диод удря серия от микроогледала и фосфорен елемент, който променя светлината в бяла и светлината попада върху серия от лещи. Чрез контролиране на позицията на микроогледалата може да се регулира ширината на светлинния лъч. Така фаровете създават тесен ярък лъч или или широк лъч на голямо разстояние.

    Предимство на лазерните фарове е, че може да се добави инфрачервен лазер, който да служи като лидар за измерване на разстоянието до различни обекти и камера за нощно виждане. Освен това той може да извършва обмен на информация с други автомобили или пътни елементи.

    Остава лазерните светлини със своите преимущества да навлязат широко в автомобилостроенето и вторичния пазар с по-евтини технологии, за да се възползваме всички от безспорните им качества и възможности.

    Публикувано на: г.


    Какво представляват лазерните светлини?

    Вашите коментари

    Няма въведени коментари коментари.

    Популярни категории