Каталог по марки
Какво е контрол на сцеплението и как работи в автомобила?

Контролът на сцеплението (traction control) или система за контрол на сцеплението (TCS) е предназначен да предотвратява загубата на сцепление при задвижваните колела. Системата се активира при несъответствие на предаваната мощност на двигателя към колелата и състоянието на пътната настилка.
Необходимостта от тракшън контрол е свързана със стабилността на превозните средства и кормилното управление. Загубата на сцепление с пътя влошава управляемостта на автомобила като резултат от разликата в сцеплението на задвижващите колела. Например при завиване или при попадане в различни пътни условия на отделните колела.
Доказано е, че системите за контрол на сцеплението значително намаляват пътните инциденти, причинени от загуба на сцепление. Те подобряват стабилността при ускорение и завиване.
В съвременните автомобили системата за контрол на сцеплението често е функция на електронния контрол на стабилността (ESC), а също може да използва сензорите и други елементи на антиблокиращата система на спирачките (ABS) или да е вградена в нея.
Как работи TCS?
За постигането на контрол в скоростта на въртене на вътрешните и външните колела първоначално се използва диференциал, в последствие и активен диференциал, който променя мощността, подавана към отделните колела при необходимост. Така при завиване ако се усети приплъзване, активният диференциал ще подаде повече мощност към външното колело, за да намали отклонението.
Системата за контрол на сцеплението се включва когато компютърът засече едно или повече задвижвани колела, които се въртят значително по-бързо от друго. Тя разпределя въртящия момент на задвижващите колела посредством:
- Не подаване на искра към някои от цилиндрите на двигателя.
- Намаляване на подаваното гориво към един или повече цилиндри.
- Задействане на електронният блок за управление на ABS да приложи спирачно триене към колелата с намалено сцепление. Спирачното действие към плъзгащото се колело ще прехвърли мощност към колелата със сцепление посредством диференциала.
Когато превозното средство е със задвижване на всички колела, то е оборудвано с електронно контролирана система за свързване в разпределителната кутия или трансмисията, която доставя мощност към неплъзгащите се колела.
В определени случаи контролът на сцеплението пречи на работата на автомобила. Например при засядане в кал или сняг въртенето на колелата с различна скорост може да го изтласка. Затова повечето превозни средства имат бутон за изключването му при необходимост.
Елементи на системата за контрол на сцеплението
Обикновено хардуера на TCS и ABS се припокрива. Често контролът на сцеплението е допълнителна функция към ABS. Състои се от:
- Сензори на всяко колело за улавяне на промените в скоростта на въртене при загуба на сцепление и изпращане на информацията към контролния блок на автомобила.
- Електронен блок за управление (ECU), който обработва информацията от сензорите заедно с други данни като позиция на газта, скорост на автомобила, ъгъл на завиване и странично ускорение. При отклонение в скоростите на въртене на някое колело при текущите условия подава сигнал към клапана за автоматичен контрол на сцеплението.
- Клапан за автоматичен контрол на сцеплението (ATC) осъществява спирането при подадена команда от ECU.
Системата за контрол на сцеплението се задейства автоматично при регистриране на загуба на сцепление на някое от колелата.
Възможни неизправности на TCS
- Сензорите, проводниците и конекторите са разположени на колелата и могат да се повредят при удар и попадане в дупки, локви, сняг и друга агресивна среда.
- При проблем в системата свети предупредителна лампа на таблото, че контролът на сцеплението не работи. Често и ABS не работи.
- Понякога предупредителната лампа свети и при замърсяване на сензорите на колелата, когато са покрити с кал и друга мръсотия.
Диагностиката се извършва със сканиране, с което се прочита кода за неизправност. Така се определя къде е проблема и каква повреда трябва да се отстрани.
В някои случаи нулирането на компютърната система на автомобила може да разреши малки проблеми, които задействат лампата за TCS. Това става като се откачи акумулаторната батерия от клемите за няколко минути и се свърже отново.
Как TCS да работи ефективно?
Повечето системи за тракшън контрол са интегрирани в електронния блок за управление и не изискват редовна поддръжка. Важно е обаче за правилната им работа да се осигури правилното налягане в гумите, дълбочина на протектора и редовно почистване на колелата.
Системата за контрол на сцеплението е не само функция за безопасност, но и подобрява производителността и горивната ефективност. Интегрирането и с други технологии в автомобила прави шофирането безопасно и ефективно.
Публикувано на: г.
Статии
- » Трябва ли горивните инжектори да се почистват?
- » Какво е контрол на сцеплението и как работи в автомобила?
- » Новости в поддържането на автомобилите или какво да очакваме в близките години?
- » Полезни ли са автомобилните добавки?
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.