Защо е важно обслужването и смяната на ангренажна верига?

Arc_angrenajna-veriga-jpg_articleId_25-1.jpg

В газоразпределителните механизми на двигателите с вътрешно горене са известни няколко типа предавки, които синхронизират въртенето на коляновия вал с работата на разпределителния вал или така наречения газоразпределителен механизъм. Начините за предаване на въртящия момент от коляновия вал към разпраделителния са посредством: зъбна предавка (не се използва вече в автомобилите), верижна предавка и ремъчна предавка.

И така свързването между коляновия вал и разпраделителния в съвременните автомобили се извършва посредством ремък или верига, които се наричан съответно ангренажен ремък или ангренажна верига.

Видове ангренажни вериги

В съвременните автомобили с ангренажни вериги се използват два вида: пластинчато ролкови и пластинчати.

  • Пластинчато ролковите вериги са изработени от ролки, които се съединяват с щифтове и пластини. В хлабините между ролките влизат зъбите на зъбното колело и така се предава въртящия момент. Тези вериги могат да бъдат едноредни или двуредни. Двуредните вериги се използват в нискооборотни двигатели.

    Пластинчато-ролковите вериги нямат големи изисквания към качеството на маслата. При тях е добре да се използва двигателно масло със среден вискозитет, но не по-малко от W20. Ниското съдържание на пепел в маслото не е от значение.

  • Необходимостта от повишаване на оборотите създава пластинчатите вериги. Те са съставени от много пакети пластини, които са съединени с щифтове. При извиването на пластинчатите вериги по вътрешния им радиус се образуват зъби, които се зацепват със зъбните колела на коляновия и разпределителен вал.

    Тези вериги имат дълъг експлоатационен срок, който се дължи на голямата работна повърхност и равномерното разпределение на натоварването. Работят тихо, но са зависими от качеството на моторните масла. Използването на нискокачествено или замърсено масло води до бързо износване на зъбните колела.

    Пластинчатите вериги работят добре с масла с високо съдържание на фосфор и вискозитет над W30. Изключение правят пластинчатите вериги на някой японски автомобили като Suzuki и Toyota например, които работят добре при нисък вискозитет и ниско съдържание на пепел в маслата.

Предимства и недостатъци на верижните предавки

Ангренажните вериги имат както предимства, така и недостатъци спрямо ангренажните ремъци. Предпочитанието на конструкторите дали да е верига или ремък зависи от много фактори и най-вече от предназначението на автомобила и експлоатационните му условия. Предимствата на ангренажните вериги са следните:

  • Ангренажните вериги са по-добри при високи натоварвания и не се влияят от външните условия.
  • Те се огъват само в една равнина и са приложими само при паралелно разположени валове.
  • Регулират се лесно.
  • Гарантират точно отчитане на фазите на газоразпределение и влияят на мощностните характеристики на двигателя само при силно износване, за разлика от ремъка, който постепенно се разтяга.
  • Ъгълът на зацепване на веригата със зъбното колело не влияе на качеството на предаване на енергия.
  • На работата на ангренажните вериги не оказват влияние атмъсферните условия и това ги прави използваеми както при тропически, така и при арктически условия.
  • Веригите не се разтягат като ремъците и много рядко се късат при локални претоварвания. Те имат голяма здравина и износоустойчивост.

Като недостатъци може да се посочат:

  • Ангренажните вериги са сложни за производство. Те имат относително по-сложна конструкция.
  • Взискателни са към материалите и точността на изпълнение на технологиите на производство.
  • Много по-тежки са от ремъчните предавки, което за съвременните автомобили си е проблем.
  • По-шумни са при работа в сравнение с ангренажния ремък.

Ангренажна верига живот

Експлоатационният срок на ангренажната верига до голяма степен зависи от материала на изработка и последващата термична обработка. Това се отнася и до зъбните колела, които се зацепват с нея. От значение е и доброто състояние на системата за смазване на двигателя и качеството на двигателното масло. Ако детайлите са направени от качествени материали и се извършва нужното опъване на веригата, както и навременното смазване на верижната предавка, то нуждата от подмяна на ангренажната верига ще е с подмяната на двигателя.

Или животът на една верига се определя от: качеството на веригата,правилното опъване и доброто смазване на верижната предавка.

Кога се сменя ангренажна верига?

Ангренажната верига работи в условията на работа на двигателя. С течение на времето тя се износва. Например може да се счупи едно от звената на веригата и тя започва да приплъзва, а това при твърдата връзка с другите детайли е достатъчно за излизането на цялата система от строя. Едно скъсване на веригата може да доведе до изкривяване на клапаните. При дизеловите двигатели освен това може да се счупи и разпределителния вал.

По време на работа веригата е в огънато положение и постоянно се нагрява. Това води до разтягане и провисване, което се отразява и на здравината. Съединенията на отделните звена се износват и тя започва да прескача зъби. Или причината за скъсването е износване.

Визуално да се определи износването на веригата е невъзможно, както и по издавания звук при работа. Най-точно това се отчита при диагностика със стенд. Експлоатационният срок зависи от съответния двигател на автомобила, условията на експлоатация и пробега.

Заводът производител дава ориентировъчно предписание на колко километра се сменя ангренажна верига и за различините автомобили те са много различни от 100 000 до 400 000 километра. Но в реални условия е възможно тя да се амортизира много по-бързо в зависимост от условията на експлоатация и климата.

Симптоми за износване на веригата:

  • Нестабилен празен ход в резултат от изместване на фазите на газоразпределение.
  • Шум от ангренажната верига като чукане и тракане на ангренажна верига при празен ход и ниско налягане на маслото.
  • Максимално положение на опъване на обтегача.
  • Износени зъби на зъбното колело.
  • Съответстващи грешки на сензора на фазите при диагностициране със стенд.
  • Намаляване на мощността.
  • Изпускането на гъст дим през ауспуха.
  • Повишаване на работната температура на двигателя.
  • Появявят се странни звуци в заглушителя.

Всички тези показатели могат да са признаци за износена ангренажна верига, но могат да са и от друга повреда. При появата на който и да е от тях е добре да се направи диагностика на стенд и да се установи причината за отклонението.

Повечето нови автомобили са оборудвани със специални индикатори, които съобщават при грешки в работата на газоразпределителния механизъм. При отчитане на на износване на веригата е добре тя да се смени незабавно, защото при скъсване последиците са пагубни за двигателя.

Ангренажна верига смяна

Смяна на ангренажна верига се извършва задължително в автосервиз. Процедурата е достатъчно сложна и отговорна и трябва да се извърши от добри специалисти с необходимото оборудване. Правилното поставяне и зацепване на ангранажна верига е от съществено значение за работата и живота на двигателя.

При подмяната на веригата задължително се сменят зъбните колела и обтегачите с нови или се прави смяна на ангренажна верига комплект. В Авто Бим БГ ви предлагаме комплект ангренажна верига, в който са включени освен ангранажната верига и зъбните колела, обтегачите и всички необходими уплътнители и гарнитури за подмяната. За да извършите смяна на ангренажна верига на Опел, смяна на ангренажна верига Нисан, смяна на ангренажна верига Мерцедес или на каквито и други коли с ангренажни вериги е добре да закупите оригинални авточасти с доказано качество и произход. Ангренажът е много важен механизъм в автомобила,от работата на който зависи работата и състоянието на всеки двигател.

Публикувано на: г.


Защо е важно обслужването и смяната на ангренажна верига?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории