Продуктов номер
Каталог по марки
Как да почистим дроселова клапа?
Дали ще се ориентирате сами каква е причината или ще посетите автосервиз зависи от вас и от това доколко познавате автомобила си.
При повишен разход на гориво, движение с придърпвания, нестабилна работа на празен ход и трудно запалване на двигателя е напълно възможно всички тези проблеми да са резултат на замърсена дроселова клапа. Почистването и ще отнеме около час като може да се доверите на професионалист или да се справите сами.
Какво е дроселова клапа?
Дроселовата клапа е част от системата за образуване на горивовъздушната смес. Тя регулира количеството свеж въздух, постъпващ във всмукателия колектор на автомобила. Разположена е между въдушен филтър и всмукателен колектор.
При натискане на педала на газта, клапата се отваря и пропуска въздушен поток към двигателя. Колкото по-силно се натиска педала на газта, толкова повече се отваря дроселова клапа и повече въздух се подава към горивото. Във всмукателния колектор се образува смесването на горивото с въздуха, след което постъпва в двигателя.
В по-старите и евтини автомобили е поставена механична дроселова клапа. Тя лесно се диагностицира, демонтира и почиства. Повечето съвременни автомобили са оборудвани с електронна дроселова клапа. Диагностиката и ремонта са по-сложни.
Причини за замърсяване на дроселова клапа
- Замърсен въздушен филтър - постъпващия въздух от атмосферата съдържа прах, твърди частици и други замърсители, които преминават през въздушния филтър.
- Попадането на моторно масло върху клапата спомага замърсяването да полепва по нея.
- Причина за замърсяване на дроселовата клапа може да е и износването на цилиндров блок и буталата на двигателя.
- Нискокачествено гориво.
- Замърсен горивен филтър.
- Неизправна система за вентилация на картера, което води до полепване на маслени пари върху клапата.
- Неизправна изпускателна система - върху клапата попадат продукти на горенето и се наслояват.
Трябва да отбележим, че съществуват и конструктивни причини за замърсяване на дроселовата клапа, особенно при новите автомобили. Много производители в съответствие с екологичните норми предприемат конструктивни решения, които замърсяват дроселовата клапа като:
- Вентилацията на газовете от картера, които се отделят от маслото в маслоотделител и попадат през дроселовата клапа във всмукателната система на двигателя.
- Рециркулацията на отработените газове, които посредством EGR клапан отново преминават през дроселовата клапа във всмукателния колектор.
В резултат на замърсяването клапата периодично ще блокира. Натрупалият се нагар ще пречи на пълното затваряне и клапата ще пропуска повече въздух, което ще доведе до неправилна работа на двигателя.
Замърсена дроселова клапа - симптоми
Замърсяването на дроселовата клапа и образуването на отлагания по нея не винаги нарушават нормалната и работа. Проблеми може да има от неизправен датчик дроселова клапа, в задвижването и други.
- Трудно стартиране на двигателя, даже при подгрят двигател.
- Загуба на мощност и динамика - при автомобили с голям обем на двигателя.
- Нестабилна работа на двигателя на празен ход.
- Задържане на оборотите при отпускане на педала на газта.
- Повишен разход на гориво.
- Придърпвания при работа на малка скорост.
Замърсената дроселова клапа може да се установи лесно, след като се отстрани тръбопровода и се огледа състоянието и. При проблеми с електронна дроселова клапа по-добре се обърнете към автосервиз, където да извършат почистването.
Дроселова клапа почистване
При почистване на дроселова клапа трябва да се обърне внимание на датчика за положение на дроселова клапа и регулатора за празен ход. Те подсигуряват плавно стартиране на автомобила от място и поддържането на оптимални обороти на вала в зависимост от натоварването на бордовия компютър.
Съществуват много добавки, които почистват всмукателната система и в частност дроселовата клапа без сваляне в процеса на експлоатация на автомобила. Такива са:
- Mannol за почистване на карбуратор, която се добавя към горивото.
- Bardahl - почистване на карбуратори - добавя се към горивото.
- Pro tec - спрей за почистване на дроселова клапа и всмукателен колектор - впръсква се в всмукателния колектор, където се превръща в пара и разтваря всички отлагания по системата.
- Motip - спрей за почистване на карбуратори без демонтаж. Подходящ за почистване на цялата всмукателна система.
- Caramba - препарат за почистване на дроселова клапа и всмукателна система.
Най-добре дроселова клапа почистване се извършва когато е свалена. Освен почистването при демонтирането се проверява състоянието и на останалите части като уплътнители и други.
Как се сваля дроселова клапа?
- Демонтаж на клапата се извършва като първо се сваля въздушния шланг, свързващ въздушния филтър с клапата. За целта се отвъртат болтовете, които държат корпуса на филтъра към двигателя и да се свали тръбопровода.
- Проверява се състоянието на гумените уплътнения, които с времето стареят и се износват и това създава луфт и вибрации в корпуса на въздушния филтър.
- Проверява се закрепването на въздушните шлангове. Когато шланговете не са добре пристегнати се всмуква въздух през тях. Между корпуса на филтъра и дроселовата клапа има гумен пръстен, който е добре да поставите на филтъра.
- От механичната клапа трябва да се свали лоста на газта. За това е необходимо да го повдигнете и изнесете в страни.
- Свалят се клемите на регулатора на празен ход и датчика за положението на клапата.
- Свалят се фиксиращите скоби и се изважда дроселовата клапа.
- За да се предотварти попадане на замърсяване във всмукателния колектор, той трябва да се запуши или покрие с кърпа или друго подръчно средство.
Как да почистим свалена дроселова клапа?
Монтиране на дроселова клапа
- Първо се поставя регулатора за празен ход.
- След това клапата се поставя на мястото си и се фиксира.
- Поставя се щангата на газта, като крайщата се смазват. Ходът на щангата се проверява ръчно.
- След това се поставя тръбопровода на въздушния филтър и се затяга към клапата и филтъра.
Настройка на регулатора на празен ход
След почистването и поставянето регулаторът на празен ход трябва да се регулира, за да няма проблеми след почистване на дроселова клапа.
- При механична дроселова клапа за целта се свалят клемите на акумулатора за 15 минути, след което се поставят и двигателят се запалва. В течение на десет минути той трябва да работи на празен ход. След това двигателят се спира за десет секунди и отново се запалва. След достигане на работна температура автомобилът е готов за експлоатация. Не се стряскайте ако имате проблеми с оборотите. Това се получава, защото датчикът се настройва към работата и не заема веднага нужното положение.
- При дроселова клапа с електронно управление регулирането се извършва като двигателят се загрява до работна температура, след което се спира за десет секунди. След това за три секунди се включва запалването и се правят пет натискания на педала на газта. След няколко секунди педалът се натиска до край и се държи в това положение докато индикаторът Check Engine не започне да свети постоянно. След това педалът се отпуска и двигателят се запалва.
На колко време се почиства дроселовата клапа?
Това зависи от стила на каране и експлоатационните условия. Когато автомобилът се кара на високи обороти и в трудни условия, дроселовата клапа може да се задръсти на 50 000 километра пробег. Обратно при спокойно шофиране е достатъчно да се прегледа на 100 000 километра.
Но при проблеми с двигателя, клапата може да се замърсява много бързо до отстраняването на неизпровността и възстановяването на нормалната работа.
Какво не трябва да се прави при почистване на дроселова клапа?
Ако все пак решите да почистите дроселовата клапа сами ето какво не трябва да правите:
- Не трябва да сваляте дроселовата клапа когато не сте сигурни, че тя е причината за неизправността.
- Не се опитвайте да почистите възела без демонтаж с неподходящи средства.
- Не използвайте за почистването твърди четки и други материали, които ще наранят покритието на клапата.
- Не премахвайте специалното покритие по вътрешните стени на корпуса и клапата.
- Не действайте със сила, защото това може да повреди клапата и датчика за положението и.
Задължително след почистване направете регулиране или настройка на оборотите.
Как да удължим живота на дроселовата клапа?
Когато покритието на клапата е повредено, то е добре да се възстанови, защото защитния слой предотвартява натрупването на прах и удължава експлоатационния срок на възела.
За целта се използват специални антифрикционни материали на основата на молибденов дисулфид. Те са в течно или аерозолно състояние, което се нанася няколко пъти с промеждутъчно съхнене. В резултат се получава защитен слой, който защитава от образуването на нагар, триене и износване.
Добре е на всеки 5000 километра пробег да се използва добавка за почистване на дроселова клапа. Това ще поддържа клапата в добро състояние за дълго време.
Публикувано на: г.
Статии
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
- » Какво може да направим за автомобила си през есента?
- » Как се почистват автоклиматици?
- » Какво е интериор на автомобила и какво може да се смени в него?
- » Какво да направите когато колата прегрее?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.