Как да подготвим спирачките за зимата?

Arc_disc-brake-and-pads-on-a-vehicle-jpg_articleId_86-1.jpg

Ниските температури и лошите метеорологични условия през зимата са предизвикателство за всяка спирачна система

Шофирането по заледени и заснежени пътища натоварва спирачната система повече, а това води до по-бързо износване на елементите и. От друга страна зимните условия изискват изправни спирачки, за да се справите с хлъзгавата пътна настилка и да сте в безопасност.

Какво може да направите сами за спирачките на вашия автомобил?

  • Проверете нивото и състоянието на спирачната течност в казанчето. Нивото трябва да е в определените граници, а сама течност да е бистра и без мътни утайки. Не оставяйте мръсна спирачна течност в системата. Дори да не замръзне, замърсяванията ще затрудняват работата на системата. Затова е добре тя да се смени с нова. За целта посетете сервиз, където ще промият системата под налягане, ще налеят новата течност и ще обезвъздушат. Доливането на нова спирачна течност няма да подобри старата.
  • Огледайте за течове от спирачната система ако нивото течност е намаляло в казанчето. Но дори нивото на спирачна течност да е в нормите, огледайте за течове върху спирачните дискове и накладки. Попадането на масло, хидравлична течност или антифриз върху накладките ги поврежда и те трябва да се сменят.

Какво е добре да направите в автосервиз?

  • Проверете състоянието на накладките и спирачните дискове. За целта трябва да се свалят колелата на автомобила и е добре да го направите в автосервиз на подемник.
    • Колко често да се сменят едни накладки зависи от това как използвате колата си, маниера ви на спиране, от вида гуми, от марката накладки. Освен това влияние оказват климата, пътните условия и сезона. Една нова спирачна накладка е с около 12 мм триещ материал(феродо или друг), който в процеса на работа се износва и при намаляване до 3-4 милиметра се сменят с нови.

      Средно това може да се случи след около 80 000 километра пробег или ако накладките имат вградени пластини за известяване, те започват да "свирят". Също така износването на накладките трябва да е равномерно.

    • Оглеждат се спирачните дискове за надирания и изкривяване. Ако има драскотини е възможно изглаждане на повърхността на струг, но ако дискът е изкривен е необходимо да се смени с нов. Както при накладките и при спирачните дискове износването зависи от експлоатационните условия и маниера на шофиране.

      При често рязко спиране и системно претоварване на автомобила средно животът на спирачни дискове е до 40 000 километра пробег. Съответно при спокойно каране и плавно спиране, те могат да работят от 100 000 до 150 000 километра. Износването на спирачния диск е обозначено на него като минимална дебелина. Максималното износване е от 2 до 3 мм от началния размер на диска. Широчината на пукнатините и драскотините по един спирачен диск не трябва да е по-голяма от 0,01 мм.

  • Проверете работата на спирачните апарати и цилиндри, когато колелата са свалени. Огледайте за теч от уплътненията им, както и за скъсани и напукани маншони на спирачни цилиндри. Ако спирачен апарат или цилиндър не работи ефективно, то това се усеща при спиране с: дърпане на страни, мек спирачен педал, придърпване на спирачките, необходимо по- голямо усилие при спиране или блокиране на спирачките при силно натискане на педала.

    Неравномерното износване на накладките също е признак за неизправен спирачен апарат или цилиндър.

    Животът на спирачните апарати зависи както от вида и модела им, така и от редовното техническо обслужване и смазване, и навременната смяна на уплътнители, маншони и други дефектирали авточасти.

  • Огледайте всички спирачни маркучи за: теч на спирачна течност, напуквания, деформации, издуване и прегъване. Но колкото и добре да изглежда визуално един спирачен маркуч, след 100 000 километра пробег трябва да се смени. Смяната им се извършва като се сменят и двата спирачни маркуча на ос.

    Като елементи от спирачната система, състоянието на спирачните маркучи е от съществено значение за работата и. Един спукан спирачен маркуч по време на движение блокира работата на спирачките и сериозна заплаха за безопасността ви.

  • Проверете работата на спирачната помпа, а също и уплътненията и. Състоянието на спирачна помпа се усеща при спиране по твърдостта на спирачния педал, така че лесно може да се установи неизправност.
  • Почистете спирачната система. При движение по спирачните апарати попада вода, прах, песъчинки и кал, които затрудняват работата им и ги повреждат. Затова е добре периодично да почистват.
  • Направете диагностика и сервиз на ABS системата при светване на контролната лампа на арматурното табло. От нея зависи ефективното спиране на автомобила. Диагностиката включва: прочитане на грешките със скенер, тест и пътна проба, проверка на датчиците на колелата, проверка на проводниците и съединенията. Освен това се проверява за луфтове в лагери на главини и полуоски, което също може да изкриви сигнала на датчиците.
  • При наличие на износване или течове е добре износените части да се сменят или ремонтират. Ниските температури, препаратите, с които се обработват пътищата и допълнителната спирачна сила, необходима при спиране през зимата, могат да повредят износените елементи на спирачките.

    Ето защо редовните проверки на спирачките и навременната смяна на спирачните накладки са от съществено значение, за да поддържате вашия автомобил изправен, сигурен и безопасен особено през зимата.

Публикувано на: г.


Как да подготвим спирачките за зимата?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории