Как правилно да изберем джанти?

Arc_djanti-jpg_articleId_42-1.jpg

Автомобилните джанти с автомобилните гуми привеждат в движение транспортните средства. Всички джанти се монтират към главините с болтове или шпилки.

За да изберете правилно джантите трябва да знаете размера, качеството и експлоатационните характеристики.

Какви са размерите на джанта?

Към основните размери на джанти се отнасят PCD, монтажен диаметър, ширина на джантата, DIA и офсет(ET).

  • PCD - това е диаметърът на окръжността, върху която са разположени центровете на монтажните отвори на джантата и броят им. Например 112 х 5 означава, че диаметъра, на който са разположени центровете на отворите за монтажните болтове за джанти е 112, а броят им 5. Този диаметър е основен при монтажа на болтовете и не трябва да се монтират джанти с различен диаметър, дори на един, два милиметра. В противен случай към главината ще се притегне напълно само един болт, а останалите поради несъосие няма да бъдат добре притегнати, което ще доведе до вибрации и повреда на джантата.

    За да сте сигурни при подмяна на джанти трябва да знаете как да изчислите PCD по разстоянието между монтажните отвори.

    • При монтаж с три болта - взема се разстоянието между центровете на два отвора и се умножава по 1,155.
    • Когато монтажните отвори са четири се взема разстоянието между два съседни отвора и се умножава по 1,414 или се измерва разстоянието между два противоположни, което всъщност е PCD.
    • При пет монтажни отвора разстоянието между два съседни се умножава по 1,701.
    • При шест монтажни отвора се измерва между центровото разстояние между два противоположни отвора. Това е в сила за всички четни монтажни отвори.
  • Диаметър на джантата - работният диаметър на джантата, върху който ляга гумата.
  • Ширина на джантата - разстоянието между вътрешния и външния борд на джантата. Обикновенно обозначението изглежда така: 5 х 14, където 5 е ширината на джантата в инчове, а 14 е диаметъра в инчове.
  • DIA - това е диаметърът на централния отвор на джантата. При подмяна с неоргинални джанти този отвор може да е по-голям от оригиналния.
  • Офсет на джанта (ET) - ако през джантата прекараме средна вертикална равнина, то разстоянието в милиметри от нея до повърхността, която ляга на главината е така наречения офсет на джантата. Той може да бъде нулев, положителен и отрицателен. При нулев офсет двете равнини съвпадат. Когато офсетът е положителен, колелото влиза навътре под автомобила, а ширината между колелата намалява. При отрицателен офсет или минусови джанти колелата изпъкват, а разстоянието между тях е по-голямо, което прави автомобила по-устойчив. Но всяко изменение води до влошаване на управляемостта и увеличаване на натоварването на лагерите на главините и окачването.

Видове автомобилни джанти

Автомобилните джанти се изготвят от стомана и някои леки сплави. Съществуват няколко технологии за производство на джанти. Това са щамповани от стомана, лята сплав, кована сплав и сглобяеми.

  • Стоманени джанти или железни джанти - те се изготвят чрез щамповане на заготовки от листова стомана. Отделно се пресова централната част и ръба на джантата. Двете части се заваряват, изпитват и върху тях се нанася антикорозионно покритие.

    Предимствата на стоманените джанти, освен че са най-евтини са в здравината и способността да поемат удари при аварии. Тези джанти не се пукат, а деформират и така предпазват окачването от по-тежки повреди. При изкривена джанта, тя може да се изправи със специално оборудване за изправяне на джанти в сервиз.

    Недостатъците са голямото тегло и неустойчивостта на корозия. Една стоманена джанта е с 15 до 20% по-тежка от лята и с 30 до 40% от кована. По-голямото тегло оказва влияние върху по-бързото износване на лагерите и ходовата част. Освен това са с по-лош външен вид от останалите и за подобряването му се използват капачки за джанти

  • Лeти джанти - те са произвеждат от сплави на алуминий(алуминиеви джанти), магнезий и титан. Произвеждат се по технология за леене под ниско налягане. Отличават се с красиви и разнообразни дизайни.

    Лятите джанти са по-дебели от щампованите, затова за монтирането им трябват по-дълги болтове. Те са по-леки от стоманените и това подобрява динамиката на автомобила.

    Недостатък е високата цена и факта, че не се възстановяват. При удар се пукат и трябва да се подменят.

  • Ковани джанти от леки сплави - тези джанти са най-здрави от всички. Даже при силен удар не се пукат, а само се деформират. Направени са от твърди изковки от сплави, чрез метода на последователно горещо щамповане. В резултат на деформацията структурата на метала става влакниста и много здрава. След коването, заготовката се подлага на струговане и фрезоване. Готовата джанта се получава от една заготовка без заваръчни операции.

    Кованите джанти притежават голяма якост. Те са по-леки от стоманените и летите джанти.

    Недостатъците са във високата стойност, която се определя от големия разход на скъпи метали. Само 30 до 40% от заготовката на една кована джанта се използва, другото е отпадък при обработката. Този голям разход на материали и голямата трудоемкост правят кованите джанти в пъти по-скъпи от останалите.

  • Сглобяеми джанти - всички детайли на сглобяемите джанти се изготвят отделно, което позволява да се създаде индивидуален дизайн. Те се състоят от борд, лицева част, бедлокове (beadlock), тайърлок (tirelock) и болтове за сглобяването на отделните части.

    Бедлок е специален борд, който се поставя на джантата от вътрешната и външна старана с болтове. Той не позволява на гумата при ниско налягане или ударни натоварвания да излезе от джантата. Това е пръстен, който като диаметър е по-широк от джантата.

    Тайърлок е камера с високо налягане, монтирана вътре в колелото с цел да не допусне изместване на джантата спрямо гумата и разглобяването им. Тя предотвартява повреда на джантата при шофиране с гума с ниско налягане.

    Предимство на тези джанти е, че различните детайли могат да се изготвят от различни материали, както и да се подменят по отделно.

    Недостатък на сглобяемите джанти е високата цена, но все пак намират приложение в луксозни, военни и спортни автомобили.

Как да изберем джанти за конкретен автомобил?

Джантите трябва да отговарят на изискванията на производителя на автомобила. Тези изисквания са описани в сервизната книжка на автомобила, на стикер на вратата на шофьора или в сайта на производителя. Това обикновено е буквено-цифров код във вида например: 8Jx19H2 PCD5x108 DIA75 ET45, където:

  • 8 е ширината на джантата в инчове.
  • J е вида на конструкцията на страничния ръб на джантата. В зависимост от вида тази буква може да е L, JJ, K или JK.
  • 19 е диаметъра на джантата в инчове.
  • H2 определя вида на гърбиците, които държат безкамерните гуми. В случая те са две, разположени от двете страни на диска. Те могат още да са:
    • H - Hump само от едната страна.
    • FH - Flat Hump - с плоска форма.
    • AH - Asymmetric Hump - с асиметрична форма.
  • PCD5x108 е броя на болтовете и диаметъра на центровете на монтажните отвори, на който са разположени.
  • DIA75 е диаметъра на централния отвор.
  • ET е офсета на джантата, който в случая е положителен и е равен на 45 мм.

Възможна е и следната съкратена индексация: 8х19/5х108 d75 et45, което на практика е същото.

Кои параметри можем да променим при избор на джанти?

Най-добрият избор е джанти, които напълно отговарят на оригиналните, но ако все пак решите да промените нещо, то трябва да е в следните параметри:

  • Диаметър на джантата - може да се избере по-голям диаметър или по-малък. И в двата случая има и предимства и недостатъци:
    • По-голям диаметър джанти с нископрофилни гуми - това дава по-добра управляемост и увеличава сцеплението с пътното покритите. Но увеличава натоварването на окачването и главината, а също има голяма вероятност и от повреда на джантата, особено при движение по изровени пътища.
    • По-малък диаметър джанти с високопрофилни гуми - това създава комфорт при движение, но възможно е в джантата да не побере спирачния диск, главината и супорта. Освен това се затруднява управляемостта и устойчивостта на автомобила.
  • Ширина на джантата - допустимото отклонение е от 0,5 до 1 инч при диаметър от 14 инча и от 1 до 1,5 инча при диаметър над 15 инча. При по-голямо отклонение, гумата ще бъде или по-напомпана или недостатъчно напомпана, което ще се отрази на управляемостта и устойчивостта на автомобила. Ако търсите подходящи джанти за определен вид гуми(gumi), то тогава трябва да знаете, че ширината на джантата трябва да е с 25 до 30% по-малка от ширината на профила на гумата.
  • Диаметърът на централния отвор може да е малко по-голям от диаметъра на главината, но не по-малък. При по-голям диаметър за монтаж и балансиране се използват допълнителни втулки за джанти.

Кои размери трябва да спазим точно при избор на джанти?

Това са:

  • Брой на монтажните отвори.
  • Диаметърът на центровете на монтажните отвори трябва да съвпада напълно. Дори един милиметър разлика оказва влияние върху пълното притягане на болтовете. При движение такова колело ще бие, а не затегнатите гайки за джанти може сами да се развъртят.
  • Офсетът трябва да е същия с точност до 1 милиметър. При неспазване на това изискване се натоварва окачването и гумите се износват преждевременно.

Какви джанти да изберем?

Това зависи от вашите предпочитания, експлоатационни условия, климатичните условия и най-вече изискванията на производителя на автомобила.

  • Ако държите преди всичко на безопасността и дългия живот на механизмите и детайлите в автомобила, то изберете размери джанти, които отговарят на всички технически характеристики, изисквани от производителя. Така ще увеличите експлоатационния срок на окачването и ще си гарантирате добра устойчивост на автомобила на пътя.
  • При често движение по лоши или черни пътища най-добре изберете стоманени джанти, отговарящи на техническите изисквания на производителя.
  • Ако се движите по добре поддържани пътища и държите на скоростта, то по-добрият вариант са лети джанти.
  • Ако имате възможност и средства най-добрия вариант са кованите джанти, които ще ви служат дълго и безпроблемно.

Някои специалисти препоръчват стоманени джанти за зимата и лети джанти за лятото. Удачен е вариантът с два комплекта джанти. Зимни гуми със стоманени джанти и летни гуми с лети алуминиеви джанти. Така не се налага монтаж и демонтаж на зимни или летни гуми, а подмяната се извършва бързо.

Изборът на правилните джанти оказва влияние не само на експлоатационните характеристики на автомобила, но и на безопасността на движение. Най-оптимални са тези параметри, които са предписани от производителя на конкретния автомобил.

Публикувано на: г.


Как правилно да изберем джанти?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории