Кога и защо се проверява нивото на двигателното масло?

Arc_Proverka_na_dvigatelno_maslo-jpg_articleId_38-1.jpg

Двигателят е сърцето на автомобила. За да работи дълго и ефективно е необходимо да се извършва редовно техническо обслужване. Част от техническото обслужване на всеки двигател е проверка на масло и смяна на двигателно масло при необходимост. Смазването на двигателя е определящо за неговата работа, но не всички водачи на автомобили са наясно с начина на проверка на масло и неговата подмяна.

Затова в следващите редове ще ви запознаем с отговорите на следните въпроси:

  • 1. Как се извършва проверка на масло на двигател?
  • 2. Кога трябва да се проверява двигателното маслото?
  • 3. Какви са последствията при недостатъчно или излишно масло за работата на двигателя?
  • 4. Как се долива масло в двигател?

Как се извършва проверка на масло на двигател?

Нивото на моторно масло се проверява посредством предвидената за целта нивомерна пръчка, която е поставена на всеки двигател. Ръкохватката на пръчката е в ярък цвят и се забелязва при отворен капак двигател. На самата нивомерна пръчка са отбелязани минимално и максимално ниво. Това са границите, в които трябва да се намира нивото на масло двигател.

За измерване на нивото на двигателно масло са необходими освен нивомерна пръчка и чист парцал, който не оставя власинки и хартиени кърпи

Необходимо е автомобилът да е паркиран на равна повърхност, след което се прави следното:

  • Първият въпрос, който възниква е при топъл или студен двигател да се извърши замерването. Отговорът най-точно дава производителят на автомобила в инструкциите за експлоатация. Преобладава мнението, че е по-добре измерването да се извърши след работа на двигателя, защото вискозитетът на маслото ще е по-нисък.
  • Маслото трябва да е равномерно разпределено, затова след спирането на двигателя трябва да се изчакат 10-15 минути.
  • Отваря се капака на двигателя и се издърпва нивомерната пръчка. По следите от масло по пръчката се оценява цветът и консистенцията на маслото. Ако двигателното масло е с жълтозелен оттенък, то състоянието му е задоволително и не е необходима смяна на маслото. При тъмно кафяв до черен цвят, маслото трябва да се смени.

    Важно е самото масло да се помирише и при наличието на мирис на гориво или изгоряло това е признак за неизправност на двигателя и е добре да се направи диагностика. Много бързото или много бавно стичане на маслото по пръчката също може да е признак за неизправност. Мътното масло независимо от цвета също говори за неизправност в двигателя.

  • След това се отчита нивото моторно масло. След изтриване на пръчката е добре отново да се провери нивото. При отчитане на нивото в границите между минимална и максимална стойност, маслото в двигателя е достатъчно. Ако е извън границите на нормалното е необходимо да се вземат мерки.
  • Добре е да се погледне и капачката за доливане на масло - по нея не трябва да има отлагания, нагар или други замърсявания.

Кога трябва да се проверява двигателното масло?

Проверка на нивото на масло двигателно се извършва когато:

  • На определен период от време, независимо от това дали е експлоатиран автомобилът или не. Възможна е появата на теч от различни уплътнения и маркучи. Затова е добре веднъж седмично да се провери нивото на маслото.
  • При продължителен пробег, на всеки 1000 до 2000 километра, ако производителят не е предписал друго.
  • Ако предстои дълъг път задължително се проверява нивото и състоянието на двигателното масло.
  • Когато купувате автомобил на старо.
  • При забелязване на проблеми с двигателя като: странични шумове, намаляване на мощността, мирис в купето, промяна в налягането на цилиндрите и други.
  • При наличие на маслено петно под автомобила - това говори за теч на масло от някоя от системите.

Колкото по-стар е един автомобил, толкова по-често е добре да се проверява маслото в двигателя.

Какви са последствията при недостатъчно или излишно масло за работата на двигателя?

  • Недостатъчно масло в двигателя - всеки двигател по време на експлоатация изразходва масло. Ако разходът е в допустимите граници това е нормално. Но с времето маслото става недостатъчно и това пречи на работата на двигателя.

    Много съвременни автомобили са оборудвани с турбокомпресор и ако при малки и средни натоварвания няма разход на масло, при тежки натоварвания е точно обратното.

    Нивото на маслото пада и при агресивно градско шофиране с често форсиране и спиране, а също при продължително шофиране на високи обороти.

    При увеличено натоварване, маслото попада в горивната камера и изгаря с горивото, а това намалява количеството му. Когато маслото е по-малко от необходимото, то двигателят работи без масло. Смазването на отделните възли е лошо и възниква сухо триене, което предизвиква бързото им износване. Първи се повреждат коляно мотовилковият и газоразпределителният механизми.

  • Високо ниво на моторно масло в двигателя също води до различни повреди на системите. То прониква във вентилацията на картера, което води до неизправност в катализатора. Ако двигателното масло е минерално е възможно уплътненията на коляновия вал да се повредят от по-високото налягане. Проблеми с уплътненията при синтетичните масла се срещат по-рядко, но е възможно коксуване на двигателя и залепване на буталните пръстени.

Как се долива масло в двигател?

Когато двигателното масло е недостатъчно то следва да се долее. това се случва по следния начин:

  • Първо трябва да сте наясно какво моторно масло да изберем, за да подходящо за даден автомобил. Това може да проверите в ръководството за експлоатация. Освен това винаги доливайте на синтетично двигателно масло - синтетично и на минерално масло съответно минерално. Смесването на синтетично и минерално масло е забранено. При полусинтетичното видът масло не е от значение. Ако не сте сигурни за вида и марката на маслото в автомобила някои производители предлагат специално двигателно масло за доливане.
  • Капачката за доливане е обозначена с надпис "Oil Fill" или друга маркировка.
  • Доливайте по-малко на интервали, защото маслото се стича бавно, поради големия си вискозитет.
  • Проверявайте нивото на маслото и ако е необходимо отново доливайте докато нивото влезе в границите на нормалното.

Всеки производител на автомобили дава предписание за това дали да се извърши доливане на масло топъл двигател или на студен. Предписанията за отделните автомобили са различни. Но трябва да се отбележи, че доливане на масло студен двигател при проверка ща покаже по-малък резултат. Затова е добре да се покара автомобила няколко километра, за да загрее двигателят и маслото да стане по-течно, да се разнесе равномерно по системата и след това да се провери.

Препоръчва се в багажника на автомобила винаги да има литър масло за двигател за доливане.

Проверката на маслото е важна част от техническото обслужване на всеки автомобил и може да се извършва напълно самостоятелно Достатъчно е да спазвате тези няколко прости правила.

Публикувано на: г.


Кога и защо се проверява нивото на двигателното масло?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории