Електронни системи в автомобила

Arc_elektronni_sistemi-jpg_articleId_35-1.jpg

Използването на електронни системи в съвременния автомобил не го превръща в робот. Главната роля си остава на шофьора, който трябва да преценява обстановката и възможностите на своя автомобил.

Електронните системи се монтират в автомобила с цел да се облекчи шофирането и да се коригират някои дребни недостатъци. Те са част от така наречената активна безопасност на автомобила и се обозначават като: ABS, HDC, ASR, MSR, ESP, EBD, EDS и други.

ABS (anti-lock braking system) - антиблокираща спирачна система

Действието на антиблокиращата спирачна система е да предотварти блокирането на колелата на автомобила, за да запази неговата устойчивост и управляемост. Това се случва благодарение на електронен блок за управление, който отчитайки блокирало колело подава сигнал за отваряне на клапана на хидравликата на спирачките към колелото, което намалява спирачната сила и колелото започва да се върти. Така се постига добро сцепление с пътя и възможност за устойчиво спиране и маневриране на автомобила.

ABS система (ABS system) подсигурява безопасно спиране на платно с различно сцепление и помага на водача да запази контрол над автомобила.

Съвременните ABS системи отчитат скоростта на въртене чрез сензори и датчици и на четирите колела в автомобила.

HDC (Hill Descent Control) - контрол за спускане по хълма.

Система за контрол на тягата при спускане по стръмни и хлъзгави склонове. Работи като ограничава двигателя и спира колелата. Използва се само педал на газта, без да се натиска педал на спирачка, но с фиксирано ограничение на скоростта до 7 км/ч.

Когато пускате педала на газта при наклон на спускане, автомобилът обикновено се спира чрез двигателя. Той се стреми към ниски обороти на празен ход, така нареченото спиране на двигателя. Но колкото по-стръмно е пътното платно и по-голямо е натоварването на колата, толкова по-бърза е тя, въпреки спирането на двигателя.

Функцията HDC компенсира това с автоматичната намеса на спирачките. Спирачната система в този случай осигурява ниска равномерна скорост, което позволява на водача да се фокусира върху управлението на автомобила.

HDC се активира от бутон на конзолата за управление, което се идикира със светеща лампичка при работа. При механична скоростна кутия функцията се включва при първа или задна скорост, а при автоматична скоростна кутия предавката 1 или R се избира ръчно. Системата не може да бъде активирана при позиция D на автоматичната скоростна кутия.

При активиране на системата може да има забавяне от натискане на педала на газта и реакцията на двигателя.

Всички стопове се включват автоматично при работа на системата, а водачът може да спре автомобила по всяко време с натискане на спирачен педал.

Системата може да бъде изключена по всяко време, като при изключване при слизане по наклон, спирачния ефект постепенно ще намалее.

ASR (Engine-Slip Regulation)- управление на хлъзгането на колата

Система за контрол за сцеплението или система за контрол на теглителната сила, известна още като противобуксуваща система. Инициира се също с ASC, ETC, ESR, TCS (Traction Control System), STC, TRACS

Това е система, която предотвартява загубата на триене между отделните гуми и пътната настилка при по-голям въртящ момент при хлъзгава настилка.

Целта на ASR система (ASR system) е да подсигури устойчивост на автомобила при потегляне по хлъзгав път или при изкачване на стръмна хлъзгаща повърхност. Избягването на превъртането на колелата се осъществява благодарение на преразпределението на въртящия момент на двигателя към тези колела, при които сцеплението е най-добро с пътя.

Когато задвижващите колела буксуват, се получава разлика в оборотите и управляващият блок намалява подаването на гориво към цилиндрите.Системата функционира при скорост до 40 км/ч.

При автомобилите с тракшън контрол има специална сигнална лампа на арматурното табло.

MSR (Motor Slip Regulation)- регулиране на двигателя при подхлъзване

MSR система (MSR system) е технология на Fiat, която се използва при дизелови автомобили с предно предаване за предотвартяване на блокирането на предните колела.

Ако водачът се движи в условия с лошо сцепление, системата MSR се активира като въздейства на въртящия момент на двигателя и предотвартява блокирането на задвижващите колела.

Системата е полезна когато колелата много силно приплъзват или при рязко спиране на предавка. Тя функционира като въздейства на системата за управление на горивната помпа на дизеловия двигател.

ESP (Electronic Stability Program)- електронна стабилизираща програма

Среща се още като: VDC (Vehicle Dynamic Control), VSC(Vehicle Stability Control), DSTC( Dynamic Stability and Traction Control), DSC ( Dynamic Stability Control), ATTS и VSA(Vehicle Stability Assist).

Това е най-сложното устройство, което управлява работата на антиблокиращата и противобуксуващата система, както и на дроселовата клапа. Нарича се още електронна стабилизираща система.

Блокът за електронно управление получава информация от датчици, които следят работата на двигателя и трансмисията, скоростта на въртене на колелата, налягането в спирачната хидравлика, ъгълът на въртене на волана и завъртането на автомобила при завой. След оценка на информацията се изчислява усилието на спиране към всяко от колелата и към изпълнителните механизми се подава сигнал.

Процесорът на ESP е свързан с блока за електронно управление на двигателя, което позволява корекции на мощността и оборотите на коляновия вал и избягването на занасяне на автомобила в определени ситуации.

ESP система (ESP system) се включва и изключва чрез бутон на арматурното табло в повечето съвременни автомобили. При работа на системата свети индикатор.

EBD (Electronic brakeforce distribution) - електронно разпределение на спирачната сила

Това е електронна система за разпределяне на спирачните сили. Известна е още като EBV(Elektronische Bremskraftverteilung). Тя подсигурява оптимално спирачно усилие към всяко от колелата, в зависимост от конкретните пътни условия, скоростта и товара на автомобила.

Използва се винаги в комбинация с ABS. EBD система (EBD system) е в работен режим до сработване на ABS или когато тя не сработи, поради неизправност.

EDS (Elektronische Differenzialsperre) е система за електронно блокиране на диференциала

Предназначението на тази система е:

  • Повишава се безопасността на автомобила.
  • Подобряват се мощностните характеристики при лоши метеорологични условия.
  • Облекчава се стартирането на автомобила.
  • По-интензивен разгон.
  • По-добра мощност при изкачване.

Автомобилът се задвижва от колелата задвижващия мост. В много случаи задвижващите колела изминават различни по дължина пътища, например при завой, поради което оборотите също трябва да са различни. Разликата в оборотите се компенсира чрез работата на диференциала, който се намира между двигателните колела. Това позволява движението на автомобила да продължи с подходящо разпределение на въртящия момент при различни обороти на двигателните колела без приплъзване и допълнително износване на гумите.

EDS система определя ъгловите скорости на водещите колела, като непрекъснато ги сравнява. При несъвпадане на ъгловите скорости при буксуване на едното колело, последното се забавя, докато не изравни честотата на въртене с другото. При разлика в честотата на въртене около 110 об/мин системата се включва и действа до скорости от 80 км/ч.

При Mercedes тази система се нарича ETS (Electronic Traction System).

Публикувано на: г.


Електронни системи в автомобила

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории