Как се захващат амортисьорите и защо там нещо се чупи?

Arc_68777-jpg_articleId_72-1.jpg

Какво са амортисьори или амортисьорни стойки е ясно за всеки. Но въпросът е как и къде се монтират?

За какво служат амортисьорите?

Често се среща погрешното мнение, че амортисьорите са нужни за да не тресе колата и да вози меко и комфортно. Това не е точно така. За мекотата на возенето отговарят еластичните елементи - в случая пружините.

Амортисьорите изпълняват обратната задача - те гасят колебанията на купето, които се получават при работата на пружините. Ако няма амортисьори, то купето ще пружинира дълго, колелата ще подскачат по неравния път, а автомобилът ще стане неуправляем. Това се случва и при неизправен амортисьор.

Пружини се монтират лесно. Достатъчно е да се опрат на долния край на окачването(рамо или греда), а отгоре на купето. Когато имаме амортисьорни стойки е малко по-сложно, защото са обединени амортисьор, пружина и лост на окачването.

Захващането на задни амортисьори е по-опростено, отколкото при предните. Задните амортисьори работят само в една равнина, затова и конструкцията е по-елементарна. Предните амортисьори трябва да се въртят и около оста си, заедно с предните управляеми колела, а това изисква и по-сложно устройство. Това обуславя и разликата в монтирането на задните и предни амортисьори и стойки.

Как се захващат предните амортисьори?

Необходимостта при предни задвижващи колела, амортисьорите да се въртят около остта си обуславя и наличието на лагер. И точно такъв опорен лагер свързва стойката на амортисьора и купето. Обикновено това е лагер с много здрава касета, която трябва да издържа ударите на колелото и да ги предава на стойката. Горното окачване предна ос се закрепва за купето посредством метална чашка. През центъра на лагера преминава амортисьорния прът. Тази конструкция е характерна за окачване Макферсон.

Какво влияе върху износването на опорния лагер?

Както всеки лагер и опорния има определен експлоатационен срок. Вредно влияние върху него оказват прахът, пясъкът и останалата пътна мръсотия, от които не е напълно защитен. Освен това влияние оказват и тежките експлоатационни условия като системно претоварване и изровени пътища.

Състоянието на опорния лагер зависи и от изправността на окачването. Разбити втулки за носачи, шарнири и кормилни накрайници съкращават живота му.

Как да разберем, че опорния лагер е за смяна?

Първо се появява хрускане при завъртане на волана. Това е много точен признак за неизправност на опорния лагер. В добавка на хрускане, дрънчене и чукане при преминаване по неравности.

Това може да се провери като се вдигне капака на двигателя и се открие чашата с опорния лагер. Търсим защитна капачка, която при свалянето и се вижда пръта на амортисьора, който е монтиран на опорния лагер. Поставяме на него ръка и поклащаме автомобила, ако няма луфт всичко е наред. При наличието на луфт, лагерът трябва да се смени.

Пътуването с шум в опорния лагер е възможно, но не за дълго. Възможно е лагерът да се счупи внезапно и автомобилът да стане неуправляем, което да доведе да произшествие.

Опорните лагери на амортисьорите се сменят по двойки - от двете страни на предния мост, както между другото и повечето детайли по ходовата част. Изключение може да се направи при авария, която не е в следствие от продължително износване.

Как се захващат задни амортисьори?

Монтажът на амортисьорите при задно окачване е по-прост. При тях не е необходимо завъртане по собствената ос и лагери не са необходими. При горно окачване задна ос има чашка с гумен уплътнител и втулка. В нея е закрепен прътът на амортисьора.

Какви са възможните неизправности в горно захващане задна ос?

Ролята на гумения уплътнител е да гаси вибрациите, предавани от амортисьора на купето. Това е и слабото място на окачването. Уплътнителят може да се прокъса или отлепи от втулката.

Най-лошо е когато гуменото уплътнение се скъса напълно. Прътът на амортисьора не е фиксиран и започва да се мести в чашката. Получава се тропане, което се чува отзад в купето. Това се и случва на практика - свободният амортисьорен прът чука директно в купето.

Как да установим, че уплътнението на захащането е за смяна?

Ако повредата на гуменото уплътнение е все още малка, то откриването и по звука е трудно. Чукане все още не се чува, а звукът е неопределен все едно изпускане на въздух на мястото на края опората или като шляпане. Лесно може да се сбърка с повреден амортисьор.

Но когато опората се скъса - всичко е ясно, но късно. Тропотът е толкова силен, че възниква въпросът: може ли да се кара до сервиз или трябва пътна помощ? Въпреки грохотът е възможно да се стигне до сервиз и на собствен ход, стига да е много внимателно и по хубав път. Попадането в дупка може да доведе до пробиване на купето и допълнителни ремонти.

За какво да внимаваме?

Задните гумени уплътнители на амортисьорите, както и предните опорни лагери, се сменят едновременно от двете страни на моста.

При някои автомобили за предните и задни опори има една особеност - те могат да са в комплект с амортисьора или стойките. Така при необходимост от смяна трябва да се търсят аналози, защото оригинална част няма. Но това не е проблем, защото на пазара се предлагат достатъчно такива и винаги може да се замени само опората.

Във верига магазини за авточасти на Авто Бим БГ и онлайн ви предлагаме качествени опорни лагери и тампони. Разполагаме както с оригинални, така и с аналогови части за горно окачване на повечето марки и модели автомобили.

Публикувано на: г.


Как се захващат амортисьорите и защо там нещо се чупи?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории