Видове акумулатори и кой е най-подходящия за вашия автомобил?

Arc_carbatterymaintenance-jpeg_articleId_76-1.jpg

Акумулаторът е източник на ток , който прави възможно стартирането на всеки автомобил.

Затова той е един от най-важните елементи от устройството на колата. Една неправилна експлоатация може да повреди акумулаторната батерия много бързо и дори да я унищожи напълно. Но колкото и да се стараете, дори при най-идеалните условия на работа, батерията се износва. Рано или късно ще се наложи да я смените.

В процеса на търсене ще установите, че на пазара се предлагат различни по тип и цена акумулаторни батерии. И възниква въпроса: каква да избера? За да се ориентирате правилно трябва да сте наясно за типовете акумулатори и техническите им характеристики.

Какво представлява акумулаторната батерия за кола?

Въпреки, че външно акумулаторите изглеждат различно, устройството на всички е еднакво. Автомобилната акумулаторна батерия представлява кутия с шест клетки и електроди под формата на събрани в пакет пластини с положителен или отрицателен заряд. Клетките са запълнени с електролит, който е течен или гел.

Най-разпространени са киселинните батерии, в които електролита е сярна киселина. Те могат да отдадат силен ток за кратко време, който да завърти ефективно коляновия вал в момента на пуск на двигателя.

Характерни за тях са и вредните изпарения от реакцията на олово със сярна киселина. Затова кутиите им се изработват от здрава пластмаса, устойчива на сярната киселина.

Акумулаторните батерии се различават по състава на електродите и вида на електролита. Оловните пластини се покриват с различни вещества като: калций, антимон и други.

Какви видове акумулатори има?

Условно акумулатори за коли се разделят на: оловно кисели акумулатори с антимон, с ниско съдържание на антимон, калциеви, хибридни, гелови, AGM, EFB, алкални и т.н..

Освен това по вида на електролита те са: с течен електролит (мокри), гелови и сухи.

Оловно кисели батерии с антимон

Това е класическият вид акумулатор, с който са оборудвани всички автомобили в миналото. Оловните пластини съдържат повече от 5% антимон и в маркировката присъства знак Sb. Това се налага поради факта, че оловото е много мек метал, който може лесно да се разруши при външно въздействие. От друга страна покритието с антимон силно ускорява електролизата и водата започва бързо да кипи. Това води до оголване на електродите и отделянето им, което поврежда цялата батерия.

За да не се повредят този вид батерии трябва всеки месец да се проверява нивото и плътността на електролита в батерията, както и да се долива дестилирана вода при необходимост. Затова тези акумулатори се наричат обслужваеми.

Предимствата им са в ниската стойност, простота и устойчивост на дълбок разряд. Недостатъците са в големия саморазряд, слаб пусков ток, кратък срок на експлоатация и възможност от разливане. Но този вид акумулатори не се произвеждат вече.

Акумулаторни батерии с ниско съдържание на антимон

Те са подвид на оловно киселинните батерии с намалено количество антимон (не повече от 2 до 4%). Това намалява загубите от бързото кипване и проверката на нивото на електролита се извършва на по-голям период от време.

Предимствата на тези акумулатори е ниската цена и по-малкия саморазряд при съхранение. Освен това не са чувствителни към електрическите параметри на автомобила и това ги прави подходящи за повечето бордови мрежи, защото падовете на напрежението не им вредят за разлика от AGM, калциевите и геловите акумулатори.

Калциеви акумулатори

Заради честото ускорено кипене на батериите, антимонът се заменя с калций за покритие на оловните електроди. Понякога към калция се добавя и малко количество сребро, за да се повиши коефициента на полезно действие и да се намали вътрешното съпротивление. При тези акумулатори се поставя обозначението Ca/Ca.

Характерно за калциевите батерии е повишеното напрежение в началото на електролизата, което предотвартява презареждане и кипене. Затова калциевите акумулатори се считат за необслужваеми.Те притежават по-голям капацитет и пусков ток, както и по-малък саморазряд в сравнение с батериите с ниско съдържание на антимон. При активна експлоатация те издържат не повече от 5 до 6 години.

Недостатък е по-високата цена, непоносимостта към преобръщане и дълбок разряд. Ако няколко пъти допуснете пълен разряд на батерията, то тя губи безвъзвратно около 80% от капацитета си. Освен това тези акумулатори са чувствителни към промяната на напрежението на мрежата. Един скок на напрежението и те могат да са извън строя или със сериозно влошени експлоатационни параметри.

Хибридни акумулаторни батерии

Този вид обединява предимствата на акумулаторите с антимон и калций. Електродите на различните полюси са покрити с различни метали. Положителните електроди са покрити с антимон, а отрицателните с калций.

Такъв акумулатор се маркира с Са+ или Sb/Ca. Това е междинен вариант и има усреднени характеристики на пусков ток и капацитет. Необходимо е и обслужване, макар и по-рядко - на половин година. Устойчив е на дълбок разряд и презареждане. Понася по-добре скоковете на напрежението от калциевите батерии и издържат средно пет години в експлоатация.

Гелови акумулатори

Те се различават от киселинните в това, че електролитът е в гелобразно състояние. Това предотвартява протичане на батерията. Освен това гелът не кипи и съответно електродите са защитени от прегряване и разрушаване.

Такива батерии се разреждат много бавно и срокът им на съхранение е до две години. Силата на отдавания ток е една и съща до пълното разреждане на акумулатора. Зареждането протича бързо и понасят дълбок разряд. Те издържат в експлоатация до 15 години.

Като недостатък може да се посочи двойно по-високата цена. Освен това такива батерии не понасят много ниски температури – при -50 градуса Целзий гелът кристализира и губи свойствата и капацитета си. Те са чувствителни към големината на напрежението и при зареждане се използват специални зарядни за акумулатор с напрежение от 14,4 до 15 V.

Не се препоръчва използването на гелови батерии при автомобили, чиято мрежа е повече от 13V и такива с нестабилна мрежа. Те не понасят скокове в напрежението и къси съединения. Едно късо съединение може да унищожи напълно акумулаторната батерия , затова напрежението се стабилизира с допълнителни реле-регулатори.

Геловият акумулатор притежава изключителни капацитет и стартов ток, но се поставя на автомобили премиум клас или на такива, които се използват по нeравни, труднопроходими терени, горски и черни пътища.

Акумулатори AGM

Те са гелови акумулатори с подобрени показатели и са създадени за автомобили с функция „Старт-стоп“. В тях е поставено между оловните електроди порьозно стъклено влакно, което допълнително предпазва електродите от счупване. Това дава и името на батерията: Absorbent Glass Mat, което означава абсорбиращ стъклен материал, затова и понякога ги наричат „сухи“. Те са по-скъпи от обикновените, но са необслужваеми

По-слабо се влияят от напрежението , не са толкова чувствителни към късо съединение и понасят по-добре ниски температури. От друга страна те издържат двойно по-малко цикли зареждане – разреждане, трудно се справят с дълбок разряд и бързо се разреждат при сваляне от мрежата.

Такива акумулатори се поставят на автомобили от премиум клас, които са взискателни към нивото електрическа мощност. Истината е, че когато автомобилът е оборудван с акумулатор AGM, то поставянето на друга батерия в последствие не е желателно, но това се компенсира от дългия срок на експлоатация, който е от 10 до 15 години.

Акумулатори EFB

Това са акумулаторни батерии, изготвени по специална EFB технология (Enhanced Flooded Battery ). Това е усилена батерия с течен електролит, който заедно с удебелените пластини е поставен в обвивка от микровлакна, която защитава повърхността им от образуване на сулфати и късо съединение.

В сравнение с AGM,акумулатори EFB технология се зареждат много по-бързо. Те са разработени за автомобили, оборудвани със система „Старт-стор“ с голямо потребление на ток, но са малко по-слаби по мощност и не поддържат възстановяване на енергия по време на спиране.

Тези акумулатори за коли са подходящи за градско шофиране с често спиране на светофари и при задръствания. Обикновен калциев акумулатор трудно издържа на многото потегляния и спирания за кратко време, докато при EFB това не е проблем.

Акумулаторите EFB притежават по-добър капацитет и скорост на зареждане в сравнение с обикновените. Не изгубват свойствата си при дълбок разряд и подават добър пусков ток независимо от температурата на околната среда. Не се нуждаят от обслужване .

Алкални акумулатори

Ако вместо сярна киселина като електролит се използва основен разтвор, то такава батерия се нарича алкална. В зависимост от химичния състав те се разделят на: никел – кадмиеви и никел – железни. За да се предпазят тези батерии от удар и вибрации, утратънките гофрирани електроди са поставени в херметични капсули.

В сравнение с киселинните акумулатори, алкалните са с по-висок капацитет, което е от решаващо значение при използването им като стартерни и тягови акумулатори. Те понасят добре дълбок разряд и бавно се саморазреждат, което позволява дълго съхранение. Освен това са по-екологични, защото отделят по-малко вредни вещества в атмосферата.

Спрямо геловите, алкалните батерии имат повишена устойчивост към презареждане и добре се справят със студовете.

Недостатък е ниското ниво на напрежение спрямо останалите, затова са и с по-големи габарити. А също и така наречения „ефект на паметта“, който при силен разряд се запомня и при следващия такъв, батерията отдава енергия само до този праг.

Алкалните акумулатори намират приложение при камиони, електрокари, електрически автомобили и друга специална техника.

Какъв тип акумулатор за кола е подходящ зависи от изискванията за мощност на електрическата система, условията на експлоатация, допълнителното електронно оборудване, възрастта на превозното средство и финансовите възможности.

Публикувано на: г.


Видове акумулатори и кой е най-подходящия за вашия автомобил?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории