Амортисьори - кога и как да ги сменим?

Arc_amortisiori-jpg_articleId_21-1.jpg

Амортисьорите са основна част от окачването на един автомобил. Те осигуряват комфорт и устойчивост при движение. Основното предназначение на всички амортисьори е да гасят възвратно постъпателните натоварвания като колебания и вибрации, които се появяват при ускорение,спиране, завиване или при движение на автомобила по неравни пътища.

Какво правят амортисьорите?

Те подсигуряват сцеплението на колелата на автомобила, като поддържат стегнат контакт с пътя и заглушават колебанията, вследствие от неравности по пътя, отклонения при завои, ускорения или спиране.

Устройство

Всеки амортисьор е съставен от: корпус, прът с бутало, клапани и гумени уплътнители. Корпусът представлява закрит цилиндър, пълен с течност. Диаметърът на пръта е много по-малък от вътрешния диаметър на корпуса. На края на пръта, който се намира в корпуса е монтирано бутало с диаметър равен на вътрешния диаметър на корпуса. В буталото са монтирани клапани за прав и обратен ход, през които течността преминава. Течността не се свива и протичането и през клапаните създава съпротивление. Колкото е по-голямо усилието приложено на амортисьорите, толкова е по-голямо съпротивлението им. Механичната енергия се превръща в топлинна.

Какви са видовете амортисьори?

  • По местоположение:
    • Предни амортисьори - издържат по-малко и се сменят по-често, поради по-високото натоварване в предната част на автомобила.
    • Задни амортисьори - те са с различна конструкция от предните и се сменят по-рядко.
  • Конструктивно:
    • Еднотръбен - състои се от един корпус и бутален прът.
    • Двутръбен - корпусът е съставен от две тръби една в друга и бутален прът.
  • Според работния флуид в съвременните автомобили се използват:
    • Маслен или хидравличен - работната течност е масло.
    • Газов амортисьор - при тях се използва газ с високо налягане.
    • Газомаслен или газохидравличен - използва се масло и газ с ниско налягане.
  • Какви са предимствата и недостатъците на различните видове?

    • Маслени еднотръбни амортисьори - те са най-меки. Най-комфортно се пътува с тях при скорост до 80 км/ч. Това е най-простата конструкция. В сравнение с другите типове издържат най-малко на пътя, поради възможността за кипване на маслото в тях.
    • Еднотръбни газомаслени амортисьори - използват се основно в спортните автомобили, защото имат добра устойчивост при завиване и добро сцепление при неравни пътища. Прекалено твърди са за градско шофиране. Като стойност са най-скъпите амортисьори, но и най-издържливите.
    • Двутръбни газомаслени - най-често използваните амортисьори. Те съчетават в себе си предимствата на горепосочените два вида. Високия комфорт на маслените амортисьори и добра твърдост при висока скорост. Значително по-издържливи са от маслените.
    • Газомаслени амортисьори с напомпване - използват се при автобуси и товарни автомобили. Те могат да променят наклона при завои, като подсигуряват добра устойчивост на автомобила и да променят твърдостта си в зависимост от натоварването. Това се постига с промяна на налягането на газа в амортисьорите.
    • Амортисьори с променлива твърдост - използват се при луксозни и спортни автомобили. Те променят твърдостта си, благодарение на феромагнитната течност, която се използва вместо обичайното масло. Тази течност може да променя своята плътност под въздействието на магнитното поле. Това променя скоростта на преминаване на течността от едната част в другата, при равни други условия.

    Съществува още един вид автомобилни амортисьори, но тяхното предназначение е друго. Става въпрос за амортисьорите за капака на багажника и предния капак, които присъстват вече във всеки автомобил.

    Признаци за неизправност на амортисьорите и как да ги открием?

    • Визуален оглед:
      • Ако има изтичане на масло от амортисьора, то херметичността му е нарушена.
      • Корпусът и пружината не трябва да са деформирани.
      • Не трябва да има корозия по пружината и опората и.
      • Неравномерно износване на гумите "на петна" също говори за неизправни амортисьори.
    • При поклащане на автомобила в предната или задната част. Този метод е по-скоро насочващ, защото може да показва и друга неизправност в окачването.
      • Ако амортисьорът е неизправен, то автомобилът ща направи повече от едно-две поклащания преди да се успокои.
      • Когато автомобилът веднага спре след люлеене, значи амортисьорът е заседнал.
    • При движение на автомобила:
      • Наблюдава се влошаване при плавното завиване на автомобила.
      • Спирачният път се увеличава.
      • Некомфортно пътуване по некачествени покрития на пътя.
      • Влошена управляемост на автомобила.
      • При движение се появява чукане, което говори за механична повреда на амортисьора.
    • Диагностика със стенд - извършва се в автосервиз на вибростенд. Изготвят се графики на работата на амортисьорите, които се сравняват със оригиналните заводски показатели за съответния автомобил. Има два недостатъка: първо възможно е амортисьорът, който е монтиран да не е оригинален и показателите да не съвпаднат по обективни причини и второ отклоненията може да се дължат на друга неизправност в окачването като разбит шарнир, носач или накрайник. Но един опитен автомонтьор би могъл да прецени неизправността.
    • При свален амортисьор се извършва диагностика на специален стенд и се преценява да се ремонтира ли или да се подмени. Този метод е най-точен, но изисква време и труд.

    Какви са възможните неизправности и как се отстраняват?

    • Изтичане на масло от амортисьора
      • Наличието на повече от необходимото масло - прехване на излишното количество.
      • Разхлабена гайка на резервоара - притегнете гайката.
      • Повреден резервоар на мястото на уплътнителния пръстен - ремонт или подмяна.
      • Грапавини по пръта и износване на покритието - подмяна на пръта и салника.
      • Повреден уплътнителен пръстен на резервоара - подмяна на уплътнителния пръстен.
      • Повреден или износен салник (уплътнение) на пръта - подмяна на уплътнението.
    • При чукане на амортисьора при движение
      • Проверете има ли теч на масло и ако има най-лесно е да го смените.
      • Ако няма теч, проверете амортисьора с поклащане на автомобила - възможно е вече да е износен, при пробег над 60 000 километра. В този случай трябва да го ремонтирате или смените.
      • Причина за чукането на амортисьора може да е и наличието на въздух във външния цилиндър, поради изтичане на масло. В този случай помпайте амортисьора, за да излезе въздуха или отидете на сервиз.
      • Намаляване на плътността на маслото, вследствие на продължителна употреба или неподходящо такова - маслото трябва да се смени.
      • Разхлабена гайка на цилиндъра - стяга се гайката и при необходимост се долива масло.
      • При експлоатация при много ниски температури - хидравличната течност се сменя със студоустойчива и амортисьорите се подгряват преди движение.
      • При поставяне на нови амортисьори - получава се при монтаж със стар или неподходящ тампон за амортисьор.
    • Малко съпротивление или "омекване" на амортисьора при движение по прави участъци.
      • Повреда в клапаните на амортисьора - трябва да се сменят и да се долее масло.
      • Износена направляваща втулка - подмяна и доливане на масло.
      • Недостатъчно количество масло - доливане на необходимото количество.
      • Повредено бутало или цилиндър - подмяна и доливане на масло.

    Навременният ремонт или подмяна на амортисьорите ще ви спести други повреди по окачването и ще ви гарантира безопасно шофиране.

    Как се сменят амортисьори?

    Винаги подмяната се извършва и на двата амортисьора на една ос, независимо дали и двата са повредени. Също така ако подменяте маслени с газомаслени или обратното, то задължително се сменят и четирите амортисьора - те трябва да са еднакви - например газомаслени предни и газомаслени задни.

    При смяна задължително се сменят и тампоните за амортисьори, които трябва да са подходящи за съответния вид преден амортисьор или заден амортисьор.

    Подмяната и ремонта на амортисьори е сложна манипулация и е добре да се извърши в сервиз, където имат необходимото оборудване. Задължително след сваляне и поставяне на амортисьори се прави регулиране на сходимостта на преден и заден мост.

    Публикувано на: г.


    Амортисьори - кога и как да ги сменим?

    Вашите коментари

    Няма въведени коментари коментари.

    Популярни категории