Как да проверим изправността на термостата?

Arc_termostat-jpg_articleId_59-1.jpg

В работата на всеки двигател с вътрешно горене (ДВГ) се отделя голямо количество топлина. За да не прегрява двигателя, автомобилът се оборудва с охладителна система, която поддържа температурата в двигателя в оптимални граници от 85 до 105 градуса Целзий.

Прегряването на двигателя води до редица неизправности и при най-малкото отклонение от нормалните температурни граници е добре да се извърши диагностика на двигателя и охладителната система.

Какви са причините за прегряване на двигателя?

Най-застрашени от прегряване са тунингованите двигатели и турбодвигателите, а най-разпространените причини за прегряване са:

  • Недостатъчно количество антифриз - нивото на антифриз в охладителната система трябва да се следи редовно. При недостатъчно количество на охладителна течност в системата се образуват въздушни възглавници, които възпрепятстват нормалното циркулиране на охлаждащата течност и двигателят е постоянно в риск.
  • Некачествен антифриз - такъв може да е и новозакупен, но може и да е в резултат на продължителна употреба и с течение на времето да е загубил свойствата си, както и в даден момент в системата да е доливана вода и антифризът да е разреден.
  • Замърсен радиатор на охладителната система - в процеса на експлоатация радиатора, който има множество малки клетки се набива с мръсотия и охлаждането на течността е затруднено. Затова е добре периодично да се извършва почистване на радиатор за кола като се проверява, сваля и промива.
  • Неизправни елементи на охладителна уредба на двигателя. Охлаждането е затруднено при повреден термостат, датчик за температура, вентилатор за охлаждане на радиатора и други.

Какво е термостат?

Това е температурен клапан, разположен в охладителната система на двигателя. Той регулира направлението на охлаждаща течност (антифриз) по системата.

При запалване на двигателя термостата е в затворено положение, което не позволява циркулация на антифриз през радиатора, където се охлажда. Охлаждащата течност се движи по малкия кръг на подгряващия се двигател.

Когато течността се загрее до 90 градуса Целзий термостата отваря клапана си към големия контур и антифризът се охлажда от радиатора. Охладен той се връща да охлади двигателя. И така циркулирайки непрекъснато течността извършва охлаждане на двигателя.

Какви са признаците за развален термостат?

  • Блокиране на клапана в затворено положение. Температурния датчик ще се включи при достигане на 90 градуса, но клапанът няма да се отвори и антифризът ще продължава да циркулира по малкия кръг. Индикаторът за прегряване на двигателя ще се задейства на арматурното табло.
  • Клапанът не е затворен плътно при студен двигател. При запалване антифризът още в началото ще се движи по големия кръг през радиатора. При това положение двигателят няма да загрее достатъчно и ще използва много повече гориво, което няма да изгаря добре и ще замърсява атмосферата.

Как се проверява работата на термостата?

  • Проверка на термостата без демонтаж - този метод не е много точен по отношение на температурния режим, но дава представа за работата на клапана и положението му - дали се отваря в определен момент към големия кръг или е заседнал.

    За целта трябва да се открие термостата и да се проследят тръбопроводите до радиатора. Запалва се двигателя и след две-три минути работа се докосва маркуча, свързващ термостата с радиатора - в момента на подгряване на двигателя той трябва да е студен. Ако е така то клапанът е затворен и чака команда от датчик за температура на двигателя при достигане на 90 градуса да отвори. При ранно затопляне на тръбопровода това говори за не добре затворен клапан, което означава, че термостата е повреден.

    След известно време, когато двигателят загрее този маркуч трябва да стане горещ, което е индикация за отворен клапан към големия кръг и за изправен термостат. Ако това не се случи изводът е, че клапанът е блокирал и термостата трябва да смени.

  • Проверка на термостата в температурен режим - възможно e в процеса на движение на автомобила да се отчетат някои отклонения в охлаждането на двигателя. Това налага проверка дали термостата работи в правилния температурен диапазон.

    Най - добре е тази диагностика да се извърши в автосервиз, но е възможно при желание да се извърши и от водача. Проверката се извършва при свален термостат.

    Затова той се демонтира, като свалянето се извършва на студен двигател и охладителна течност. Разхлабват се скобите на маркучите от радиатора, помпата и изходния и термостата се сваля.

    След това термостата се поставя в съд с вода, като не се допира до съда и се загрява до 90 градуса Целзий. При приближаване на посочената температура той би трябвало да отвори клапана.

    След това го изваждаме и оставяме да изстине. Ако всичко е наред клапана при пълно изстиване трябва да е затворен. При изправен термостат причината за прегряването трябва да се търси другаде.

Прегряването на двигателя може да доведе до тежки повреди в него и затова е необходимо и при най-малкия признак за висока температура да се направи диагностика и да се отстрани веднага причината.

Публикувано на: г.


Как да проверим изправността на термостата?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории