Защо и как се сменя спирачна течност?

Arc_smqna_na_spirachna_technost-jpg_articleId_48-1.jpg

В тази статия ще разгледаме:

  • Защо е необходима смяна на спирачна течност?
  • На колко време се сменя спирачна течност?
  • Каква спирачна течност да изберем?
  • Как да сменим спирачната течност?

За да работи нормално една спирачна система тя се нуждае от спирачна течност с добри показатели. В процеса на експлоатация спирачната течност губи своите качества и трябва да се подмени с нова.

Защо се сменя спирачната течност?

Основната причина за смяна на спирачна течност е в способността и да поглъща влага. В резултат на това течността започва да кипи при продължително спиране и при тежък режим. Наличието на влага в спирачната система е предпоставка за образуването на ръжда.

Кога се сменя спирачна течност?

Тя се сменя при наличието на някои от следващите признаци:

  • При изтичане на експлоатационния срок, предписан от производителя.
  • Ако течността в казанчето е помътняла с образувани утайки.
  • При ремонт по спирачната система като смяна на спирачни маркучи, тръбопроводи и други.
  • Ако в спирачната система попадне вода.
  • При наличие на въздух в системата.

Спирачната течност влошава характеристиките си по-бързо ако има някоя от следващите предпоставки:

  • Износени уплътнения.
  • Автомобилът не е използван дълго време - повече от 2 години.
  • Неправилно смесване на различни течности - някои производители пускат спирачна течност с различни добавки, които не са съвместими с други течности.
  • Лошо състояние на казанче за спирачна течност.

Спирачната течност е негодна, когато в нея влажността е от 3-4%. Такава течност започва да кипи при натоварване, а това води до отказ на спирачките и блокиране на спирачен цилиндър в най-неподходящия момент при екстремно спиране.

На колко време се сменя спирачна течност?

Върху срока за смяна на спирачна течност оказват влияние:

  • Марката и моделът на автомобила като за всеки автомобил има предписание на какъв срок и пробег да се смени течността.
  • Съставът на течността - ако е от нов клас с добро качество, подмяната се извършва по-рядко.
  • Експлоатационните условия на автомобила и маниерът на шофиране на водача.

Средно експлоатационният срок на спирачната течност е от 2 до 3 години или на 50 000 километра пробег. Колкото по-стар е един автомобил, толкова по-често трябва да се сменя спирачната течност.

За да се определи процентът на влажност в течността се използва специално оборудване.

Как да изберем спирачна течност?

  • Всяка спирачна течност е класифицирана по DOT (стандарт на Министерството на транспорта на САЩ). В съвременните автомобили се използва спирачна течност с DOT 5.1 и 5, спирачна течност ДОТ 4 и спирачна течност ДОТ 3. Те се различават по вискозитет и се избират по изискванията на производителя за конкретния автомобил.

    При употребата на неподходяща спирачна течност е възможно гумените уплътнения да се повредят.

  • Не трябва да се смесват различни спирачни течности, защото това оказва неблагоприятно внимание върху спирачната система.

За да изберете подходяща спирачна течност трябва да се вземат под внимание следните характеристики:

  • Вискозитет - ако спирачната течност е много гъста при ниски температури ще е неефективна. При нисък вискозитет и високи температури в спирачната система ще протече.
  • Антикорозионна устойчивост - за целта производителите използват различни добавки, забавящи корозията, които се наричат инхибитори.
  • Въздействие върху гумените уплътнения - спирачната течност не трябва да уврежда уплътненията.
  • Степен на стабилност - за да изпълнява спирачната течност функциите си ефективно съставът и трябва да е устойчив при темперанури от -50 до 150 градуса Целзий.
  • Смазваща способност.

Как се сменя спирачна течност?

Най-правилно е това да се извърши в автосервиз, където има необходимото оборудване и смяната ще бъде извършена правилно. Ако все пак решите самостоятелно да извършите подмяната, то методите са два: пълно източване на старата спирачна течност и зареждане с нова или постепенно доливане и източване на старата течност.

Преди да пристъпите към смяна на спирачна течност трябва да си подсигурите достъп до спирачния цилиндър на всяко колело, както и до казанчето за спирачна течност, което се намира на спирачната помпа. За целта автомобилът трябва да се намира на естакада или най-добре на подемник.

На щуцера на всеки спирачен цилиндър се поставя прозрачно маркуче, което се отвежда в прозрачна бутилка. Това се прави за да се следи процеса и да се предпазят отделните детайли от попадане на спирачна течност върху тях. Спирачната течност е силно агресивна и може да повреди гумите, боята, окачването и спирачните механизми.

Необходимо е капачка за казанче спирачна течност да се свали.

Трябва да имате ключ за отвъртане на пробките за обезвъздушаване на спирачните цилиндри и 1 литър нова спирачна течност.

  • Смяна на спирачна течност при пълно източване се извършва в следната последователност:
    • След поставяне на маркучи на всеки спирачен цилиндър, пробките за обезвъздушаване и на четирите цилиндъра се отварят и спирачната течност изтича в поставените за целта прозрачни бутилки или бурканчета.
    • Когато изтече спирачната течност в казанчето се налива новата, която се разпределя по спирачния контур с помпане на педала на спирачката. При потичане на спирачна течност от щуцера на спирачния цилиндър, то той се затваря. Така се процедира и с четирите спирачни цилиндъра.
    • След подмяната на течността задължително системата се обезвъздушава. Това се прави като се натиска спирачния педал три четири пъти и след това се задържа, при което се отваря пробката за обезвъздушаване до потичане на спирачна течност. Обезвъздушаването се извършва на всички спирачни цилиндри последователно.

    Този метод на смяна има едно предимство, че новата и старата течности не се смесват, но задължително се налага обезвъздушаване на системата.

  • Смяна при постепенно източване и спирачна течност доливане. При този метод се източва всеки контур на системата по отделно като се долива нова спирачна течност.
    • Започва се със задно ляво колело. Отвърта се пробката за обезвъздушаване като се натиска (помпа) спирачния педал до изтичане на течността и веднага се затваря, за да не влезе въздух в системата. Това се повтаря до достигане на едно минимално ниво в казанчето.
    • След това се налива спирачна течност до горе и отново се натиска и отпуска спирачния педал като се отваря пробката до потичане на чиста спирачна течност.
    • По същия начин се сменя спирачната течност на останалите колела, като се продължава с предно дясно и т.н.
    • След приключване на подмяната се проверява състоянието на педала на спирачката. Той трябва да се движи плавно и да спира в горно и долно положение. Ако това не е така, то ще трябва системата да се обезвъздуши през четирите пробки на спирачните цилиндри.
    • Накрая се допълва спирачна течност до необходимото ниво в казанчето и се затваря.

    Предимството на този метод е, че при правилно изпълнение не се налага обезвъздушаване на спирачната система, а като недостатък може да се посочи смесването на старата и нова течност и възможността част от старата да остане по тръбопроводите, което влошава качеството на новата течност.

Смяна спирачна течност при автомобили с ABS

Ако ABS включва само блок хидроклапани, хидроакумулатор и помпа, то подмяната може да се извърши самостоятелно. Но когато помпата, хидроакумулаторът и блокът клапани са поместени в различни възли в автомобила и спирачната система има допълнителни модули като ESP и SBC, то замяната трябва да се извърши в автосервиз с необходимото оборудване.

При стандартна ABS система на спирачките, процесът на изпомпване на спирачната течност се извършва както следва:

  • Започва се с предните спирачни цилиндри - предно дясно, предно ляво и съответно задните дясно и ляво колело. Преди това се освобождава налягането от спирачната система като като се изключва запалването и се натиска спирачния педал около 20 пъти. Махнете клемите от резервоара за спирачна течност.
  • Намира се и се изважда предпазителя в блока за ABS.
  • Маха се колелото и се намира пробката за обезвъздушаване.
  • Поставя се маркуч на пробката на цилиндъра и се отвърта.
  • Започва се изпомпването при постоянно натиснат педал.
  • Включва се хидравличната помпа като се включва запалването и на таблото свети лампата за ABS и се чака докато излезе всичкия въздух.
  • Пробката се затваря, отпуска се педала спирачката и ако лампата за ABS е изгаснала, то всичко е извършено правилно.

При изпомпването от предните спирачни цилиндри ключът за запалването е включен на положение 0, а при задните в положение 2. За да не се повреди хидравличната помпа казанчето не трябва да остава без спирачна течност, а също продължителността на непрекъсната работа не трябва да надвишава 2 минути.

При изпомпване на спирачната течност от задно ляво колело, което е последно се прави следното:

  • Сваля се колелото и се поставя маркуч на пробката за обезвъздушаване.
  • Пробката се отваря само на един оборот.
  • Завъртаме ключа за запалването и пускаме хидравличната помпа.
  • Когато въздухът излезе натискаме спирачния педал наполовина и затваряме пробката.
  • Отпускаме педала и чакаме спирането на помпата.
  • Изключваме запалването и поставяме свалената клема на казанче спирачна течност.

След подмяната на спирачна течност трябва да се провери херметичността на системата и наличието на течове. Проверява се и нивото на спирачната течност в казанчето.

Спирачната течност е основен компонент в спирачната система. От качеството на спирачната течност зависи ефективната работа на спирачната система и вашата безопасност. Затова я проверявайте и сменяйте навреме.

Публикувано на: г.


Защо и как се сменя спирачна течност?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории