Какво е пасивна безопасност на автомобила?

Arc_pasivne_bezopasnost_3-jpg_articleId_36-1.jpg

Да създаде възможно най-безопасния автомобил е стремеж на всеки конструктор и производител. С всяка година автомобилите стават все по-бързи и мощни, а ПТП (пътнотранспортните произшествия) все по-тежки. Затова активна и пасивна безопасност на автомобилите е много важен сегмент в конструирането и оборудването им. За подобряване на безопасността на автомобилите се работи в две направления: пасивна и активна безопасност.

Какво е активна и пасивна безопасност?

  • Активна безопасност на автомобила подсигуряват всички системи и оборудване, при които основната цел е избягване на пътнотранспортно произшествие. Към тази група се отнасят: ABS система и ESP система за стабилизация, система за автоматично спиране, адаптивен круиз контрол и контрол на лентата за движение, система за контрол на умората при водача и други.
  • Пасивна безопасност е когато възникне ПТП, пътниците да са максимално защитени. При пътнотранспортни произшествия в повечето случаи ситуациите са непредвидими, както и изходът от тях, но все пак съществуват конструктивни решения и оборудване в автомобилите, които значително смекчават пораженията и пазят пътниците и водачите в автомобилите от тежки травми. Такива са: конструкцията на купе на автомобила, въздушни възглавници, предпазни колани и други.

Кои са основните елементи на пасивна безопасност на автомобила?

  • Купето на автомобила - колкото по-голям и тежък е един автомобил, толкова пораженията при удар са по-малки за пътниците му. Така при челен сблъсък на два автомобила, по-големите щети ще са при по-малкия автомобил - така е според физичните закони. Но при водещите марки автомобили се конструират специални деформируеми зони при удар, които да смекчат удара и по възможност да запазят живота на пътниците. Това се налага поради факта, че при челен удар автомобилът спира рязко, но пътниците по инерция се придвижват напред, което води до удари в арматурното табло, волана или предните седалки. Силата на тези удари понякога е фатална. Затова се търсят начина за смекчаване и забавяне на сблъсъка.

    Това се постига с изработването на пътническия отсек от здрав материал, който не се деформира лесно и е с допълнително подсилена конструкция. Зоните за деформация са предната и задна част на автомобила, където са разположени двигателят и багажника. Те се изработват от по-леки материали, които се деформират по-лесно при удар. За да се избегне навлизането на двигателя в купето, опорите му са проектирани при удар да го насочат под автомобила.

    Разделянето на зони на купето на автомобила значително намалява силата на удара във вътрешността му и забавя ускорението, което дава по-добър шанс за запазване на пътниците.

  • Използването на многослойни автостъкла като триплекс (triplex) - това е стъкло, което при счупване се запазва цяло във вътрешния си слой, който се изработва от половинилбутирал или етилен винил ацетат. Така пътниците се предпазват от наранявания с остри парчета стъкла. Всички предни стъкла се монтират така, че да може лесно и бързо да се отстранят от автомобила при катастрофа.
  • Разположението на автомобилните резервоари за гориво също е съобразено с опазването на пътниците при катастрофа. Те се разполагат под купето преди задния мост далеч от зоните за деформация. Съвременният горивен резервоар се изработва от здрава пластмаса и е оборудван със система за предотвартяване на изтичането на гориво при преобръщане на автомобила.
  • Поставя се превключвател за изключване на горивна помпа - при удар той се задейства и прекъсва електрическата верига към помпата. Подаването на гориво ще спре и ще се избегне изтичането на гориво от отделните елементи на горивната магистрала. Има и спирателен клапан, който изключва горивна помпа при преобръщане на автомобила.
  • Автомобилните акумулатори се разполагат извън зоните за деформация.
  • При лекотоварните и товарни автомобили се поставят бариерни мрежи за отделяне на товара от пътниците. Това се прави, за да се предпазят хората от незакрепени товари, които при обръщане или занасяне на автомобила могат да ги наранят.
  • Новите автомобили се конструират с разделена кормилна колона, която при челен удар поглъща част от силата му и прибира волан, като предотвартява травмирането на водача.
  • Възелът на педалите: педал на съединител, спирачен педал и педал на газта се конструира така, че при удар да се отделят, за да предпазят краката на водача от травми.
  • Използват се брави за врати със защита от отваряне при удар. Същевременно вратите се отварят лесно след катастрофа.
  • Защита от отваряне на задните врати от деца при движение.
  • Използването на детски столчета в колата, което е и задължително при возенето на деца.
  • Обзавеждането на салона на автомобила се извършва с меки материали, които не трябва да са горими и възпламеняеми. Оборудването не трябва да има остри ръбове, и да е изработено от материали, които да не могат да наранят пътниците при удар.
  • При открити автомобили като кабриолети и други за защита при обръщане на автомобила служи твърдата рамка на предното стъкло и твърдият борд над автомобила, задните седалки.
  • Въздушни възглавници (airbags) - от първите модели в автомобилите, пуснати през седемдесетте години на миналия век до днешните е постигнато съществено усъвършенстване. Първите въздушни възглавници са се разтваряли със скорост до 300 км/ч и по-скоро са наранявали пътниците, предпазвайки ги от удар.

    Една съвременна въздушна възглавница (airbag) се активира непосредствено преди удара. В нея се използва натриев азид, който при подаване на електричество се нагрява до 330 градуса Целзий. Реакцията, която произтича мигновено увеличава налягането и разтваря възглавницата. За да се избегнат травми от airbag eлектронна система отчита наличието на пътник на седалката и неговите физически параметри като тегло и ръст и разтваря въздушната възглавница колкото трябва.

    Освен фронтални въздушни възглавници съществуват и странични, които предпазват от страничен удар. В някои автомобили има монтирани airbags и на гърба на предните седалки, а също и надуваеми завеси, разположени в краищата на покрива на купето. Въздушните завеси защитават главите на пътниците и поддържат налягане в продължение на няколко секунди, докато опасността не премине.

    Съществуват въздушни възглавници за предпазване на пътниците отзад в автомобила, а също за допълнително предпазване на коленете и стъпалата на пътуващите. В съвременните автомобили за да се задействат въздушните възглавници при удар е необходимо да са закопчани предпазните колани. Това се прави с цел да се избегнат допълнителни наранявания при отваряне на възглавниците.

  • Подглавници - освен за по-комфортно пътуване те са много полезни при удар на автомобила отзад. Тогава се получава така наречения камшичен удар, при който най-уязвими са вратовете на пътниците. Могат да се причинят от наранявания на шията до счупване на врата.

    Всеки подглавник в съвременните автомобили предпазва от наранявания, а по-новите модели са оборудвани с активни подглавници, които при удар се изместват напред и така осигуряват опора на главата.

    При кабриолетите се внедряват в подглавниците така наречените стрелящи дъги, които при преобръщане се изстрелват над главите на пътниците и ги защитават от травми. Така при преобръщане кабриолета ще падне върху дъгите, защото те ще са най-високите точки и ще предпази хората.

  • Предпазни колани - най-ефективното и достъпно средство за защита при удар и преобръщане. Те са и едно от първите средства за пасивна безопасност в автомобила. Взаимствани са от авиацията като в началото се поставяли в областта на корема или гърдите. По-късно се появяват предпазни колани, фиксирани в три точки и разпределящи по-равномерно тежестта на тялото. Те се използват масово и до днес, като се добавят инерционни системи за плътно прилепване на отделния предпазен колан по тялото.

    В повечето нови автомобили се монтират и колани с пиропатрони, които се активират при удар и прилепят тялото към облегалката на колата, а също така и електрически, които сработват при ускорение над критичната стойност като рязко спиране или поднасяне. Ползата от тези устройства е, че при удар те затягат колана и човека остава плътно прилепнал към седалката, което го предпазва от наранявания.

    В последните години все по-голяма популярност набират предпазните колани с вградени въздушни възглавници в тях, които при удар се разтварят по диагоналното протежение на колана, като увеличават площта на контакт на колана с човека и намаляват възможностите за травми.

    Много съвременни автомобили са конструирани така, че ако пътниците не са закопчали коланите си, те не могат да потеглят, което е още един плюс за пасивната безопасност.

Какво е външна пасивна система за безопасност?

Освен пасивната система за безопасност на водача и пътниците в автомобила, все повече се говори и за така наречената външна пасивна безопасност. Външната пасивна безопасност се прилага с цел защита на пешеходците и колоездачите при съприкосновение с автомобил. Тя започва още с проектирането на формата на купето и външното му оборудване.

  • По купето на съвременните автомобили не може да има остри ръбове и елементи, които при удар да наранят пешеходците. Това се отнася както за формата на купето, така и за оборудването му. Например всички странични огледала при удар се чупят или прибират, антените и други.
  • Предна и задна брони на автомобила се правят от специални материали, които да не нараняват пешеходците при удар. Някои производители монтират в предна броня и задна броня звукова сигнализация, за предупреждаване на пешеходците за потенциална опасност.
  • Въздушни възглавници се монтират и извън салона на автомобила, на места с най-вероятен контакт на пешеходец с автомобила. Те са пред бронята и на предния капак. При удар те се разтварят, за да предотвартят евентуални травми на пешеходеца.
  • Съвременният преден капак на автомобила също се оборудва с приспособление, което да омекоти удара върху пешеходеца. Съществуват системи, които при съприкосновение с пешеходец леко отварят и накланят предния капак.

В Европейския съюз се отделя огромно внимание на създаването на възможно най-безопасни и сигурни системи в автомобилите. Това е в отговор на Европейската директива за пътнотранспортни произшествия без жертви, в която се предвижда до 2050 година да се сведът до нула жертвите при катастрофи с автомобили. Светът приема, че ПТП ще има винаги, но усилията на всички са насочени към опазването на човешкия живот и здраве.

Публикувано на: г.


Какво е пасивна безопасност на автомобила?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории